Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Patientsäkerhetslagen
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
ByggaL – metod för byggande av lufttäta byggnader
Analys Lönelots.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Kartläggning av energirådgivningen Stockholms län
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Systematiskt arbetsmiljöarbete
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Planering.
SORKANALYS Systematisk risk- och konsekvensanalys vid organisatorisk förändring. HE LAGERSTRÖM AB.
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Intressenter OL108A.
Kort text som beskriver arbetsmomentet
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Arbetsberedning förebygger risker och fel
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Nollalternativ i en MKB
Miljöriskhantering vid miljöfarliga verksamheter
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
1 Rivbranschens arbetsmiljöutbildning Foto Gunilla Bernevi Rex Foto: Gunilla Bernevi Rex.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kvalitetssäkring ISO 9000.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
HUH PROJEKTET Verktygen 1. HUH PROJEKTET 2 Engagemang  Delaktighet  Påverkansmöjlighet  Information  Resultatuppföljning  Uppmärksamhet.
Patientsäkerhetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Politikerna har dessa uppgifter. Politikerna har dessa uppgifter Se till att verksamheten drivs i enlighet med arbetsmiljölagen och föreskrifterna för.
Kort om Projektplanering
pedagogisk dokumentation
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Dålig kvalitet - isberget
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Framtidskartläggning
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Riskbedömningar Ett favorituttryck som många slänger sig med.... som krävs från alla håll och kanter… men som få egentligen begriper…… Inklusive undertecknad…….
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Hur ska vi hantera kriser?
Introduktion till kontinuitetshantering
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Samverkan.
Riskhantering! Riskhantering / Bosse Axelson.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Kontinuitetshantering
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Intern styrning och kontroll
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering Glöm inte att osäkerheter också innehåller möjligheter till att nå bättre resultat inte bara risker för resultatförsämring. Först när man börjar med att systematiskt gå igenom vilka risker ett arbete har och tar hänsyn till det i uppläggningen av jobbet, kan det bli ett säkert resultat. I allt arbete finns det osäkerheter. En kritisk genomgång kan visa på riskerna men också öppna nya möjligheter. Vad som än gäller, är det lika angeläget att undvika risker, som att ta till vara på nya möjligheter. Det är nödvändigt att gå igenom vilka risker som kan uppträda och riskbedömning är en del av yrkesskickligheten. Tänk på att våra duktiga medarbetare har fantasi och förmåga att identifiera riskerna i byggproduktion om de bara får lite tips.

Arbetsgång 1 Riskidentifiering – ta reda på risker och möjligheter HUH PROJEKTET Arbetsgång 1 Riskidentifiering – ta reda på risker och möjligheter  Samla dem som ska göra jobbet Se till att tidigare gjorda identifieringar finns tillgängliga Likaså erfarenheter från tidigare projekt Utse en sekreterare som skriver ner alla risker Glöm inte de möjligheter till förbättringar som kommer upp Samla dem som ska göra jobbet till en detaljerad genomgång av tänkbara risker. Se till att tidigare gjorda identifieringar till exempel i projekteringsprocessen och i anbudsprocessen finns tillgängliga. Det har tänkts en hel del innan ett projekt kommer till utförandeskedet. Den tid då man mörkade risker för att få låga anbud är förhoppningsvis förbi. Likaså bör eventuella sammanställningar av erfarenheter från tidigare projekt och genomförda riskanalyser finnas att tillgå. Utse en sekreterare som skriver ner alla risker som identifieras och i vilka byggdelar respektive aktiviteter de förekommer. Anteckna alltid de möjligheter till förbättringar som kommer upp. Tänk på att mycket av det man betecknar som oförutsett kan man förutse och har man planerat aldrig så lite för sådana eventualiteter blir det mycket lättare att klara av dem.

Arbetsgång 2 Riskvärdering – analysera och värdera risker För in de identifierade riskerna fördelade på tillämpliga byggdelar/aktiviteter Värdera riskerna genom att uppskatta sannolikheten för att riskhändelsen inträffar och konsekvensen av en sådan händelse Använd överenskomna bedömningstal För in de identifierade riskerna fördelade på tillämpliga byggdelar/aktiviteter på en blankett, se exempel på folderns baksida. Värdering av riskerna görs genom att uppskatta sannolikheten för att riskhändelsen inträffar och konsekvensen av en sådan händelse. En tabell med förslag på bedömningstal finns under exemplet. Observera att det där står alla och gruppen. Det här ska inte göras av någon ensam. Nyttja allas erfarenheter och ta sådana här tillfällen att skapa gemensamt engagemang.

