Kopplingen Hotell och turism
Vad är det vi från skolan ser som nödvändig kunskap för eleverna att ha med till APU- platsen?
een engagerad husfru een positiv glad och duktig natt receptionist een receptionist som med en positiv attityd een positiv och serviceinriktad person som har kunden i centrum
Känsla för kvalité och god service Gärna branschvana eller yrkeserfarenhet Sinne för "ordning och reda" B körkort Förutom att du deltar i den dagliga driften d v s städning av hotellrum, konferenslokaler samt allmänna ytor kommer du att; planera den dagliga driften, leda och entusiasmera dina medarbetare, kvalitetssäkra verksamheten samt styra mot och följa upp fasställda mål och nyckeltal. Ansvara för inköp av städmaterial. Tjänsten består av sedvanliga receptions uppgifter, Förberedelse av frukosten, Bar & Restaurang, städning, lägga in bokningar, ronderingar och att serva våra gäster. Vi söker dig som har minst 2 års erfarenhet av receptionsarbete samt har en hög kvalitetskänsla och är flexibel. Du bör vara initiativrik, noggrann och självgående. Vi förutsätter att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska, ytterligare språk är meriterande. Vi arbetar i Fidelio och Micros. För att uppnå en jämnare könsfördelning ser vi gärna manliga sökande
Allmänbildning, turisinformation Branschkunskap Betalningsmedel Gästmottagnadet Service och initiativförmåga Våga stå på ”scenen”
Yrkeserfarenhet Branschkunskap Fackkunskaper Språkkunskaper Datorvana Produktkännedom Lokalkännedom Allmänbildning Tekniskt kunnig Historiskt bevandrad Yrkeserfarenhet Branschkunskap Fackkunskaper Språkkunskaper Datorvana Produktkännedom Lokalkännedom Allmänbildning Tekniskt kunnig Historiskt bevandrad Personliga egenskaper TrevligStresstålig PositivÖdmjuk EffektivFöljsam FlexibelFinkänslig LyhördNoggrann Social kompetens Skådespelartalanger Personliga egenskaper TrevligStresstålig PositivÖdmjuk EffektivFöljsam FlexibelFinkänslig LyhördNoggrann Social kompetens Skådespelartalanger Simultankapacitet för att: LYSSNA – PRATA – SKRIVA och LÄSA samtidigt! Simultankapacitet för att: LYSSNA – PRATA – SKRIVA och LÄSA samtidigt!
…förstår skillnaden mellan service och värdskap
Min arbetsplats och mina arbetsuppgifter Andras arbetsuppgifter – samverkan Service – vad är det? Omtanke – hur gör man? Värdskap – vad innebär det? Kommunikationen och samspel Produktkännedom Yrkeskunnande / yrkesstolthet Merförsäljning – en service
Erfarenhetsbaserat lärande Jag är med om något Jag reflekterar över mina upplevelser/min erfarenhet Jag skapar nya begrepp och drar slutsatser Jag prövar mina slutsatser i nya situationer Kunskap skapas genom att erfarenheter omvandlas till nya konkreta handlingar
Vad tänker och tycker ni om detta? Hur tänker expertgruppen? Vilka sitter med i gruppen: Ingela Söderek Andersson, Örebro Ann-Christin Hedelin, Karlstad Rainer Bladh, Vännäs Cecilia Wigerstad, Malmö Ingela Börjesson, Sandviken Johan Abrahamsson, Skolverket
Ser vi på turism på samma sätt, HR och HP? Finns det risk att hotellbranschen (och HR) kommer att styra vad som är turism på det nya programmet?