Id Hk NO HOMO SAPIENS MÄNNISKAN SO Bd En Sv Ma.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Livsåskådning och religion
Världsreligioner – Ni ska känna till:
Att träna Läsförståelse
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
TEMA: HOMO SAPIENS NUTIDSMÄNNISKAN.
Fördjupning i historia
Mål och betygskriterier
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
Årsplan år 6 Skarpnäcks skola 09-10
Hem – och konsumentkunskap Sjöfruskolan VT-12
Sex och religion.
Tidig kristendom i Rom.
Svenska p Svenska p.
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Judendom, kristendom & islam
RELIGION begrepp.
Ett arbetsområde om poesi
Världsreligionerna Judendom Kristendom Islam Hinduism Buddhism.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
Världsreligionerna Åk 8 V
Att övertyga ! Disposition och mall.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Att rita en instruktion
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tro.
Svenska/historia/religion
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Hinduism, buddhism, taoism, shinto, zen. Etik och moral
Symboler, heliga böcker, Gudar
Mål: Människans organsystem, organens namn, placering och funktion.
Kurs år 8 Människokroppen Sex och Samlevnad
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Religionskunskap A 50p.
Kristendom.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Ämnesövergripande SO-Sv-Bd Utvärdering. Tema Temat har varit ”Valet 2014” Ett samarbete mellan Samhällskunskap, Svenska och Bild. Temat sträckte sig över.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Islam Den sista av de tre systerreligionerna. Detta är alltså den yngsta av de tre religionerna.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Lyrik.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Människan – din hälsa I arbetsområdet kommer vi att studera människokroppen och vad som påverkar din mentala och fysiska hälsa. Vad behöver du egentligen.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
ISLAM källakälla. Namn: Flag av Alash Av: Kira. Islam i Samhället Islam är den andra största religionen i världen efter Kristendomen med 1.7 billioner.
Kristendomen. Heliga Platser Hur fungerar religionen i samhället? Kristendomen har skapat massa krig och bråk för att andra tror på andra religioner.
Judendom Kristendom Islam.  Alla religioner finns i olika tolkningar  Personliga eller något som följs av en större grupp  De flesta större religioner.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Religion - vad är det?.
Textlösa bilderböcker
Matspjälkningssystemet
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Planering november – kurs D Tema kultur
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Religion.
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
De abrahamitiska religionerna Och Livsåskådning
Presentationens avskrift:

Id Hk NO HOMO SAPIENS MÄNNISKAN SO Bd En Sv Ma

-Har kunskap om vad pubertet innebär NO Mål för år 6: Eleven: -Har kunskap om vad pubertet innebär -Känner till könsorganens byggnad och funktion -Känner till vikten av god hygien och god hälsa

NO Mål för år 7 Eleven: -Har kännedom om vattnets betydelse för livet på jorden -Känner till grunddragen i livets utveckling

NO Mål för år 8 Eleven: -Har kunskap om vad befruktning innebär -Har kunskap om sexuallivets biologi, preventivmetoder och sexuellt överförbar smitta -Visar respekt för andras ståndpunkter och för olika samlevnadsformer

NO Mål för år 9 Eleven: -Har kännedom om hur celler är byggda och hur de fungerar -Har kännedom om den egna kroppens organ och organsystem samt hur de fungerar tillsammans -Har kunskap om beroendeframkallande medels inverkan på hälsan -Diskuterar vad regelbunden motion och goda hälsovanor betyder

Mål i hem- och konsumentkunskap för år 6   Kunna hur man diskar för hand och i maskin på  ett effektivt och miljövänligt sätt.  Kunna förstå varför man bör diska detta sätt.  Förstå vikten av att äta en bra frukost och vad en bra frukost bör innehålla. Kunna förklara vad som kan hända med kroppen om man inte äter frukost. 

Mål för hem- och konsumentkunskap år 9 Bli förberedd inför flytten hemifrån. Kunna göra en preliminär budget för en månads hushåll. Ha insikt i vad som behövs för att ett hushåll ska fungera i fråga om möbler, husgeråd, linne osv. Ha en insikt i vad detta kostar i anskaffning. Hur gick detta till förr i tiden? Redovisa en valfri tidsperiod. HK

Mål för bild år 6- 9 År 6 Kunna hur människokroppen kan indelas i proportioner. År 7 Kunna skriva en dikt med kalligrafipenna och skriva sin egen namnteckning med skrivstil. År 9 Kunna berätta om en konstnär (som verkade för minst 100 år sedan) samt göra en parafras av konstnärens bild. Bd

SO År 6   Mål med arbetsområdet: Fördjupa dina kunskaper om Asatron och dess gudar Har kännedom om Asatron av idag Har kunskap om när ”Vikingarna” levde och hur deras liv kunde se ut

SO Mål för SO år 7 Har fördjupat dina kunskaper om Egypterna och deras religion i det forna Egypten Har kunskap om religionens roll i det forna Egypten Har kännedom om egypternas livsfrågor och riter Har fördjupat dina kunskaper i antikens Grekland och deras religion Har kunskap om religionens roll i antikens Grekland Har kunskap om de grekiska gudarna och deras egenskaper

SO Mål för SO år 8 Har kunskap om centrala tankegångar och urkunder inom Judendomen Har kunskap om varierande tolkningar och bruk inom världsreligionerna i dagens samhälle Känna till huvuddragen i världsreligionernas historia

SO Mål för SO år 9   - Har kunskap om centrala tankegångar och urkunder inom kristendomen samt utmärkande drag för tre av de stora inriktningar; protestantism, katolicism och ortodoxi - Har kunskap om centrala tankegångar inom Islam - Har kunskap om varierande tolkningar och bruk inom världsreligionerna i dagens samhälle Känna till huvuddragen i världsreligionernas historia

våga uttrycka dig genom skrivandet Sv Mål för Sv år 6 stimulera din fantasi och lust att lära genom att läsa sagor och berättelser, utveckla din fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och samarbete med andra, stärka din förmåga att läsa, lyssna, förstå och tolka sagor och berättelser, våga uttrycka dig genom skrivandet Skriva två olika sagor och en skapelseberättelse

Sv Mål för Sv år 7 stimulera din fantasi och lust att lära genom att läsa dikter och berättelser utveckla din fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och samarbete med andra, stärka din förmåga att läsa, lyssna, förstå och tolka dikter och berättelser våga uttrycka dig genom skrivandet skriva två dikter och en berättelser

Sv Mål för Sv år 8 stimulera din fantasi och lust att lära genom att läsa dikter och noveller utveckla din fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och samarbete med andra, stärka din förmåga att läsa, lyssna, förstå och tolka dikter och noveller våga uttrycka dig genom skrivandet skriva en dikt och en novell

Sv Mål för Sv år 9 stimulera din fantasi och lust att lära genom att läsa instruktioner och argumenterande texter utveckla din fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och samarbete med andra, stärka din förmåga att läsa, lyssna, förstå och tolka instruktioner och argumenterande texter våga uttrycka dig genom skrivandet skriva en instruktion och en argumenterande text

Id

En

Ma