Förslaget till ny SKOLLAG Ds 2009:25

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen Varför behövs en ny skollag?
Om det svenska utbildningssystemet och om Skolverket
Ungdomar utanför gymnasieskolan
Aktuellt från skolområdet
Den nya skollagen.
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Stat – Huvudman - Profession
Den svenska förskolan.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Planering.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Om utbildning och utvecklingsstörning
Nya samlade läroplaner
Välkommen till Käppala skola 4-9
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Den individuella utvecklingsplanen
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Betänkandet Skollag för kvalitet och likvärdighet SOU 2002:121 Förlängd remisstid till den 15 september 2003 Arbetsgrupp utsedd av skolchefsgruppen: Bo.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Agneta Kristensson
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Fördjupningsfrågor kring gymnasieplanering antagning, skolekonomi
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Om det svenska utbildningssystemet och om Skolverket
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Riktlinjer för godkännande och bidrag Gemenamma riktlinjer – men specificerade för respektive verksamhet: Förskola Fritidshem Pedagogisk omsorg Grundläggande.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
(För-)Skola 2011 Annika Zetterström Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier Uppsala universitet
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Gemensam förskolekö Information - BER Budget 2018 Månadsutbetalning.
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Nyheter i skollagen från och med
Resursfördelning Grundskolenämnden
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Presentationens avskrift:

Förslaget till ny SKOLLAG Ds 2009:25 Lars Werner Augusti -09

Ännu så länge bara ett förslag Remissvar Lagrådsremiss (årsskiftet) Lagrådsbehandling Prop. (mars -10) Riksdagsbehandling Beslut (juni -10)

Inte ett komplett förslag Gymnasieskolan Vuxenutbildningen Omprövning av betyg Behörighetskrav för lärare Rektorsutbildning + behörighetskrav Övergångsregler M.m.

Historik 1985 Ny lag (ersatte 1962 års lag) 1991 Nytt styr- och bidragssystem 1991 Vuxenutbildningen tas in 1991 Ny gymnasieskola 1998 Barnomsorgen tas in 1999 Skollagskommittén tillsätts

Utgångspunkter Modern och enkel Förtydliga: - målstyrningen - ansvarsfördelningen Betona: - kunskapsuppdraget - kvaliteten - likvärdigheten - valfriheten Öka rättssäkerheten

Grundläggande förändringar Klar skillnad mellan utbildning och annan verksamhet Enhetliga regler oberoende av skolform och typ av huvudman Förskolan blir egen skolform Särskolan delas i två skolformer Nya benämningar inom vuxenutbildningen Förordningsregler flyttas till lagen

Struktur Förslagets f.n. 28 kapitel är uppdelade i tre avdelningar: 1-6 kap. Bestämmelser gemensamma för alla eller många av verksamheterna 7-20 kap. De olika skolformerna 21-28 kap. Övriga bestämmelser

Gemensamma bestämmelser 1 kap. Inledande bestämmelser 2 kap. Huvudmän och ansvarsfördelning 3 kap. Barns och elevers utveckling mot målen 4 kap. Kvalitet och inflytande 5 kap. Trygghet och studiero 6 kap. Skolplikt och motsvarande rätt till utbildning

Skolformskapitlen Barn- och ungdom 7. Förskolan 8. Förskoleklassen 9. Grundskolan 10. Grundsärskolan 11. Specialskolan 12. Sameskolan 13. Fritidshemmet (ej skolform) 14-15. Gymnasieskolan 16-17. Gymnasiesärskolan Vuxna 18. Kommunal vuxenutbildning 19. Särskild utbildning för vuxna 20. Utbildning i svenska för invandrare

Övriga bestämmelser 21 kap. Entreprenad och samverkan 22 kap. Vissa särskilda utbildningsformer 23 kap. Annan pedagogisk verksamhet 24 kap. Tillsyn, statlig kvalitetsgranskning och nationell uppföljning och utvärdering 25 kap. Skolväsendets överklagandenämnd 26 kap. Överklagande 27 kap. Åtgärder mot kränkande behandling 28 kap. Övriga bestämmelser

