Kopplingen Hotell och turism. Vad är det vi från skolan ser som nödvändig kunskap för eleverna att ha med till APU- platsen?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Nulägesanalys genom frågor
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
för sjuksköterskeexamen ©
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
Muntliga nationella prov i svenska
Utan spaning – ingen aning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Patientenkät sommaren -13
Praktik Presentation Av Jesslyn Rose
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
1 oktober -19 februari. Steg 1 Projektgrupp och tidskalkyl  Bilda en projektgrupp bestående av HR-lärare, ämneslärare, skolambassadören och rektorn (1.
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
D å var det snart dags igen! Jag fyller år! Skillnaden denna gång är att jag bara har en önska på önskelistan: Ett jobb! J ag är en mångsysslare med två.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Journalister har ofta kontakt med forskare
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
SERVICEBRANSCHEN.
Lokal Pedagogisk Planering
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Att övertyga ! Disposition och mall.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läroplansträff fritidshem
Hur gör man en debattartikel?
Värderingsövning/ fyra hörn
Yrkesroller och arbetsuppgifter
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Kognitivt perspektiv.
Vision ”Skaraborgssamverkan ska initiera och stimulera ett frivilligt samarbete mellan kommunerna i Skaraborg i syfte att uppnå bättre ekonomi”
Aff, Avtal för fastighetsförvaltning
Diskussionstillfälle 4
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Retorik- Konsten att tala
Aff, Avtal för fastighetsförvaltning
Identitet Vad formar oss till oss?.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Personligt brev.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Exempel på skriftligt omdöme
Nationella proven i svenska
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Rekrytering - annonser NVF Temagrupp kompetens
Utbildning/ inriktning Teknisk kompetens Personliga egenskaper
Sökes: Montör Vår Monteringsavdelning omfattar både mekanik, hydraulik, pneumatik och elektronik. Vi utför både delmontering och slutmontage av kundernas.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Kopplingen Hotell och turism

Vad är det vi från skolan ser som nödvändig kunskap för eleverna att ha med till APU- platsen?

een engagerad husfru een positiv glad och duktig natt receptionist een receptionist som med en positiv attityd een positiv och serviceinriktad person som har kunden i centrum

Känsla för kvalité och god service Gärna branschvana eller yrkeserfarenhet Sinne för "ordning och reda" B körkort Förutom att du deltar i den dagliga driften d v s städning av hotellrum, konferenslokaler samt allmänna ytor kommer du att; planera den dagliga driften, leda och entusiasmera dina medarbetare, kvalitetssäkra verksamheten samt styra mot och följa upp fasställda mål och nyckeltal. Ansvara för inköp av städmaterial. Tjänsten består av sedvanliga receptions uppgifter, Förberedelse av frukosten, Bar & Restaurang, städning, lägga in bokningar, ronderingar och att serva våra gäster. Vi söker dig som har minst 2 års erfarenhet av receptionsarbete samt har en hög kvalitetskänsla och är flexibel. Du bör vara initiativrik, noggrann och självgående. Vi förutsätter att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska, ytterligare språk är meriterande. Vi arbetar i Fidelio och Micros. För att uppnå en jämnare könsfördelning ser vi gärna manliga sökande

 Allmänbildning, turisinformation  Branschkunskap  Betalningsmedel  Gästmottagnadet  Service och initiativförmåga  Våga stå på ”scenen”

Yrkeserfarenhet Branschkunskap Fackkunskaper Språkkunskaper Datorvana Produktkännedom Lokalkännedom Allmänbildning Tekniskt kunnig Historiskt bevandrad Yrkeserfarenhet Branschkunskap Fackkunskaper Språkkunskaper Datorvana Produktkännedom Lokalkännedom Allmänbildning Tekniskt kunnig Historiskt bevandrad Personliga egenskaper TrevligStresstålig PositivÖdmjuk EffektivFöljsam FlexibelFinkänslig LyhördNoggrann Social kompetens Skådespelartalanger Personliga egenskaper TrevligStresstålig PositivÖdmjuk EffektivFöljsam FlexibelFinkänslig LyhördNoggrann Social kompetens Skådespelartalanger Simultankapacitet för att: LYSSNA – PRATA – SKRIVA och LÄSA samtidigt! Simultankapacitet för att: LYSSNA – PRATA – SKRIVA och LÄSA samtidigt!

 …förstår skillnaden mellan service och värdskap

 Min arbetsplats och mina arbetsuppgifter  Andras arbetsuppgifter – samverkan  Service – vad är det?  Omtanke – hur gör man?  Värdskap – vad innebär det?  Kommunikationen och samspel  Produktkännedom  Yrkeskunnande / yrkesstolthet  Merförsäljning – en service

Erfarenhetsbaserat lärande  Jag är med om något  Jag reflekterar över mina upplevelser/min erfarenhet  Jag skapar nya begrepp och drar slutsatser  Jag prövar mina slutsatser i nya situationer Kunskap skapas genom att erfarenheter omvandlas till nya konkreta handlingar

 Vad tänker och tycker ni om detta?  Hur tänker expertgruppen?  Vilka sitter med i gruppen: Ingela Söderek Andersson, Örebro Ann-Christin Hedelin, Karlstad Rainer Bladh, Vännäs Cecilia Wigerstad, Malmö Ingela Börjesson, Sandviken Johan Abrahamsson, Skolverket

 Ser vi på turism på samma sätt, HR och HP?  Finns det risk att hotellbranschen (och HR) kommer att styra vad som är turism på det nya programmet?