11. Webb-baserad GIS All data i en gemensam databasserver All GIS-programvara i en organisationsgemensam applikationsserver En Internetserver med kraftig.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Leverantör.
Advertisements

ATIVA-Mätdon ATIVA-Mätdon är ett Windows®baserat registerkortsystem för lagring, underhåll och kalibrering. Det hanterar verksamhetens alla mätdon, instrument.
Tomas Sandström, Adtollo
Komponenter i GIS Ett Geografiskt Informationssystem skiljer sig i princip inte från vilket annat Informationssystem som helst © Naturgeografiska Institutionen,
Utbildning och support
Morgondagens datorstöd för ledningssystem Arbetsmiljö. Yttre miljö. Kvalitet.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
/feb08 /feb08 LstMetadata – en profil av ISO19115 Mats Öberg IT, Länsstyrelserna Portaler, öppna tjänster och geografisk infrastruktur GISSamverkan Dalarna,
Ncg | sweden om | navigator xlreport Oskar Kristiansen
Samarbete med Microsoft Office Sharepoint server 2007 Angelica Rydelius Bergman Välkommen!
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
system för handläggarstöd
Att söka och förvalta kunskap
G I S Strate Kan GIS löna sig? 3.
Vad är speciellt med data i GIS? Introduktionskurs för användare Del 4.
GeoSuite – ett nordiskt samarbete!
En introduktion till ’Hård Infrastruktur’
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 4
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
Introduktionskurs för användare Del 3
Välkommen! Effektiv och professionell telefoni med Vision 80/20 CC Michell Grip
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Programmering B PHP Lektion 1
Informationshantering
9. Att fatta beslut med all information på ett ställe – oavsett var informationen kommer från Koordinater FotoRitningar Tekniska Karta beskriv- ningar.
Hämta företagsdata till Excel
Centrala innehåll och kunskapskrav
Hur kan jag låta andra få reda på vad jag har för geodata på enklast möjliga sätt?
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Workshop för GIS samordnare
Omväxlande molnighet 1 Olika lösningar för webbtjänster inom vatten Niclas Hjerdt och Per Lewau, SMHI.
Objektorienterad tänkande
Microsoft Dynamics CRM 3.0
Våra kunders behov Behov
Lojalitetssystem för Hallunda Centrum
Databaser i B2KUNO Johan Eklund. Hur går jag vidare? Avancerade tillämpningar:  Analysera data  Generera information Utveckla följande färdigheter:
5. Att utnyttja geografin till sin fördel – Några nyckelord Att nyttja all tillgänglig information Geografisk belägenhet – kopplar ihop information från.
LU - Central e-posttjänst E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Från Kartago till WMS Mikael Grimheden Kristianstads kommun
Kartdistribution med Web Map Services
Geografisk IT utvecklingssamarbete Malmö, Helsingborg, Lund
Karin Larsson GIS-centrum Lunds universitet
Geoteknisk sektorsportal – första tematiska portalen på geodata.se
Geoteknisk sektorsportal –
Peter Axelsson Digpro AB
Krav på nya KartBas Undanröja problem med dagens version. Ge en ny plattform för ny funktionalitet tekniskt personellt Nå nya kunder.
Projektets grundtanke GIS Västra Götaland Kommuner Myndigheter Övriga Allmänhet Organisationer Skolor Förvaltningar.
Standardisering ger dig mer tid Peter Frodin. EFFECT-Direct / BDD Systems Management Server (SMS) Infrastucture Optimization Model (IOM) Vista Nästa steg.
Databaser ©Ulrik Mårtensson, Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS, Skåne Län.
1 Geoteknisk sektorsportal - datainfrastruktur för tillgång till geotekniska undersökningar Huvudstudie Bengt Rydell och Mats Öberg, SGI SKL referensgrupp.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Vilken programvara skall vi välja?
Geografisk Samhällsinfomation -Informationskartan
5S grunden för allt förbättringsarbete
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Regional Innovativ GIS- och E- tjänstsamverkan Samarbetsprojekt mellan 5 kommuner i Västernorrland; Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Timrå, Sundsvall,
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
Vad är GeoBas? Intergraphs svensk-utvecklade system för
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
© Fujitsu Services, 2003 ARC ALEPH Reporting Center
.NET Ett nytt koncept från Tekis.NET. Tekis Modell 2005.
Tekis FDO-läsare Topobase årsmöte 2009 Mats Norberg.
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Delarna i en Access-databas
GIS – Ett begrepp med växande innebörd
6. Grundproblemet vid allt datautbyte – data från externa leverantörer SGU LMV Lst SCB Egen org RAÄ ? ? Vem har data? Vilken innebörd & kvalitet har data?
Lärande för det 21;a århundrandet Lärande för framtiden KunskapsbyggandeProblemorienterat Egna val IT som verktyg Kommunikation Samarbete.
Heby kommuns kvalitetspolicy
IT Databas Göran Wiréen
Presentationens avskrift:

