Skolresultat och psykisk hälsa ett spiralformat samband Inledning 141111 Björn Wickström Temaledare Psynk www.psynk.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Upplägg Vad är folkhälsa? Definition och övergripande rekommendationer för hur man bör arbeta Vad ska vi göra inom folkhälsa? Mål och styrdokument Vad.
Björn Kadesjö, barnläkare, UPP-centrum Socialstyrelsen och
Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Psykiatridelegationens arbetsgrupp för samverkan kring barn och unga.
Värdegrund 1.
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
Hälsa och Kondition.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Entreprenöriellt lärande – ungdomars hälsa och framtidstro.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Vård.
Bedömningsinstrument
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Vad är arbetsförmåga? Anna Hedborg Arbetsförmågeutredningen
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Salutogena principer Skyddande faktorer KASAM
Rogers receptet för en bättre verksamhet…….!!!
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Jan Weibring FMK februari 2010 Hur uppnå användbara medicinska underlag?
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Att bryta långvarig skolfrånvaro Workshop 8 oktober Psynk
Hälsa och Kondition.
Att mäta psykisk hälsa och psykiska problem bland barn och unga
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Läget i Sverige Sverige har högsta andelen sjukskrivna i Europa. Vår kostnad för förtidspension och sjukskrivning ligger.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Slutrapport Animation med äldre Involverade kommuner Inte Mullsjö Habo Aneby.
- Hur ser stress ut bland barn och ungdomar i jämförelse med vuxna? - Hur många drabbas av stressrelaterad ohälsa och varför? - Hur kan skola och hem samarbeta.
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
Hälsa Vad är det? Profession, kunskap och lärande: Hälsoperspektiv.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
Hälsofrämjande insatser i skolan. Utvärdering av DISA. Pernilla Garmy Skolsköterska, Doktor i medicinsk vetenskap Skolsköterskekongress, Stockholm 15 april.
Hur undersöker man hälsa?. Synen på hälsa Medicinsk: hälsa = frånvaro av sjukdom Funktionell: hälsa = funktionsförmåga Subjektiv: hälsa = upplevt tillstånd,
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Hälsofrämjande och hållbar utveckling
Psykologi Introduktion.
Kvalitetsgranskning och forsknings etiska principer
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Vad vi behöver när vi kunskapar
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Tellusgrupper Självhjälpscentrum Västmanland
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Presentationens avskrift:

Skolresultat och psykisk hälsa ett spiralformat samband Inledning Björn Wickström Temaledare Psynk

 Inte bara frånvaro av ohälsa.  En resurs som en grund för det mesta vi vill/måste göra. Björn Wickström Psykisk hälsa

 Leder till anställning via  Kunskaper  Kognitiva förmågor  En lite nyare komponent Icke-kognitiva förmågor Björn Wickström Vanligaste beskrivningen av skolans funktion. Kvalifikation.

 Villkor för att må bra:  Tillhörighet-sammanhang  Begriplig tillvaro  Förutsägbarhet  Situationer kan påverkas  Fritt efter Aaron Antonovsky Björn Wickström Alternativ beskrivning-färdväg. Utveckling-växande

 Att få uppleva att det man lär sig underlättar lösningen av utmaningar.  Skapar frihet och valmöjligheter  Skapar motivation att fortsätta lära sig  En process som ändå stödjer kvalifikationen. Björn Wickström Utvecklingsaspekten

 Bakgrund: School, Learning and Mental Health, Kungliga Vetenskapsakademien  Skolmisslyckanden leder till psykisk ohälsa.  Psykisk ohälsa leder till skolmisslyckanden.  Ömsesidig relation med återkoppling Björn Wickström Relationen mellan skolresultat och psykisk ohälsa.

 Självkänsla – Self-efficacy  Utmaningar  Stress  Motivation Björn Wickström Skolmisslyckanden leder till psykisk ohälsa, mekanismer.

 ”Sjukdomen” och dess symptom i sig.  Sänkta förväntningar minst lika stor effekt som ohälsan i sig.  Av individen själv  Av föräldrarna  Av kamraterna  Av lärarna  Av sjukvården Björn Wickström Psykisk ohälsa leder till skolmisslyckanden

 Det generella skolklimatet skyddar inte i sig elever med psykisk ohälsa.  Barn med psykisk ohälsa behöver en egen personlig god relation med läraren/lärarna. Björn Wickström Relationen elev-lärare