Välkomna ! till Möte om Vägmarkering Göteborg 2014-11-13—14 Göran Nilsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Att bygga målstyrt Underhåll
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg-
Föreningen för Förvaltningsinformation 1 Symposiet rörande branschsamverkan Södra Bancohuset, Järntorget den 24 mars 2009 Samverkan behövs för ett fungerande.
Välkomna ! till Möte om Vägmarkering Göteborg —15 Göran Nilsson.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Strategiskt samtal i Folkets Hus Alvesta: Överenskommelse mellan civila samhällets aktörer och offentlig sektor.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Fjärde järnvägspaketet
GNS järnväg Håkan Sjöström
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Grundkurs ASFALTBELÄGGNINGAR Kap 1
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Regional samling Västernorrland – mot nya mål Caroline Ottoson Vägverket Region Mitt
Johan Sundqvist, Miljöchef
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Att få rätt saker att hända
Mattis Bergquist
Offensiv orientering »Vi ska erbjuda en idrott där alla kan vara med på sina egna villkor »Vi ska utveckla vår idrott i en offensiv anda som tar hänsyn.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
1/ – 31/ AT AT/SG 1992 ÄDEL – skattevxl av hjälpmedel och resurser. HSL till kommunerna – gemensamt forum för hjälpmedelsfrå.
Vad händer i Sverige? Upphandling och krav Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Nationellt Underhåll.
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
FFI Energi o Miljö inbjuder till samverkansforum inom forskningsområdet aerodynamik 21/ Chalmers, Göteborg.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
”0-vision” Miljöutskottet Transporter ska inte leda till allvarlig skada på människor eller miljö (Nasjonal transportplan , norske transportetatenes.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Svenska Brukshundklubben 1 Svenska Brukshundklubben, en organisation i världsklass, som med ledande kompetens siktar mot framtiden och skapar glädje och.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vad händer i Sverige? Pågående projekt Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Nationellt Underhåll.
Val av transport till resmålet.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
UNIVERSITETSSTYRELSEPERIOD.
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Mänskliga rättigheter och Naturresurser Kampanjtema :
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
1. Bakgrund Vikten av bra vägmarkeringar i trafikmiljön har fått allt större fokus de senaste åren. En anledning är att medelåldern hos våra trafikanter.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
FREDAG 9.00 – Välkomnande till konferensen Ann, Christer ”Varför är vi här” SLS VärdegrundKarin – Medlems och verksamhetsdiskussion Anders.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Planeringsdagar 24 – 25 februari 2014
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Cnossos-eu Mikael ögren.
Välkomna till SVMF!. 24 Företag 57 Medlemmar Svenska Vägmarkeringsföreningen.
IT-dagen 2011 mer tid för idrott Trådlöst Internet: RF-Boson guest Lösenord: idrottonline.
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Välkomna till SVMF!.
Presentationens avskrift:

Välkomna ! till Möte om Vägmarkering Göteborg —14 Göran Nilsson

24 Företag 58 Medlemmar Svenska Vägmarkeringsföreningen

Sverige har fortsatt Västeuropas klenaste kantlinjer Wienkonventionen, som Sverige ratificerat 1986, säger att kantlinjer i huvudsak ska vara heldragna! Dansk 9-m väg Svensk 9-m väg

 Svenska Vägmarkeringsföreningen, SVMF, bildades  Föreningen är en intresseorganisation för företag, organisationer och andra institutioner verksamma inom vägmarkeringsbranschen. Föreningens syfte:  SVMF ska verka för en utvecklingen av vägmarkeringar  genom att tillvarata medlemmarnas gemensamma intressen och företräda dem inför myndigheter samt övriga organ i samhället  genom forskning och annat utvecklingsarbete Svenska Vägmarkeringsföreningen

För SVMF viktiga frågor Allt fler äldre i trafiken behöver bättre körledning Alla trafikanter bör möta samma budskap –I Sverige –I våra grannländer –I Europa Körledning är viktigt i TS-arbetet –Nollvisionen behöver bättre vägmarkering –Bilarnas stödsystem behöver fungerande mitt -, körfält – och kantlinjer (innebär funktion även när det är vått)

För SVMF viktiga frågor Förutsättningar för sund konkurrens –Kontroll bör ske enhetligt –Konsekvenser av brister i funktion ska vara enhetliga –Regler ska vara enhetliga och tolkas lika Kontroll av tillståndet bör ske årligen –Måste omfatta hela vägnätet

Höstmöten  2005  Hook  2006  Sigtuna  2007  Hindås  2008  Malmö  2009  Helsingborg  2010  Göteborg  2011  Johannesberg  2012  Göteborg  2013  Göteborg (9:e)  2014  Göteborg (10:e)

SVMF Höstmöten  10:e mötet efter det vi tog över efter ”GLOBEN-mötena”  Denna gång 90-talet deltagare  Vi hoppas på 2 bra dagar!

