Implementering och förändring

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Stöd för analys och förbättring
Evidensbaserad praktik – vad handlar det om?
Chefs och politiker utbildning för ansvarig inom missbruks och beroendevården i Värmlands län 11/ Kunskap till praktik.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Modellen
Att arbeta praktiskt.
En introduktion till SEB Way
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kvalitet i grundutbildningen1
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
IMPLEMENTERING EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Välkommen till ESF:s seminarium
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Behov av habilitering och rehabilitering
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Detta är God Vård.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
EBP-cirkel BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
From Great To Excellent
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Ramverk för patientmedverkan
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Implementeringens faser & förändringens dynamik
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Förändringsarbete och implementering
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Implementering och förändring

Förbättringsarbete på alla nivåer

En vanlig situation Tid 100% Känner ni igen förloppet, Vi har tagit sats.. Gått kurs, börjat göra ,,, några slutar.. Ingen frågar efter det vi gjorde vi gör som vi gjorde tidigare… Tid

Forskning och beprövad erfarenhet Vad är det? Implementering är de specifika aktiviteter som görs för att införa en ny metod eller en ny modell i ordinarie verksamhet. Forskning och beprövad erfarenhet Implementering Praktik Det är kul med förändring

NIRNs ramverk för implementering (vår översättning) Vad ska införas? Och Varför? När ska olika aktiviteter ta plats? Vad behövs? Drivers för implementering Vem ska delta i arbetet? Implementeringsteam Hur ska man gå tillväga? PDSA

Vad är det som ska införas? Och varför? Metoder Modeller Arbetssätt Attityder Med mera…

Implementering fungerar bäst när metoden Är relevant Har tydliga fördelar mot ”det vi brukar göra” Passar in i det rådande värderingssystemet Är lätt att använda Ger snabba resultat Är flexibel i relation till sammanhanget Bl. a Guldbrandsson, 2007

När tar olika aktiviteter plats Inventering - utforskande Vad ska implementeras? Och varför? 2-4 år Installation - introduktion Hur ska det gå till? Planera processen Tidig implementering Börja implementera metoden Full implementering – Business as usual Stäm av att det fungerar, förbättra om det behövs

2-4 år Inventering Installation Tidig implementering Full implement-ering Engagera berörda Undersök behov Beskriv kärnkompo-nenter Vilka kan bidra? Förbered organisationen Skaffa resurser Förbered de som kan bidra Förbered personalen Stöd förändrings-beredskap Justera i organisationen Använd data för att visa på förändring Stöd förändringsar bete Initiera förbättringsarbete (PDSA) Visa på förbättringar Skruva på systemet Mät metodtrohet 2-4 år

Vad behövs? ”Drivers” för implementering Bättre stöd och hjälp för personer Behandlingstrohet Integrerade & kompensatoriska Kompetens Organisation Ledarskap Coaching Träning/ut-bildning Urval Stöd från högsta ledning Stödjande adminstration Systematisk uppföljning © Fixsen & Blase, 2008

Chefen… Aktivt ledarskap – tillser att följande sker motivera förändring genom utvärdering planera och organisera utvecklingsarbetet lokalt ägande av implementering ekonomiskt och personellt stöd processperspektiv - tid och stöd utbildning - inte bara undervisning vidmakthållande kunskap om det som implementeras - rimliga resultatförväntningar skilja på metod- och implementerings svårigheter

Spridningsaktivitetsmodellen (Fraser, Sarah W. 2003) Sända Ta emot Implementera Identifiera spridningssättet Beskriv Ringa in målgruppen Kommunicera Följ upp Bekräfta Identifiera gapet Besluta Lokalanpassa ”Avlär” utmönstrade metoder

Spridning av nyheter (E. Rogers, 2003, ref i Socialstyrelsen) Motvilliga 100% Majori-teten Gör som andra gör 68% Snabba anpas-sare Socialt tryck 16% Innova-törer Nyfikna, inget att förlora 2,5 % Inser fördelar, ofta informella ledare 13.5 % Viktig kunskap om hur nya metoder sprids kommer från Rogers forskning. Den mjuka tuggan är de snabba anpassarna. innovatörerna Kännetecknas av att är de som hoppar på allt, och också de som byter arbeten ofta. t.ex. när mer än hälften av de professionella använder sig av det nya arbetssättet brukar man tala om att metoden är impl.. men för att uppnå och vidmakthålla ett klientsäkert rätt metod på rätt sätt arbetet behöver man följa det! Viktigt att skilja på problem eller förbättringsbehov som beror på implementeringsprocessen, metoden i sig, kompetens, organisationen och ledarskapet. Detta för att inte kasta ut barnet med badvattnet Vem vill detta Vem ska göra det Vad är det som ska göras Vad pågår i övrigt / samtidigt? Tid 14

Vad gör ett implementeringsteam? Strukturerar arbetet med implementering genom alla steg ”Gör jobbet” – tillsammans med andra Uppmuntrar engagemang och beredskap Problemlöser och är långsiktiga Skapar en gästvänlig miljö Följer upp resultatet