1 kap. Inledande bestämmelser Offentlig huvudman: Icke konfessionell utbildning (3 §) Friststående huvudman: Icke konfessionell undervisning (4 §) Definition av skolenhet resp. förskoleenhet (7 §) Barnets bästa ska vara utgångspunkt (8 §) Läroplanen ska gälla för alla (9 §)

2 kap. Huvudmän och ansvarsfördelning m.m. Krav på förskolechef (8 §) Generell beslutanderätt för rektor/förskolechef med viss möjlighet delegera denna (9 §) Tydligare krav på: - Elevhälsa (16-19 §§) - SYV (20-21 §§) - Skolbibliotek (27 §)

3 kap. Barns och elevers utveckling mot målen ”Utvecklingsgaranti” (3 §) Fortlöpande informationsplikt (4 §) Utförligare om rätten till särskilt stöd (5-12 §§) Allmänna bestämmelser om betyg (13-21 §§): - Nuvarande förordningsregler - Möjlighet ändra uppenbart oriktiga betyg

4 kap. Kvalitet och inflytande Kravet på kommunal skolplan och kvalitetsredovisning avskaffas Regler om systematiskt kvalitetsarbete på huvudmanna- och enhetsnivå, inkl. krav på dokumentation, åtgärder och rutiner för klagomål (2-8 §§) Uttryckliga regler om barns, elevers och vårdnadshavares inflytande, inkl. krav på forum för samråd och möjlighet till lokala styrelser (9-17 §§)

5 kap. Trygghet och studiero Allmänna befogenheter för rektor och lärare att vidta tillfälliga åtgärder (6-7 §§) Kvarsittning även före (9 §) Brådskande avstängning även i grundskolan, då max en vecka (13-14 §§) Ökade möjligheter stänga av från praktiska inslag i frivilliga skolformer (18-19 §§)

6 kap. Skolplikt och motsvarande rätt till utbildning Tydligt krav på utredning vid mottagande i särskolan (5 §) - autism ej längre jämställt Försvagad vetorätt mot särskola (5 §) Förlängd skolplikt i vissa fall (13 §) Skyldighet informera vårdnadshavare samma dag vid olovlig frånvaro (16 §) Svårare bli befriad (18 §) Informationsskyldighet för friskolor (21 §)

7 kap. Förskolan Bara förskolan; inte övrig förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg Syfte Ej nattis Redan beslutat: - Hemkommun - Bidrag - Mottagande i annan kommun Uppflyttat: - Utvecklingssamtal - Särskilt stöd - Modersmålsstöd

8 kap. Förskoleklassen Syfte Läsår Hemkommunen Grundskolans mottaganderegler Utvecklingssamtal Modersmålsstöd Inga tester och prov för antagning Alltid Skolinspektionen som godkänner fristående

9 kap. Grundskolan Syfte Timplan och nationella kursplaner ska gälla för alla huvudmän – oftast Tester och prov för antagning förbjuds – oftast Avgifter för skolresor m.m. tillåts med villkor Utvecklingssamtal IUP Betyg

Grundskolan forts. Skolskjuts görs till rättighet; möjlighet överklaga Grundregeln samma som i dag: - i hemkommunen - om behövs - om inte väljer skola - även vid växelvis boende Utan organisatoriska eller ekonomiska konsekvenser: - valt annan kommunal skola – oberoende av kommun - valt fristående skola i hemkommunen Jämföra med om eleven inte valt alls Alltid hemkommunens ansvar

10 kap. Grundsärskolan Autism ej egen grund för placering Träningsskolan blir särskild inriktning Fyra olika utredningar + samråd Försvagad vetorätt Större möjligheter anpassa utbildningen (blanda) Samma som grundskolan: - placering på skolenhet - mottagande i annan kommun - rätt gå kvar - interkommunal ersättning

