Moment 3: Att kartlägga och klassificera information

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Processkartläggning.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Nyttorealisering på 10 min
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Processkartläggning.
Struktur för självförbättrande system
Ett arbete med att etablera
En reviderad läroplan för förskolan
Att arbeta praktiskt.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Projektet KLASSA -så hittar du din information
Monica Grahn förvaltningschef Vård- och omsorgsförvaltningen
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Utvärdering av processmognad
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Samverkan för det gemensammas bästa Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
E-arkiv.
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Nya föreskrifter och allmänna råd
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Hitta nyckelfrågorna direkt! Ett erbjudande som skapar samsyn och handlingsberedskap utifrån affärs- och kommunikationslogikens samverkan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Beställning av tjänster
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Framtidskartläggning
Informationssäkerhet + arkiv = sant? Johan Andersson, Mälardalens högskola
Introduktion i arbetsmodell för trygghetslarm För att underlätta införandet av trygghetslarm har ett ledningssystem tagits fram. Ledningssystemet ger.
Workshop kring klassificering Syftet med processorienterad arkivredovisning Sammanfattning av verkSAM och exempel på andra klassificeringar Minsta gemensamma.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Introduktion till The Rational IT Model
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
UTVECKLING AV E-ARKIV UTVECKLING AV E-ARKIV
Katarina Sundin Avd.chef Ekonomi- och Ledningskansli samt biträdande HD
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Verksamhetsanalys & informationskartläggning
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Material för socialtjänsten
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Processen för Balanserad Styrning
Processorienterad informationsredovisning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Gnosjö kommuns styrmodell
Erfarenheter av jobba med klassificering och Klassa
Införande av Samrådsgruppens klassificeringsstruktur för kommunala verksamheter i Sundsvalls kommun
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Moment 3: Att kartlägga och klassificera information

För att kunna kartlägga och klassificera…….. behöver vi veta: Vad vi gör Hur vi gör Vem som är ansvarig Om det finns någon styrande lagstiftning Vilken information som genereras Hur viktig informationen är

Vi behöver alltså göra en processkartläggning!

Vad är en process? Ett flöde av aktiviteter som upprepas gång på gång eller En process är en serie avgränsade men sammanhängande aktiviteter. En process förädlar en vara eller en tjänst för att tillgodose kundens behov. Processen är kontinuerlig repetitiv (återkommande). I varje process finns minst en leverantör som levererar ’indata’ och en kund som är mottagare av resultatet. En process använder en organisations resurser för att möjliggöra arbetet.(Puh!)

Ett exempel En process är en serie avgränsade men sammanhängande aktiviteter. En process förädlar en vara eller en tjänst för att tillgodose kundens behov. Processen är kontinuerlig repetitiv/återkommande. I varje process finns minst en leverantör som levererar ’indata’ och en kund som är mottagare av resultatet. En process använder en organisations resurser för att möjliggöra arbetet.

Det finns olika slags processer Huvudprocess (kärnprocess, affärsprocess, operativ process eller verksamhetsprocess) = processer som skapar ett direkt värde för kunden) Stödprocess = processer som skapar ett indirekt värde för kunden Styrprocess = ledningens processer Delprocess

Varför fokusera på processerna? Fokuserar på det värdeskapande arbetet och nyttan för kunden De gamla processerna är inte längre ändamålsenliga – kundperspektivet saknas Bättre överblick över helheten – större förståelse för den egna såväl som för andras arbetsuppgifter Samarbete mot gemensamma mål Underlättar arbetet med ständiga förbättringar Bättre styrning och uppföljning För att åstadkomma en bra arkivredovisning

Det är skillnad på arbete och arbete… Värdeskapande arbete = det som processens kunder är villig att betala för Icke (direkt) värdeskapande arbete = det som kunden accepterar att betala för pga av att det är nödvändigt för värdeskapandet Bortkastat arbete = det som inte har med värdeskapandet att göra