Vilka är de? En engagerad grupp människor som kan: Implementeringens olika delar Förbättringsarbete Problemslösning Systemförståelse Personer är utbytbara Har tillräckligt med tid och resurser

Hur ska man gå tillväga? PDSA Sätt mål Frågor och förutsägelser Planera för att genomföra testen (vem, var, hur, när) Vilka ändringar kan göras? Nästa cykel? Genomför planen Dokumentera problem och oväntade observationer Analysera data Jämför resultat med förutsägelser PDSA cykeln (fig. 1) är en metod där små förändringar kan göras i liten skala och analyseras, innan vi fortsätter med ytterligare förändringar. Det är viktigt att ha tydliga mått för att studera över tid. Metod: Starta med att identifiera ett personligt förbättringsområde; (ex; att minska frekvensen av småätande och att öka antalet fysiska träningstillfällen). Se till att ditt förbättringsfokus tillåter lämplig datainsamling (något som du ofta/dagligen kan mäta). Börja din datainsamling direkt! Värdet av att mäta ökar med fler mätningar över tid. När du har identifierat en process att förbättra, utveckla en plan som du tror kommer att hjälpa dig att nå målet. Skriv ner denna plan med så tydliga mål som möjligt. En personlig plan kan t.ex. vara att vakna tidigare, att avsätta mer tid för fysisk träning eller att läsa ett visst antal sidor per dag. Nästa steg är att genomföra planen. Det är viktigt att vara noggrann med datainsamlingen för att kunna avgöra om din plan varit framgångsrik eller inte. Efter att du har genomfört planen en tid – studera dina resultat. Stödjer insamlade data en förbättring? Behöver du modifiera planen eller göra andra ändringar? Om modifieringar är nödvändiga, gör dem och lär. Det är också viktigt i lär-fasen att agera för att upprätthålla, stärka och stödja förändringen som uppnåtts. Detta kräver energi och vilja – utan det så tenderar saker och ting att återgå i ett oförändrat gammalt mönster – status quo. Cykeln kan börja om. På samma gång som den första planen förändras, så skapas en ny plan och processen fortskrider; dvs. gör en ny PDSA cykel ännu en gång.

70:20:10 http://www.youtube.com/watch?v=t6WX11iqmg0

Underlättar implementering Motivera förändring genom utvärdering Börja där förutsättningarna är bäst – ”bit där det är mjukast” Processperspektiv – lång tid och kontinuerligt stöd Lokalt ägande av förändringsarbetet Aktivt ledarskap Ekonomiskt och personellt stöd Utbildning är inte bara undervisning 19

Underlättar implementering Forskning måste översättas – lättförståeligt, tydlig nytta, passa in i verksamheten generellt Demonstrationsexempel – underlättar förståelse Ta hänsyn till informella sociala nätverk – individer på andra arbetsplatser kan spela roll Utvärdera verksamheten lokalt Utvärdera verksamheten lokalt Tillåt anpassning – men först efter implementering är klar och verksamheten utvärderad Dessa aktiviteter tillhör vidmakthållandets arbete Att utvärdera, att följa upp sitt arbete … Vilka av er här följer systematiskt upp hur det går för dem ni arbetar för/med? Känner till resultat av er verksamhet? Sker förbättring försämring stabilitet, är man nöjd med insatsen anhöriga nöjda? ( Kvalitets arbetet Ledningssystem ) Har ni ert arbetsätt beskrivet på en sådan detaljnivå att det kan beskrivas väl för ny anställda, brukare eller andra som vill veta vad just ni gör? 20

Consolidated Framework for Implementation Research (CFIR) En översiktsartikel om implementing Damschroder L, Aron D, Keith R, Kirsh S, Alexander J, Lowery J. Fostering implementation of health services research findings into practice: A consolidated framework for advancing implementation science. Implementation Science 2009; 4:50.

Fem områden Egenskaper hos metoden Yttre faktorer Inre faktorer De involverade personernas Implementeringsprocessen

Egenskaper hos metoden Vilken styrka och vilken kvalitet har evidensen? Relativ fördel mot det som görs nu Kan den anpassas/core components Möjlig att “testa”i liten skala Komplexitet Kvalitet och paketering Kostnad

Outer settings -“Yttre faktorer” Är patienten/klientens behov kända av organisationen? Cosmopolitanism – organisationens relationer med omgivningen Yttre tryck Att jämföra sig med andra Externa policies & incitament Riklinjer Nationella satsningar

Inner settings – “Inre faktorer” Strukurella förutsättningar inom organisationen Nätverk och kommunikation, formella och informella Kultur Implementeringsklimat Beredskap för förändring

De involverade personerna Kunskap och tankar om metoden Tron på att kunna lyckas Förändringsförmåga Indentifikation med organisationen Personliga egenskaper

Implementeringsprocess Planering Engagera andra Genomförande Reflektion och utvärdering