Det allmännas ansvar för rena förmögenhetsskador

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Erfarenheter från Terrafem
Landskronabranden- utifrån ett kommunalt perspektiv
Skadeståndsrätt I och II
Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Skadeståndsrätten En introduktion.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
myter och verklighet: Inledning till skadeståndsrätten
En steg för steg anvisning i arbetet med lönekartläggning
Ren förmögenhetsskada (och annan förmögenhetsskada)
Det allmännas skadeståndsansvar. Allmänt om det allmännas ansvar En viktig förändring gentemot tidigare i 1972 års lag var att “det allmänna” enligt de.
Rent strikt ansvar, tredjemansskada och ren förmögenhetsskada
Produktansvar.
PRIVATJURIDIK Lagar och andra rättskällor, kap 3.
Seminarium i skadeståndsrätt 1: Skadetyper
Seminarium i skadeståndsrätt 4: Jämkning och det allmännas ansvar
Seminarium i skadeståndsrätt 3: Principalansvar och flera skadeståndsskyldiga Mårten Schultz
Flera skadeståndsskyldiga
Mårten Schultz  Allmänt om civilrättslig systematik  Förhållandet mellan obligationsrättsliga och utomobligatoriska.
Handläggning enligt SoL
Hur lagar kommer till. Kap1
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Socialtjänstlagen, SoL
Lagar och överenskommelser
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
Ersättningen för personlig assistans
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Kap.17 När skadan redan skett
Ersättning för ren förmögenhetsskada 3: Orsaks- och adekvansaspekter
Kommunakuten AB Vilket ansvar har byggnadsnämnden Verksamhetsansvaret
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Advokat Anders Linnerborg
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
HANDLÄGGARDAG EKONOMISKT BISTÅND
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET Stockholm, torsdag 24 januari 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Om ansvar för arbetstagare m m
Nedsättning av skadestånd - särskilt om jämkning
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
PBL 2 kap 6§ Ny bebyggelse skall lokaliseras till mark som är lämpad….hänsyn till… översvämningar och erosion.
Offentlighet och sekretess
Ersättning för ren förmögenhetsskada 2: Ansvarsgrunder
Miljöskador.
Mårten Schultz Kurs i kommersiell skadeståndsrätt
Skadestånd för ren förmögenhetsskada
Skadeståndsrättsliga grundbegrepp Särskilt om culparegeln
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Flera skadeståndsskyldiga och jämkning
Patientskaderätt ”Doktorn glömde en skalpell i min mage!” – några ersättningsrättsliga nedslag.
ABFF 04 - Omfattning Titel:
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Juridiska skillnader mellan offentlig och privat hälsovalsenhet
HUR LAGAR kOMMER TILL PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 1
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Fakultetsnämndens arbetsformer
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
GRUNDLÄGGANDE SKADESTÅNDSRÄTT
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Fel i fastighet
Presentationens avskrift:

Det allmännas ansvar för rena förmögenhetsskador Mårten Schultz www.martenschultz.wordpress.com Det allmännas ansvar för rena förmögenhetsskador

Allmänt om det allmännas ansvar En viktig förändring gentemot tidigare i 1972 års lag var att “det allmänna” enligt de nya reglerna kunde ådraga sig skadeståndsansvar Vad är ”det allmänna”? Stat och kommun, samt underliggande ansvarssubjekt Vid privaträttslig verksamhet svarar det allmänna (huvudsakligen) enligt 2:1 (eller 3:1). Men ibland är gränserna diffusa

Översikt: Ansvar enligt SkL och på annan grund Ansvar enligt SkL: 3 kap 2 §: Ansvar för myndighetsutövning. Viktigaste regeln. Även enl. 3 kap 3 § (informationsansvar). Ansvar för ren förmögenhetsskada utanför SkL finns i åtskilliga lagar och bestämmelser. Skadeståndsansvar kan föreligga under europakonventionens regler, vid brott mot europarättsliga avtal (EES) upphandlingslagen, lagen om ersättning till frihetsberövade, expropriation. Etc.