Vad innebär… Fokus på processer Fokus på funktioner De anställda är problemet Förstå mitt arbete Mäta och styra anställda Förändra anställda Det går alltid att hitta en bättre individ Motivera anställda Vem gjorde fel? Enbart ekonomin styr beslutsfattandet Fokus på processer Processen är ofta problemet Förstå hur mitt arbete passar in i processen Mäta och styra processer Förändra processer Det går alltid att förändra processer Riva ner barriärer Vad tillät problemet att uppstå? Kundorientering på lönsam grund

Jämförelse processkarta-organisationsschema Kunden finns inte i organisationsschemat Ingen har översikt över det ”horisontella” värdeskapandet Kunden har ett fragmenterat gränssnitt mot verksamheten Fokus på chefen - inte på kunden

Klassificering - ett sätt att spegla verksamheten Strukturen kan visa verksamhetsområden, processer och aktiviteter, d v s vad en verksamhet/myndighet arbetar med kopplad till verksamhetens organiseration. Schemat kan även vara organisationsoberoende, d v s helt utan koppling till myndighetens organisering. Denna får då tydliggöras genom särskilda organisationsbeskrivningar.

Nivåer Nivåerna går från det övergripande till det specifika. Nivåstrukturen presenteras i form av en punktnotation, ju fler siffror desto längre ner i undernivåerna, d v s mer och mer specifikt. Hur många nivåer man väljer att bryta ner klassificeringen i beror på hur komplex processen är, men även vad klassificeringen ska användas till.

Nedbrytningschema (nivåer) 1 Verksamhetstyp 1.1 Verksamhetsområde 1.1.1 Processgrupp 1.1.1.1 Process Aktivitet Handling

Tre verksamhetstyper Ledning Verksamhetsstöd Kärnverksamhet Utövas av alla tre verksamhetstyperna Kräver verksamhetsstöd på alla nivåer Verksamhetsstöd Krävs i alla verksamhetstyper Kräver ledning på alla nivåer Kärnverksamhet Är alltid unik Kräver ledning och verksamhetsstöd på alla nivåer

Klassificerad information med fokus på verksamheten = verksamhetsbaserad arkivredovisning Handlingar redovisas i det sammanhang där de skapas: Handlingarnas samband blir tydligare Bättre struktur Ökad sökbarhet Klassificeringen gäller alla typer av verksamheter och system som producerar allmänna handlingar Nästan alla medarbetare kommer på ett eller annat sätt att omfattas av den nya arkivredovisningen – oavsett om de vill det eller ej.

Ett praktiskt exempel – att laga och äta middag…..

Fördelar med klassificerad information

Registrering/diarieföring Kraven på en snabb och enkel återsökning av myndighetens information ökar hela tiden, och då krävs systematik. Klassificeringen omfattar och speglar all verksamhet, inte bara den verksamhetsinformation som ska registreras i det centrala dokument- och ärendesystemet eller diariet.

Registrering/diarieföring Klassificeringen kan ersätta den nuvarande diarieplanen när handlingar/information ska registreras i myndighetens samtliga verksamhetssystem. Genom att systematisera och klassificera alla former av information i alla myndighetens verksamhetssystem skapas goda förutsättningar för återsökning av information utifrån ämnesområden, på samma sätt som med dagens diarieplan.

Dokumenthantering och informationsklassning Till klassificeringsstrukturen kan man även koppla de handlingar som uppstår inom respektive process och förse dessa med olika hanteringsanvisningar och/eller gallringsbeslut. Då skapas en arkiveringsplan, gallringsplan eller dokumenthanteringsplan.

Arkivering/förtecknande De informationsmängder som idag hanteras inom en myndighet kräver ordning och bra sökbegrepp, särskilt om arkivet är digitalt. Idag klassificeras den mesta informationen som ska slutarkiveras enligt det allmänna arkivschemat utan någon tydlig koppling till verksamhetens arbetssätt eller var i processen handlingen uppstått. Genom en processbaserad klassificering som följer informationen under hela dess livscykel skapas en kontinuitet och ett sammanhang.

