Kunskapsstyrning och transparens i sjukvårdens nätverk POLIS forskningsseminarium, Bergen, 14 juni 2007 Maria Blomgren Ph D & Caroline Waks Ph D Företagsekonomiska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Staten och det civila samhällets organisationer
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Vad ser du? Anne Bylund.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Uppsala Kompetensutvecklingsdagar MAS
Välkommen till Ledardagen!
Presentation av satsningen på Kommunförbundet Skåne Region Skåne Christer Neleryd.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
Patientmaktsutredningen
Befolkningsföreträdare och behov
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
Forskning Prioriteringar Statlig styrning av sjukvården Kunskapsstyrning/nationella riktlinjer.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Tillsammans för världens säkraste vård
Välfärd och styrningsideal – vad har gällt och vad gäller?
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Pontus Österberg Projektledare. Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda vårdgivare Ger användarna en möjlighet att jämföra.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
1 Statens beredning för medicinsk utvärdering. 2 SBU:s uppgift att vetenskapligt utvärdera tillämpade och nya metoder ur (ett samlat) medicinskt, ekonomiskt,
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda sjukhus och vårdcentraler Vi ger användarna en möjlighet att jämföra resultat.
Inspel 2 Birgitta Öberg Inst för Hälsa och Samhälle Linköpings universitet.
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Gemensam arbetsmodell för öppna prioriteringar inom Svensk hälso- och sjukvård?
Presentation februari 2015
Patientens syn på öppenhet i kvalitetsregister Pelle Johansson Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund.
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Quality 2011 Nationella riktlinjer för vuxentandvård 15 september 2011
Insatser för äldre och funktionshindrade i privat regi
Privatisering eller offentligt ägande? Privatisering tar sin utgångspunkt i New Public Management (NPM), och är (var) en reaktion på svårigheten att finansiera.
Vård i regionen Sydöstra sjukvårdsregionen
Organiserandets fundament Samordna Styra Kontrollera Taylor(ism) Arbetsdelning Klara ordervägar Klar ansvarsfördelning Offentlig organisation och styrning.
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Organisatoriska förändringar i sjukvården
Organisatoriska förändringar, evidens och lärande Runo Axelsson Professor i Health Management.
Samverkan – främjande och hindrande faktorer
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Morgondagens primärvård
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Varför all denna utvärdering?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Vad innebär regionbildningen?
Att styra organisationer med konkurrens
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Kunskapsstyrning och transparens i sjukvårdens nätverk POLIS forskningsseminarium, Bergen, 14 juni 2007 Maria Blomgren Ph D & Caroline Waks Ph D Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet

Två aktuella förändringar (och två forskningsprojekt om dessa förändringar) Strävan efter transparens Omprövade gränser mellan offentligt och privat Två delprojekt: –Offentligt och privat i svensk ambulanssjukvård –Det privata sjukvårdsföretaget Capio

Mot ett transparent samhälle?

Transparensens tidsålder  Ideal: demokrati, upplysning, frigörelse  Teknologi: kameraövervakning, satelliter, IT, databaser, massmedier etc.  Kontroll: Regulation by revelation Transparensregimer  Problem: konfidentialitet, effektivitet, skenbar transparens

Budgetpropositionen 2007 Genom att hälso- och sjukvården i ökad utsträckning jämför sina prestationer och systematiskt drar lärdom av misstag och framgångar skapas förutsättningar för att höja kvaliteten på vården Regeringen kommer därför att göra en satsning för att utveckla öppna jämförelser av hälso- och sjukvårdens prestationer och kvalitet. En åtgärdsplan för mätning av kvalitet och rankning inom hälso- och sjukvården skall utformas i samarbete mellan staten och sjukvårdshuvudmännen. Vidare kommer en oberoende granskningsfunktion att inrättas. Regeringen kommer också att göra en satsning för att utveckla hälso- och sjukvårdens ersättningssystem och förbättra metoderna för klassifikation. Syftet är att skapa administrativa förutsättningar för patientbaserade ersättningssystem inom hälso- och sjukvården (Prop. 2006/07:1 Utgiftsområde 9, s. 40)

Strävan efter transparens i sjukvården  Rankningar, kvalitetsredovisningar, ackreditering, medicinsk revision, väntetidsdatabas, journaler på internet, etc.  ”Ekonomisk logik” + demokratiidéer  Nya aktörer  Utmaning för professionerna  Vad görs transparent för vem?