Det allmännas ansvar enligt skadeståndslagen

Ansvarsförutsättningar för ansvar enligt 3:2 Staten och kommunerna måste ta ansvar för skador som orsakats genom culpös myndighetsutövning. Vad är myndighetsutövning? Enl. prop: Beslut eller åtgärder som ytterst är uttryck för samhällets maktbefogenheter eller, för att använda ett mer ålderdomligt uttryck, den statliga överhögheten över medborgarna i deras egenskap av samhällsmedlemmar”. Undantag för bl.a. regering, riksdag, SkL 3:7

Culpabedömningen och storleken på skadeståndet Ansvar för om de vållats genom “fel eller försummelse”. Bedömningen härvid sker inte helt efter samma linjer som den vanliga culpa-bedömningen. Skadestånd utgår vid fel eller försummelse alltså även för rena förmögenhetsskador, oavsett brott

Culpabedömningen i praktiken, Några typfall Misstag vid tillämpning av författningar, förbiseende av prejudikat osv. Rättspraxis tyder på att endast uppenbara misstag leder till skadeståndsskyldighet. Se NJA 1994 s. 194 (avstängt ombud). Jmf. senast NJA 2007 s. 862 (Skanska-fallets slutliga avgörande) Vid tillsättning av tjänst har den myndighet som utlyst tjänsten betydande möjligheter att fritt bedöma kvalifikationerna, så länge bedömningen sker (någorlunda) i enlighet med författningar. Se NJA 1985 s. 360 (kommun undvek ansvar genom en generös tolkning av fri meritvärdering.) Se senast NJA 2008 s. 990 (majoriteten: grovt fel förelåg ej-ej ansvar)

Culpabedömningen i praktiken Vid tillståndsbeslut som grundat sig på kontroll av faktiska förhållanden blir avgörande för skadeståndsskyldighet om kontrollerna motsvarat de allmänna krav man kan ställa. Om omhändertagande av egendom: särskilt om omhändertagande av pengar, NJA 1990 s. 137. Reflektioner kring distinktionen ren förmögenhetsskada/sakskada

Myndighetsutövningsansvaret och ren förmögenhetsskada: Nedslag i praxis NJA 2001 s. 210: Genom grundlagsvidrig förordning hade Finsk-svenska gränsälvskommissionen givits rätt att föreskriva inskränkningar i fisket – ansågs vara myndighetsutövning NJA 2005 s. 568: Filminstitutets beviljande av produktionsstöd var myndighetsutövning trots att ”potten” delvis kom från privata medel och reglerades i avtal NJA 1985 s. 696 II: Kommun hade lämnat felaktig information om att en byggnad var ansluten till det kommunala avloppsnätet – ej samband med myndighetsutövning NJA 1999 s. 291: Uppgift från stadsplanearkitekt rörande planläggning ej mynd.utövn.

Informationsansvaret

Det allmännas skadeståndsansvar för felaktiga råd etc Tämligen färsk lagändring (trädde i kraft 1999): Ansvar enligt SkL 3:3 för ren förmögenhetsskada som orsakats av myndighetens fel eller försummelse vid lämnande av upplysningar eller råd om det finns särskilda skäl. Ofta torde även informationsansvar kunna falla under 3:2 (kräver inte särskilda skäl) Bakgrund till regeln

Rekvisit i 3:3 Upplysningar och råd Objektivt felaktig information: Ingen pedagogisk plikt i begreppet (Jmf NJA 1994 s. 532 – tygs ljushärdighet) Enbart information från myndighet: Uppgifter från kommunala bolag etc. faller utanför – dock krävs nog inte att informationen lämnats av anställda vid myndigten

Rekvisit i 3:3: Särskilda skäl Kräver inte myndighetsutövning – men innebär ”särskilda skäl” en i praktiken liknande inskränkning? ”Auktoritativa besked” – talar för särskilda skäl Högre krav på skriftlig information än muntlig Konkret och preciserad information – större krav Varför finns det inte någon praxis?

Kan 3:3 användas i privaträttslig verksamhet?

Det allmännas ansvar för förmögenhetsskador enligt andra normer

Några nedslag i speciallagstiftningen Offentlig upphandling Europakonventionen (ang. långsam handläggning, jmf dir. 2009:47 om Försäkringskassan) Annan europeisk lagstiftning