Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Syftet med en personlig handlingsplan
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Hej och välkomna!.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Mål- och resultatstyrning
Föräldraråd
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Hälsokällan Möter du hemmasittare? 26 nov 2014
Disposition och utgångspunkter
Skolutveckling via digitala medier
Att ha någon som bryr sig En FoU-studie om framgångsfaktorer i arbetet mot skolfrånvaro PUFF-enheten, Elin Lundin.
Överenskommelse om samordning kring barn
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Fem generella perspektiv i utvecklingsarbetet
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Att mäta för att lära - syfte, mål och mått
Aina Kalle Anders Ottosson JennyMee Le Hir
Nämndplan 2015.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015
Ett exempel från Falu kommun på gruvrisskolan 2014 Upplägg En person utsågs inom kosten som skulle arbeta med projektet. Viktigt var att personen hade.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Nuläget i Älvkarleby kommun
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Personen från Skolverket
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde Erfarenheter från Vänersborg förmedlade av Anne-Len Kriewitz, verksamhetschef, grundskola/grundsärskola

Allting började med …. Obehagliga signaler! Många skolkade – externt och internt Statistik efterfrågades – vi hade ingen! Registrering av närvaro- ej enhetliga, otydlig Åtgärder vid skolk – inga särskilda rutiner Information till föräldrar- bristfällig Ansvarsfördelning – otydlig,alla”tyckande”

Vad gjorde vi då? vt 2010 Sammanställde tillgänglig statistik Enkät samtliga lärare åk 6-9 Intervjuer med elever åk 9 ”storskolkare” Stöd i forskning, rapporter, artiklar Socioekonomisk beräkning

Elevernas tips till skolan Att inte försöka pressa eleven, utan ta reda på orsaken först Att prata med föräldrarna så fort som möjligt när skolket börjar Att koppla in BUP i ett tidigt skede Att inte hota mig och mina föräldrar med Skollagen och om anmälan till Socialtjänsten Att försöka ge mig framtidsbilder Att uppleva att någon bryr sig om hur jag tänker/känner (inte bara på lektionerna) Mer resurser till extra hjälp så att jag kan känna att jag hänger med och ut-vecklas och inte in-vecklas – där allt är fel på mig. Att lärarna är mer flexibla att undervisa (så att jag förstår)

Identifierat problem åk 7-9, Gymnasiet • Hög frånvaro – anmäld och oanmäld • Inget enhetligt mått – inga gemensamma rutiner • Skolk inget definierat elevvårdsproblem Ingen samverkan mellan verksamheterna

Synliggörande Presenterade resultat för politiker och tjänstemän i vårt samverkansforum ”Trenämnden” Förbättringsområde inom Modellområdes- projektet.

Till handling… Representanter för skola, socialtjänst och elevhälsa fastställde - Rutin/handlingsplan Datum för genomförande/implementering fastslogs Förväntad måluppfyllelse fastslogs Uppföljning ”mått och mätning” beslutades (skola, Bup, polis, ungd.mottagn)

Hinder på vägen Lärarna var inte lika entusiastiska! Det nya digitala rapporteringssystemet funkade inte så bra Uppföljningen utfördes av ”fel” personer. ..men på Gymnasiet gick det bättre…

Omtag Kompetensutvecklingsinsatser under v 44 Mätningar oktober tom december Plan för mätning av rutinföljsamhet Rektors roll stärktes Lärarens betydelse för framgång tydliggjordes

Resultat Mätningarna 2011 visar att den oanmälda frånvaron mer än halverats. Mätbara framgångar gällande måluppfyllelsen. Rutinföljsamhet och lärarnas inställning/förståelse har ökat.

Arbetsgången Få syn på (sapere aude – våga veta) Synliggöra Motivera Förankra Följa upp Fira framgångar

Framgångsfaktorer Fokus för frågan på alla nivåer: Politisk, strategisk och operationell Efterfrågan på mått, resultat och effekter. Ta elevernas upplevelser och erfarenheter på allvar (tex skolsocial kartläggning) Mät rutinföljsamheten (implementerings-trappan) Samverkande socialsekreterare Mått/mätningsansvarig

Införande trappan 4. Jag förstår vad jag ska göra för att 5. Jag gör det i mitt dagliga arbete 4. Jag förstår vad jag ska göra för att åstadkomma förändring 3. Jag förstår konsekvenserna för det praktiska arbetet på min enhet 2. Jag förstår vad förändringen innebär för verksamheten i stort 1. Jag vet vad det nya arbetssättet är (= informationen har nått fram och uppfattats rätt) Införande trappan

TÄNK PÅ…… 4 S 4 T Samverkan Strategi Struktur Systematik Tillit Tålamod Tolerans Tid 4 T

Fortsättning… Rutiner/handlingsplaner i förskolan Rutiner/handlingsplaner åk f-6 Mätningar (okt-dec alla verksamheter) Utveckla former för: uppföljning av garanterad undervisningstid elevhälsans insatser elev/barn/brukarinflytande samordnade tidiga insatser

6785 tim åk1-9 Systematiskt kvalitetsarbete gällande elevens rätt till garanterad undervisningstid; giltig och ogiltig frånvaro 6785 tim åk1-9 >20% Ledigheter ? Sen ankomst ? Lektionsstart/avslut? Specifika/styrda insatser 10-20% 4,5tim/v Särskilda/riktade insatser 0 -10% 2tim/v Basinsatser/generella insatser

För det fortsatta arbetet krävs Allas delaktighet Gemensam målbild ”Psynkad” resa mot målet Varje enskild förstår sitt bidrag till helheten