Arbetsgång 3 Riskbeslut– kan risken accepteras Genom att multiplicera bedömningstalen fås ett risktal att använda som underlag för beslut om åtgärder På företagsnivå bör beslut tas om vilka risknivåer som är acceptabla Detta kan ske genom att ange att om risktalet överskrider ett visst värde skall åtgärder vidtas och dokumenteras samt att i övriga fall får projektorganisationen bedöma behovet av åtgärder Genom att multiplicera bedömningstalen fås ett risktal att använda som underlag för beslut om åtgärder. På företagsnivå bör beslut tas om vilka risknivåer som är acceptabla. Detta kan ske genom att ange att om risktalet överskrider ett visst värde skall åtgärder vidtas och dokumenteras samt att i övriga fall projektorganisationen bedömer behov av åtgärder. Gör inte detta alltför strikt och vetenskapligt utan lämna fältet öppet för duktiga medarbetares egna initiativ.

Arbetsgång 4 Riskhantering – åtgärder för att påverka risker HUH PROJEKTET Arbetsgång 4 Riskhantering – åtgärder för att påverka risker Det finns ett antal åtgärder att välja för att påverka oacceptabla risker så att de blir möjliga att acceptera Genom att byta till exempel arbetsmetod och/eller material kan en risk undvikas Genom att bereda arbetet noga och införa utökad egenkontroll kan risker reduceras Likaså kan tillförandet av ytterligare kompetens och kunskap ge riskreducering. Det finns ett antal åtgärder att välja för att påverka ej acceptabla risker så att de blir möjliga att acceptera. Genom att byta till exempel arbetsmetod och/eller material kan en risk undvikas, genom att bereda arbetet noga och införa utökad egenkontroll kan risker reduceras och likaså kan tillförandet av ytterligare kompetens ge riskreducering. Observera att vi talar om oacceptabla och acceptabla risker. Man måste ta en del risker om man ska kunna vinna. Det gäller dock att veta vad man gör och vad konsekvensen är om man misslyckas.

Arbetsgång 5 Riskplanering – planera för risker i projektplanen HUH PROJEKTET Arbetsgång 5 Riskplanering – planera för risker i projektplanen Det är viktigt att de nu accepterade riskerna lyfts fram och ges en central roll i de olika projektstyrningsdokumenten Genomgång av den ifyllda blanketten med resultatet av riskvärderingen bör ske vid varje projektmöte För de mest kritiska riskerna upprättas handlingsplaner. Det är viktigt att de nu accepterade riskerna lyfts fram och ges en central roll i de olika projektstyrningsdokumenten. Genomgång av den ifyllda blanketten med resultatet av riskvärderingen bör ske vid varje projektmöte. För de mest kritiska riskerna upprättas handlingsplaner. Det här viktigt att detta bryts ned till rätt nivå. En aldrig så bra genomgång i en ledningsgrupp är värdelös om resultatet inte når dem som gör ”jobbet”. Det är på ”utförandenivån” som den abstrakta blanketten med alla fina siffror måste omvandlas till ”Det här måste vi ordna innan vi sätter igång”.

Arbetsgång 6 Riskstyrning – kontrollera, följ upp och styr HUH PROJEKTET Arbetsgång 6 Riskstyrning – kontrollera, följ upp och styr Genomför, följ upp och vid behov förändra och/eller komplettera de planerade åtgärderna OBS! Det är inte den fina, väldokumenterade planen som hanterar risken utan vad som verkligen görs i projektet! Genomför, följ upp och vid behov förändra och/eller komplettera de planerade åtgärderna. OBS! Det är inte den fina, väldokumenterade planen som hanterar risken utan vad som verkligen görs i projektet! Prata om vad som gått bra respektive dåligt. Gå sedan vidare och nyttja erhållna erfarenheter till att bli ännu bättre.

Riskhantering ger säkrare resultat Riskera inte att missa en möjlighet till bra resultat Gör osäkerheterna säkrare Både risker och möjligheter Risker att missa en möjlighet är ju också något att noga beakta. När man lämnat anbud har man oftast varit tvungen att räkna snålt. Tiden har också varit knapp och engagemanget är av naturen lägre eftersom man inte vet om man får ”jobbet”. När man står inför projektstart är det ett nytt läge. Nu gäller det att ta till vara alla möjligheter och undvika alla risker. Inget bra planeringsarbete startar utan noggrann genomgång av risker och möjligheter. Det är här det behövs systematik och vår genomgång har visat på ett sätt att hantera osäkerheter.