Informationssäkerhetsklassning Den information vi skapar i våra verksamhetssystem har olika säkerhetsklassning utifrån på lagstiftning, men även utifrån vem som vill ta del av informationen. Därför måste varje informationstyp/handlingstyp klassas utifrån olika kriterier.

Återsökning och forskning Med dagens digitala teknik finns fantastiska möjligheter att göra sammanställningar utifrån olika sökbegrepp. Vid forskningsarbete fokuserar man ofta på ett begränsat område och om registreringen utförts på rätt sätt utifrån klassificeringen så skapas bra förutsättningar för att hitta det man söker.

Långsiktig hållbarhet Om myndigheternas information klassificeras på rätt sätt skapas förutsättningar för en väl fungerande informationshantering med bra möjlighet till återsökning och återanvändning av myndighetens samlade information. Detta är ännu viktigare om informationen hanteras digitalt i system för verksamhetsinformation eller i system för långsiktigt bevarande. Informationen finns då inte i någon fysisk form. Det kräver en väl utarbetad struktur och genomtänkta sökparametrar.

Upphandling av verksamhetssystem När ett verksamhetssystem ska upphandlas är det bra att veta vad man ska ha det till och vilken information som ska registreras i det nya systemet, eller föras över från ett tidigare system. Här kan klassificeringsstrukturer och processkartor vara till god hjälp.

Upphandling av verksamhetssystem Utifrån en processkartläggning/klassificering kan myndigheten skapa en tydlig och genomarbetad kravspecifikation inför upphandlingen och sedan använda dessa underlag som kontrollinstrument för att säkerställa att leverantören uppfyller kraven och levererat den produkt och de funktioner som verksamheten begärt.

Tips på arbetssätt Samverka internt och externt. Utbilda så att alla pratar samma språk – gemensamma begrepp Försök hitta kompetenser inom organisationen. Finns den inte – ta hjälp utifrån. Arbeta i lagom stora grupper – alla tänker olika och ser saker på olika sätt. Låt alla komma till tals. Planera - bestäm vem som ska göra vad. Tänk övergripande – strukturen ska tåla omorganisationer och förändrade arbetssätt. Tänk om flera gånger – angrip uppgiften från olika håll och med olika ingångar. Förenkla och återanvänd – varje verksamhet tror att den är unik men ofta finns det mycket som är gemensamt.

Strategiska beslut Aktuellt arkivreglemente Politiska mål och strategier Uttalat och fastställt stöd från kommunledningen Samverkan mellan olika funktioner Klargörande av roller och ansvar för verksamheternas information

Praktiskt arbete Glöm organisationskartan! Dokumentera relationen mellan verksamheten och dess handlingar Utbilda och förbättra kunskapen/förståelsen inom verksamheterna Synliggör informationens betydelse för verksamheterna Klargör att de digitala handlingarna också ingår i arkivredovisningen

Fallgropar och problem som kan uppstå under resans gång Otydligt uppdrag – vilka ambitioner och mandat har vi? Ointresse/ovilja från ledning och/eller medarbetare Otillräckliga resurser i form av tid och personal Dåliga kunskaper om dokumenthantering och/eller processkartläggning hos verksamheter och ledning Eldsjälar – slutar de faller hela arbetet Projekt – ingen kontinuitet

Önskat resultat En organisation som uppfyller lagens, allmänhetens och verksamhetens krav på äkta och relevant information.

Frågor? Anki Heimonen 1:e Arkivarie Kommunalförbundet ITSAM Storgatan 36, 590 36 KISA Växel: 0494-197 00 Direkt: 0494-197 34 Mobil: 070 240 69 22 e-post: ann-christine.heimonen@itsam.se