Tider höstmöte Torsdag 13 november 12 – 13Lunch i restaurang Estrad 13 – 17Möte (kaffe ) 17SVMF har internt möte 19Middag i hotellets restaurang Bryggan Fredag 14 november 07 – 8Frukost 08 – 12Möte (kaffe 9.30 – 10.00) 12 – 13Lunch i restaurang Estrad

Middag kl 19

Vi saknar en helhetssyn Det är olyckligt att de tekniska och geometriska kraven hanteras i olika delar av Trafikverket. Markeringarnas synbarhet är beroende av såväl den tekniska nivån som den geometriska ytan. Därför bör det totala ansvaret för vägmarkeringar läggas på verksamhetsområde Underhåll där också den största kompetensen finns.

Problem för vägmarkering idag ”Lägsta pris” skapar problem Branschen är pressad ekonomiskt –Riskerar att utvecklingen stagnerar Markeringarnas kvalitet på vägen är för låg –Underhåll har för låg nivå –Speciellt illa för funktion i vått väglag Behov av kompetensutveckling i alla led

Lösningar !!!? Ifrågasätta om ”låga” anbud är seriösa Avsätta medel till önskvärd utveckling – (% av anbudet, kr/ton???) Mer samverkan Bransch/Myndigheter kring regelverk, styrdokument och utveckling Öka underhåll så standarden kommer upp till kravnivån Låt beställarna ”praktisera” ute i verkligheten Införa kompetenskrav för Vägmarkering

Materialkrav

Kompetenskrav En handbok måste fram –VGU täcker inte in det som projektörer, utförare och beställare behöver veta om vägmarkering SVMF är beredda att i samråd med TRV och SKL ta fram en handbok För att få effekt krävs att beställarna är med på att införa krav på ”körkort”

Inriktning vägmarkering Fastställd 1999, gäller från Huvudmål 21 Delmål Handlingsplan för varje år 16 Mycket kortfattat kan den nya inriktningen sammanfattas i att framtidens vägmarkeringar i betydligt större utsträckning kommer att fokuseras på funktionsegenskaper på vägbanan. SVMF har deltagit aktivt i arbetet med inriktningen

17 Inriktningens 4 huvudmål Enhetlig standard på det statliga vägnätet Upphandling av vägmarkering inriktas mot funktion på vägen. Styra FoU mot effekt/nytta och funktion på vägen. Öka förståelsen av vägmarkering genom kompetenshöjning.

EU- krav vände utvecklingen Lane Departure Warning / Lane Keeping System (LDW / LKS) LDW är ett krav i EU för Tunga fordon från 2013

Volvo Pv och Vägverket i gemensam offensiv mot trafikolyckor Avsiktsförklaring (Tylösand 2008) Volvo Personvagnar och Vägverket ska gemensamt verka för att undvika eller mildra effekterna av trafikolyckor. –Ingen ska skadas eller dödas i en Volvo år 2020 –Funktionaliteten hos infrastruktur och fordon ska ökas till en nivå där visionerna om trafiksäkerheten kan nås

Volvo med Lane Departure Warning systems (LDW) En kamera ser vägmarkeringarna alldeles framför bilen, och ger en signal om man passerar linjen utan att använda blinkers Kamera 20

LDW behov av vägmarkeringar Studie i fält utförd av Sven-Olof Lundkvist och Carina Fors, VTI VTI notat Visar att det behövs våtfunktion ViP AP5

Yttre förhållanden Lägsta Qd [mcd/m 2 /lx] Lägsta R L [mcd/m 2 /lx] Dagsljus, torrt≈ 65– Dagsljus, vått≈ 65– Mörker, torrt–≈ 70 Mörker, vått–≈ 20 Lägsta värden för att LDW ska fungera

Våtsynbara markeringar Trafikanterna behöver dem –Speciellt äldre förare Fordonens stödsystem behöver dem De har bättre friktion än släta markeringar

Framtidens bilar ………. Framtidens bilar kommer likna våra förfäders hästar. De kunde ta hem en kusk som inte var i det tillståndet att han själv hittade hem. Hästen undvek också att gå på fasta hinder.

Snart kan du släppa ratten Google var först ….. Kört mil Nevada först med att godkänna körning utan förare Alla större biltillverkarna utvecklar autonoma fordon Förslag till nya lagar framme 2017 lovar TS

Projekt "Drive Me” Självkörande bilar på allmän väg År 2017 blir det verklighet i Göteborg. Trafikverket medverkar i världens första storskaliga pilotprojekt för autonom körning där 100 självkörande Volvobilar kommer att köras på allmän väg i Göteborg.