Av egen kraft Marte Meo i Demensvård

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Mål med samverksanssystemet
Men det här är väl ingenting nytt?
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Svenska som andraspråk
Pronomen.
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Första Hembesöket Viktiga steg för att skapa en förtrolig relation och göra en professionell bedömning De små detaljernas betydelse i samtalet Mötet som.
SET Social Emotionell Träning
Riktlinjer för presentationer
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Samma fast olika eller olika fast samma?
Varför tror människor.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Vad är du för typ av person?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Fair-play? Hur vi uppträder mot varandra & mot andra.
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kommunikation och samspel
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
De eller dem, det är frågan?
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Dolda funktionsnedsättningar
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
ANDRAGOGIK andragogi´k (bildning till grek. an \ ´r, genitiv andro´s '[vuxen] man', parallell med pedagogik), en i sen tid konstruerad benämning på undervisning.
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
”Förskolebarnens röst”
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Av egen kraft Marte Meo i Demensvård Att bemöta varandra utifrån människans förmåga till kommunikation och samspel. Att upprätthålla den utvecklingsstödjande och verklighetsbemästrande dialogen. Att ansvara för fungerande samspel i mötet med vårdtagare. Biologiska program aktiveras av signalet, som sänds av andra människor: KÄNSLOR-SAMSPEL-KOMMUNIKATION

Marte Meo – Av egen kraft Att bemöta varandra utifrån människans förmåga till kommunikation och samspel. Att upprätthålla den utvecklingsstödjande och verklighetsbemästrande dialogen. Att ansvara för fungerande samspel i mötet med vårdtagare. Biologiska program aktiveras av signaler, som sänds av andra människor. KÄNSLOR - SAMSPEL - KOMMUNIKATION

Arbetet blir spännande och intressant Att förändra sig till att arbeta i ett lugnare tempo, att vara uppmärksam på hur vårdtagaren reagerar och att vara uppmärksam på vad man själv säger och gör. Marte Meo principerna tar inte längre tid som många tror, tvärtom. Vårdtagarna är mera delaktiga, lyssnar, tar ögonkontakt, får tid att hinna förstå, tid att göra det dom kan och får en bättre självkänsla.

Marte Meo är funktionsbevarande omsorg, som behåller det friska längre. Vårdtagarna blir sedda, hörda och bekräftade. GLAD - LUGN - TRYGG

Tyst kunskap synliggörs Med videokamerans hjälp se ”det lilla” i en svår situation och utifrån det få bättre metoder till ett gott bemötande. Vi blir mer medvetna om hur och varför svårigheter upp står i om vårdnaden. Vi uppmärksammar vår egen och våra medarbetares kompetens i vardagen.

Professionellt bemötande skapar en begriplig vardag och välbefinnande. Älska mig för den jag är i dag. Tvinga mig inte att bli den jag var förut. Jag har en annan hjärna nu.

Marte Meo - principer ”byggstenar” Ögonkontakt Se på personen du pratar med. ”Good face” Ett vänligt och accepterande andsiktsuttryck och kroppspråk skapar trygghet. Tempo Var har personen sin uppmärksamhet? Anpassa ditt tempo efter vårdtagarens behov- VÄNTA

Uppmärksamhetsfocus Upprepningar Benämningar Skapa ett gemensamt fokus Följ fokus Observera, Se, Lyssna Benämna handlingarna Upprepningar Upprepa så att personen förstår att du har hört Upprepa för att vårdtagaren ska minnas Benämningar Namn, Känslor, Handlingar, Initiativ

Tydliga starter, tydliga avslut och tydlig ledning Bekräfta Var har personen sin uppmärksamhet? Vad gör han/hon? Finns det utvecklingsbara initiativ? Benämn det, sätta ord på det, upprepa Tydliga starter, tydliga avslut och tydlig ledning Säg namnet, fånga uppmärksamheten. Tala om vad som ska ske Ett steg i taget Tala om när det är klart/färdigt

Marte Meo infomatörer Örnsköldsviks kommun Marlen Nilsson E-post: marlen.m@telia.com Lena Degerrot E-post: l.degerrot@spray.se Sigrid Ojala E-post: s.ojala@telia.com

Kontaktpersoner Örnsköldsviks kommun Marie Jonsson Enhetschef 0660-266290 E-post: marie.jonsson@ornskoldsvik.se Anna Reynberg Sjölund Avdelningschef 0660-88643 E-post: anna.reynberg@ornskoldsvik.se

Tack för visat intresse. Kontakta oss gärna om ni har några frågor eller funderingar, så ska vi försöka att svara på dem … :-)