Årsrapport 2010-2011 Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Välkommen till Introduktionsutbildning Våga Visa januari 2014
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Inspira/Silverbäckens förskola
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
- Älta skola med fokus på lärandet -
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Musik- och kulturskola
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Fakta om undersökningen
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Välkommen till Introduktionsutbildning Våga Visa 2-3 september 2014
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Fakta om undersökningen
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Läroplansträff fritidshem
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Introduktionsutbildning Våga Visa januari 2015
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Välkomna till Edboskolan
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Riksdagen Skollagen Kommunfullmäktige Inriktningsmål Barn- och utbildningsnämnd Förväntade resultat Skolverket Läroplaner Barn- och utbildningssförvaltning.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
Läroplansnätverk förskolan Välkomna!. Dagordning Examinationsuppgift i grupperna, vad har ni lärt er under detta första år i nätverket? Sker.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Nämndplan 2015.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Skolan elever yngre 2016.
Tyresö kommun Speldosan - Föräldrar Förskola
Enens förskola - Föräldrar Förskola
Tyresö kommun Teddybjörnen - Föräldrar Förskola
Tyresö kommun Slottsvillan - Föräldrar Förskola
Välkommen till Kick off ht 2017.
Begreppet undervisning
Ängsblomman Föräldrar Förskola svar, 100%
Futura International Pree-school Skarpäng
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen

Skola Medarbetare Observatörer Föräldrar och elever

VÅGA VISA i siffror 87 enheter har observerats av 85 observatörer 14 nya observatörer har deltagit i introduktionsutbildning Inspirationsdagar och opposition för att utveckla metod och kompetens

Utveckling och perspektiv på VÅGA VISA Ny metodbok Intervjubank Bedömningsmatrisen klar inom alla målområden Intervju om Våga Visa

Metodboken Hösten 2010 påbörjades ett arbete med utveckling av metoden i Våga Visa Ny läroplan i grundskolan och en uppdaterad läroplan för förskolan resulterade i en ny metodbok.

Intervjubank Frågor Säg tre saker du är stolt över i verksamhet/skola. (fskchef/rektor och personal) Förskolechef/rektor - Ge exempel på hur ni arbetar med värdegrundsfrågor Personal - Ge exempel på hur ni arbetar med värdegrundsfrågor Följdfråga Hur tror du (förskolechef/rektor och personal) att vi kan se detta i verksamheten?

Bedömningsmatris 1,0 2,0 3,0 4 Rektor förskolechef/ som pedagogisk ledare Förskolechefen/rektor saknar arbetssätt för hur verksamheten ska inriktas mot målen i läroplanen. Förskolechef/rektor saknar kunskap om verksamhetens/ undervisningens pedagogiska kvalitet Förskolechefen/rekt or arbetar mot målen i läroplanen Förskolechef/rektor är medveten om vilken pedagogisk kvalitet verk- samheten/und er- visningen på enheten har och tar ansvar för den Förskolechef/rektor bedriver ett medvetet arbete mot målen i läroplanen, vilket också går att se i verksamheten Förskolechef/rektor har god kunskap om sin verk-samhets peda-gogiska kvalitet och arbetar för ständig utveckling tillsammans med ledningsgrupp och medarbetare Förskolechefen/rektor bedriver ett medvetet arbete mot målen i läroplanen, som tydligt syns i hela verksamheten. Förskolechef/rektor har god kunskap om sin verksamhets pedagogiska kvalitet i alla delar och arbetar för ständig utveckling tillsammans med ledningsgrupp och medarbetare

Kundundersökning 2011

Goda exempel från utvärderingen Exempel från Sofielundsskolan, en F-9 skola med förskola i Sollentuna Resultatet i 2011 års kundundersökning visar en stark förbättring för elever i årskurs 8. MÅLOMRÅDE2010 svarsfrekvens 91%, 49 svarande 2011 svarsfrekvens 90%, 43 svarande Normer och värden2,93,5 Utveckling och lärande3,23,5 Ansvar och inflytande3,23,6 Övergångar och samverkan2,93,4 Bedömning och betyg Styrning och ledning Slutfrågor 3,3 2,6 2,5 3,7 3,5 3,4

Handledning och kultur på förskolor Skolans vision är att ge eleverna lust att lära och skapa tilltro till sin egen förmåga. Exempel på hur observationen används i kvalitetsarbetet

Samordnarnas slutsats