Tsoukas (1997) “The Tyranny of Light”

Transparensens teknologier Lagar (r ä ttighetslagsiftning) Standarder, riktlinjer etc. Diagnosbaserade prioriteringar Evidence Based Medicine Kerstin Sahlin-Andersson, 2006 granskning redovisning reglering Revision Utv ä rdering Ranking Hyllning ” Name and shame ” Finansiell Kvalitet Journaler Etc.

Fältet för strävan efter transparens Evidensbaserad medicin Ackreditering Nationella kvalitetsregister Transparens ur patientens synvinkel Vad kostar transparens? Transparensen och professionerna Strävan efter transparens Levay & Waks (2006)

Vad görs transparent? Transparensens främsta objekt Behandlingar; metoder Sjukvårdsenheter/ -organisationer Transparens för vem? Transparensens främsta subjekt Läkare, andra professionella Transparens av vem Främsta drivande aktörer Professionell transparens Organisatorisk transparens Offentlig transparens Transparens för vad? Transparensens främsta syfte Läkare Övergripande förbättring av behandlingar Sjukvårdsenheter/ -organisationer Organisationen Offentligheten (patienter, medborgare) Tjänstemän Medier; opinionsbildare Kontinuerlig lokal kvalitetsutveckling Patientval; medborgarrätt De nationella kvalitetsregistren som transparensverktyg (Levay, 2006)

Transparens som förutsättning för patientens fria val Hur ta fram enkla och objektiva mått på vårdens processer och resultat? Hur förmedla information till icke- experter? Vilken information vill patienten ha?

Rättvisande kvalitetsindikatorer?  Bästa kirurgkliniken får sämsta resultaten  Överlevnad efter 5 år – kvaliteten för fem år sedan  Sammanvägning av kvalitetsmått – ex: väntetid kontra behandlingsresultat  Sammanvägning för en organisation ex: sjukhus, vårdcentral

Transparens som förutsättning för patientens fria val Information om vårdkvalitet omtolkas alltid av den sjuke patienten utifrån hans eller hennes erfarenheter och speciella omständigheter Vårdval utifrån medicinsk kvalitet och personliga referenser Ny roll för sjukvårdens yrkesgrupper- översättare

Strävan efter transparens – en utmaning för professionerna Utomstående aktörer påverkar definitionen av god kvalitet och praxis Standardisering av det tidigare så fria yrkesutövandet Det professionella arbetet görs granskningsbart

Strävan efter transparens – nya möjligheter för professionen verktyg för reflektion och utveckling verktyg för professionell legitimitet

Professionernas svar på transparensens utmaningar Misstänksamhet och motstånd Frikoppling Engagemang

Slutsatser Transparens svår att förverkliga Allmän insyn kräver översättning – vem ska göra den? En bred trend – inte bara offentlig transparens Transparens kostar – prioritera! Ny syn på professionellt arbete?

Mellan offentligt och privat: demokratisk styrning i sjukvårdens nätverk Dikotomin offentligt/privat Ägande och kontroll Graden av insyn och öppenhet

Sjukvårdens styr- och demokratiproblem ”Vi styr inte sjukvården den styr oss” Sjukvården är omfattande och mångfacetterad Sjukvården är både professionellt och politiskt styrd Oklara gränser mellan offentligt och privat Många nivåer av styrning, inbäddade i varandra Transnationella styrande nätverk och nya former för samarbeten

Ett överutbud av styrning? Staten blir alltmer aktiv En europeisk sjukvårdspolitik i vardande Patientföreningar engagerar sig Näringslivsorganisationer engagerar sig Alla sjunger vetenskapens lov -en ny form av styrning, riktad direkt på kunskap -krav på transparens

 Hur formas och utförs styrningen under dessa nya förutsättningar?  Hur fördelas ansvar?  Hur ska vi förstå offentligt och privat?  Demokratifrågor  Multidisciplinär forskargrupp

MOD: några delprojekt Framväxten av idén om en evidensbaserad medicin (EBM) Erica Hult Att styra hälso- och sjukvård: den problematiska valfriheten Ulrika Winblad och Mio Fredriksson Den privata sjukvårdsförsäkringen – ett tecken på en ökad blandekonomi Lars Norén Förändrade relationer mellan landstingen och läkemedelsindustrin Kajsa Lindberg En patriarkalisk sjukvårdspolitik? Framväxt och omprövning Agneta Emanuelsson Blanck Offentligt och privat inom svensk ambulanssjukvård Caroline Waks Fallet Capio – en resa mellan offentligt och privat Maria Blomgren

Offentligt Privat New Public Management, managerialism, privatisering, beställar-utförarsystem, etc. Krav på transparens, rankningar, ackreditering, mjuk reglering, etc.