Detta är en presentation av hur vi på Luossavaaraskolan arbetat med vårt ITisprojekt som handlar om droger och drogberoende
Organisation b Deltagare: 69 elever i åk elever i åk b Lärare: Gunilla Malmgren -Baafi SOGunilla Malmgren -Baafi SO Jeanette KuoppaMa/NoJeanette KuoppaMa/No Irene SvonniMa/NoIrene SvonniMa/No Raija NikkinenEng/SpRaija NikkinenEng/Sp Mariann HanssonSv/EngMariann HanssonSv/Eng Lillemor CarlssonTy/IdrottLillemor CarlssonTy/Idrott Lars JonssonSpråkval Sv/Eng + datoransvarigLars JonssonSpråkval Sv/Eng + datoransvarig
Hur vi har valt att arbeta
b Alkohol b Narkotika b Tobak
Projektidè b Ett gemensamt arbetsområde b Intresseval b Ämnesintegrerat b Åldersintegrerat b Internet b Ordbehandling b Öppet Hus b Fortsatt arbete på skolan
b Förbättra våra datorkunskaper b Lära oss arbeta med mmlab. b Hantera och bearbeta bild, text och ljud b Arbeta årskursintegrerat b Arbeta ämnesövergripande b Arbeta med datorn som ett naturligt redskap b Öka kunskapen att finna fakta på Internet b Få ökad kunskap om ANT och dess faror
Stöd i styrdokument b Lokala skol- och barnomsorgsplanen s 12 b ”En satsning till två tusen” s 3 och 9 b LPO 94
INTRESSEOMRÅDEN -alkohol -tobak -narkotika HUVUDGRUPPER -elever väljer efter intresse GEMENSAM SAMLING -information
GRUPPINDELNING AV LÄRARE -ansvarsområde -elevgrupper SAMLING I RESPEKTIVE GRUPP -elever delas i mindre grupper ARBETSPLAN AV ELEVER -ansvarig lärare godkänner
FAKTAINSAMLING BEARBETNING SAMMANSTÄLLNING ÖPPET HUS -utställning -teater -fikaförsäljning UTVÄRDERING
TOBAK Vi startade med att ”brainstorma” komma med idéer om vad eleverna var ntresserade av att arbeta med samt hur vi skulle arbeta. Eleverna gjorde sedan upp en arbetsplan för sitt arbete i gruppen. Den planen visade de sedan för oss lärare som skulle godkänna den innan de fick fortsätta. Eleverna sökte fakta på Internet, biblioteket, uppslagsverk, fack böcker, intervjuer och via enkätundersökningar Redovisningen skedde i form av stora affischer som eleverna berättade kring
Tobak forts. Det finns olika arter av tobak. Den viktigaste är Virginia tobaken som kommer från Sydamerika, Mexiko och Västindien. Tobaken plockas när bladen gulnar. Sedan torkas den. Till röktobak måste den också jäsa först. I cigaretter finns ljus Virginia, Burley samt lite orientalisk tobak i olika blandningar. Tobaken skärs, blandas och aromämnen tillsätts. Sedan packas tobaken i små pappersrör. I snus finns orientalisk och turkisk tobak som röktorkas i lådor. Torkningen tar två månader. Under tiden förändras bladen och får sin speciella arom. Till slut maler man den och tillsätter vatten och olika kryddor.
Chef på tobaksbolaget sjuk av rökning På 60-talet var Hans Kallin marknadschef på Svenska Tobaksbolaget. Han var då ansvarig för reklamen för cigaretter. Själv rökte han flera paket per dag, och såg inga faror i det. Idag är han svårt lungsjuk och andas med hjälp av syrgastuber. Och han erkänner att tobaksreklamen på 60-talet var lögnaktig. Egentligen vill Hans Kallin stämma tobaksbolaget Swedish Match för att cigaretterna gjort honom sjuk. Men hans advokat har avrått honom för att göra det. Han är helt enkelt för sjuk för att orka med det. Vi håller med - det är helt sjukt alltihopa! Per Lagerström
Detta var exempel på vad eleverna valt att presentera
Teater b Grupp: b Grupp: elever som har valt drama i Elevens val b Manusskrivande b Öva b Öva pjäs b Övning b Övning varvas med värderingsövningar b Spela b Spela upp för andra klasser upp på Öppet Hus för föräldrar
ANT-projektet gav * kunskaper om ANT * ökade datorkunskaper * samarbete över klassgränser * varierat arbetssätt
Elevutvärderingar Vad lärde vi oss om: Vad lärde vi oss om: b ANT ? b att använda datorer ? b söka kunskap på internet ?
Ökade datorkunskaper ? Naturligare med datorn i skolan? Förbättrade datorkunskaper? Ökat intresse för IT ?
Mina datorkunskaper ökade Elevsvar: ant. elever % stämmer inte alls stämmer delvis 8 12 stämmer 1 2
Efter ANT-projektet känns det naturligare för mig att använda datorn i skolarbetet elevsvarant. elever%: stämmer inte alls 4874 stämmer delvis 1320 stämmer 46
Intresset för att söka på internet ökade Elevsvarant. elever% stämmer inte alls4569 stämmer delvis17 26 stämmer 35
@ Vi har kommit olika långt i vår Alla har lärt sig något nytt från sin Lyckades lösgöra tid för projektet med halv- och Kunskap om droger har Eleverna i olika klasser har lärt känna varandra Projektformen fungerade ej för alla Datoranvändandet har ej ökat Bra att söka lämpliga Internetadresser i Föräldrarna uppskattade Öppet Hus-kvällen
vill jag ge till lärare och elever i åk 7-9 på Luossavaaraskolan. Tack för en mycket givande kväll med temat Droger. Som förälder fick man en bra insikt i detta ämne. En extra ros till flickorna och pojkarna i åk 7, som framförde en pjäs, som både roade och berörde. Ni var professionella! Imponerad förälder NSD b