11

Webb-baserad GIS All data i en gemensam databasserver All GIS-programvara i en organisationsgemensam applikationsserver En Internetserver med kraftig ”webb-kartmotor” Många användare samtidigt Enkelt underhåll – bara en plats Måttliga krav på arbetsplatsdatorer – webbläsare Enkelhet – samma utvecklingsarbete för interna som för publika funktioner

Komponentbaserad GIS Var för sig oberoende byggbitar med olika funktioner – ”Dator-Lego” Bygger på Microsoft Com Technology Paketeras till programvarufamiljer ArcWievArcEditorArcInfoArcExplorerHTML Viewer ArcSDE Gateway ArcIMS Server Ex: ArcGIS

Komponentbaserad GIS Lätt att bygga om Lätt att tillföra ny funktionalitet Lätt att underhålla Skalbart – innehåller tydliga funktionalitetsnivåer Arc Info Arc Editor Arc View ArcSDE Ex: Arc GIS

Funktionsbibliotek Strukturerad ”verktygslåda” där användaren väljer AnalysDatakonver- tering Data manage- ment

Objektorienterade databaser All data i en gemensam databasserver – ingen separation mellan geometri och attribut Varje objekt lagras för sig – inga ”tematiska skikt” i databasen. De skapas av användaren Många samtidiga användare med s k gateway- programvara Mer och mer formatoberoende Standardisering på både lagring av data och överföring av data

GIS-portaler för allmänt bruk Portal Data och datamo- deller Metoder och verktyg Kart- tjänster Metadata

Från GIS till Moderna Digitala Tjänster – att ta hand om informationskapitalet i organisationen Teknik + InformationTjänster Nytta Den information som används i den dagliga verksamheten representerar oerhört stora investeringar. Med Moderna Digitala Tjänster skapas ett mervärde i informationen

Att bredda GIS till Moderna Digitala Tjänster Hämta information från många källor Ställa frågor direkt mot databas Bearbeta direkt mot databas Kommunicera med ansvarigt verksamhetsområde Skapa grafiska presentationer Integrera bild och text Skapa olika slags ”dokument” Simulera, visualisera och gör alternativstudier Tillgängligt över Internet och Intranet

Plattformstänkandet slår igenom Teknikplattform Informationsplattform Tjänsteplattform Utveckling av plattformarna sker integrerat och beskrivs i organisationens tjänsteutvecklingsstrategi

Nya roller i en organisation för att säkerställa utvecklingen Teknikansvarig – utvecklad IT- chefs-roll Informationsansvarig – samordningsansvarig för alla informationsresurser Tjänsteansvarig – beställarroll i organisationen

Standardisering Standardisering inom verksamhetsområden (ex vägar, ledningsnät) Standardiserad terminologi Standardiserat sätt att skapa och beskriva modeller Standardisering beträffande dataöverföring (Ex: XML, GML) Standardiserade kvalitetskriterier ISO serien för geografiska data

Standardisering Standardisering beträffande programvarudesign (Microsoft COM Technology) Standardisering beträffande databaser (Databashanterare kan verka i många miljöer) Formatstandardisering De factostandarder genom Open GIS Consortium och genom produktdominans på marknaden OGC och ISO samarbetar

GPS integreras med GIS Datafångst med positionering direkt in i en GIS-databas i fält Registrering i GIS-databas i realtid Uppföljning och styrning av transportrörelser Navigeringshjälpmedel – att verkligen hitta rätt på en gång Säkerhet för medarbetare och funktioner

GIS i portabla utrustningar GIS i handdatorer GIS-funktioner i mobiltelefoner Kommunikation via IR- och Bluetoothteknik Navigationssystem i fordon med GIS-funktioner

Metadata Många, ovana, användare – information om data som används allt mer vital – tillgänglig för användarna Ursprungskriterier Kvalitetskriterier Rekommenderat användningssätt Varningar för osäkerheter Historik Sökregister för användarna av GIS Leveransspecifikation vid dataleveranser Underlag för dataförvaltning Automatisk uppdatering av metadata när ny leverans sker!

Att leda GIS-verksamhet i en organisation Mer än teknik – mycket organisationskunskap Nyckelroll i organisationen om förväntad nytta med GIS skall uppnås Lagledare för ”GIS-laget” – GIS-verksamhetens ansikte utåt Centralt placerad i organisationen – rapporteringsväg Planering, budgetering, prioritering, samrådstagande Styra utveckling av nya funktioner Långsiktig uppbyggnad av det interna lärandet Styra anskaffning av ny data (överföring av data till digitalt format) Ta vara på gjorda investeringar i information