11 kap. Specialskolan 12 kap. Sameskolan Små förändringar Inga enskilda huvudmän (sameskolan utreds) Ska anordna förskoleklass och fritidshem – avtal med kommunen möjligt

13 kap. Fritidshemmet Ingen skolform – komplement Rätten kopplas till läsåret Skolkommunen ska erbjuda alla sina elever Fristående skola får erbjuda sina elever – annars hemkommunen

14-15 kap. Gymnasieskolan Inga förslag Gymnasiepropositionen arbetas in

16-17 kap. Gymnasiesärskolan Autism bort som egen grund Ansökan till hemkommunen Fyra utredningar alt. grundsärskola Hemkommunen prövar behörighet Huvudmannen avgör typ av program Rektor bestämmer vilket program Närvaroskyldighet + information hem Möjligt läsa gymnasiekurser IV får anordnas av alla – ska erbjudas av hemkommunen Mottagande i annan kommun, interkommunal er-sättning och skolskjuts anpassas till övriga skolformer

18 kap. Kommunal vuxenutbildning 19 kap. Särskild utbildning för vuxna Två nivåer: - grundläggande - gymnasial Villkor för gymnasial: saknar kunskaper Individuell studieplan Betygsregler Validering Avvakta gymnasieregleringen

20 kap. Utbildning i svenska för invandrare Individuella studieplaner Betygsregler Validering Samma disciplinära åtgärder som i övrig vuxenutbildning

21 kap. Entreprenad och samverkan Den särskilda entreprenadlagen inarbetas Tydliggörs att annat än undervisning får läggas ut på entreprenad Inga materiella förändringar nu Det bereds nya förslag om: - Ökade entreprenadmöjligheter inom vuxenutbildningen (rektorsuppgifter) - Fristående skolors möjligheter

22 kap. Särskilda utbildningsformer Ansvaret för sjukhusundervisning läggs på den kommun där sjukhuset är beläget Villkoren för att fullgöra skolplikten på annat sätt skärps; synnerliga skäl krävs

23 kap. Annan pedagogisk verksamhet Öppen förskola, öppen fritidsverksamhet och pedagogisk omsorg Kommunerna ska sträva efter att erbjuda omsorg kvällar, nätter och helger om behov föreligger

24 kap. Tillsyn m.m. Kommun har tillsyn över utbildning och annan pedagogisk verksamhet om den har godkänt huvudmannen Statens skolinspektion har tillsyn över all övrig utbildning och annan pedagogisk verksamhet enligt lagen Regeringen får flytta tillsynen från en kommun till Skolinspektionen Skyldighet ingripa vid missförhållanden

Tillsyn forts. Åtgärder Mot enskild huvudman Anmärkning Föreläggande + vite Återkallelse Tillfälligt verksamhets-förbud Mot offentlig huvudman Anmärkning Föreläggande + vite Statlig rättelse Tillfälligt verksamhets-förbud

Statlig kvalitetsgranskning Nationell uppföljning och utvärdering Skolinspektionen ska granska kvaliteten i alla utbildningar och verksamheter Skolverket ska på nationell nivå följa upp och utvärdera

26 kap. Överklagande Alla överklagandemöjligheter samlas här Nytt: - Beslut av enskild huvudman - Beslut av rektor Mest uppmärksammat: - Beslut om särskilt stöd - Beslut om skolskjuts Betyg får inte överklagas (utreds vidare)

27 kap. Åtgärder mot kränkande behandling Nuvarande regler Rapporteringsskyldigheten förtydligas

28 kap. Övriga bestämmelser Bosättning Autism ensamt inte jämställt med utvecklings-störning Talerätt för 16-åringar Överlämnande av betygshandlingar ”Pandemiparagraf”