Centrum för Genusvetenskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Att leva med multipel skleros
Extrema fall eller normalförtryck? Om våld i nära relationer som utmaning för forskning och praktik Maria Eriksson 25 april 2013
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Hot, våld och förtryck i heders namn
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Demokrati och diktatur
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Syftet med en personlig handlingsplan
Får inte flickor klä sig i rosa nu
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Välkomna till föräldramöte för klass 4C
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Vad är identitet?.
Att samtala med ungdomar om tobak
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Demokrati och hur Sverige styrs
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Att övertyga ! Disposition och mall.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
1 Vänsterskolan Internfeminism. 2 Vänsterpartiet är ett feministiskt parti Ser könsmaktsordningen och vill upphäva den Kön ska inte spela någon roll…
Etik Moral Filosofi.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben. LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben Målet med rollspelet är inte att testa eller utvärdera någon handledares.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Nätmobbning/Cyberbullying
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Samhällets ojämlikhet
Vad menas med Normkritik egentligen?
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
MAKTLEKAR.
Retoriska arbetsprocessen
De Sju Diskrimineringsgrunderna
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
HBTQ-certifiering inom
Samhället och individen
KUNSKAPSCENTRUM FÖR JÄMLIK VÅRD
Presentationens avskrift:

Centrum för Genusvetenskap May-Britt Öhman, Fil.Dr, Centrum för Genusvetenskap Uppsala Universitet Teflontest, härskartekniker och bekräftelsetekniker

Dagens övningar Om min metod och era förväntningar: 5 min Introduktion till Normkritik 5 min Gruppdiskussion 10 min Helgruppsdiskussion 10 min Normer i praktiken – hur görs de? Introduktion 2 min Gruppdiskussion 7 min Helgruppsdiskussion 5 min Hjärnvädring Härskartekniker – introduktion 3 min Test av härskartekniker 10 min Bekräftelsetekniker – introduktion 3 min Test av bekräftelseteknik 10 + 5 min Teflontestet – kort presentation 2 min. Om tid finns – teflontestet i praktiken Avslutning [Tidtagare]

Min metod Korta gruppdiskussioner som metod - varför? Ni är experterna, ni har erfarenheterna från vardagspraktiken Era erfarenheter och reflektioner blir ny kunskap Metoden kan användas med elever också- de är också experter på sin vardag och sina liv.

Dina förväntningar på detta pass? 1 minut – skriv ner!

Normkritisk pedagogik Janne Bromseth och Frida Darj (red) (2010) Normkritisk pedagogik: Makt,lärande och strategier för f förändring forskare och praktiker verksamma inom högre utbildning, skolan, museivärlden, ideella organisationer och statliga myndigheter 190 kr, beställes från publications@gender.uu.se

Normkritik Utgångspunkt i skollagen och grundlagen; Jämställdhet och Likabehandling: Allas lika värde! demokrati som ideal. Men hur lyckas man i praktiken? Det är väldigt lätt att identifiera det som inte är normen – det som sticker ut. Homosexualitet, funktionshinder, etnicitet, språkkunskaper- och göra detta till problem som ska lösas. Den som ”sticker ut” ses som problemet. Om någon mobbas, så blir det lätt den personen som förflyttas – vare sig det är ett barn eller en vuxen. Normkritik handlar istället om att identifiera normerna – det som är ”normalt” och ifrågasätta dessa. Samt att stärka varandra i att ifrågasätta dem.

Dags att identifiera lite normer Gruppdiskussioner 7 min, skriv ner 1. Normer i klassrummet 2. Normer i lärarrummet 3. Normer i övrigt på skolan 4. Normer i samhället utanför skolan Utgångspunkter: ålder, kön, sexualitet, etnicitet, hudfärg, funktionalitet (handikapp eller ej), trosbekännelse, klass, kroppsstorlek Om ni har svårt att komma på normer – normer blir som mest synliga när någon bryter mot dom. Tänk efter i vilka situationer det blir reaktioner? Hur märks det – ifråga om klädsel, sätt att tala, sätt att bete sig på?

Helgruppsdiskussion - normer 1. Normer i klassrummet 2. Normer i lärarrummet 3. Normer i övrigt på skolan 4. Normer i samhället utanför skolan Utgångspunkter: ålder, kön, sexualitet, etnicitet, hudfärg, funktionalitet (handikapp eller ej), trosbekännelse, klass, kroppsstorlek

Normer - hur funkar det? Trakasserier – mobbning: ett sätt att utöva ”normering” – att peka ut det som faller utan för normerna. Men, det går att utöva normering utan att för den skull tycka att en själv mobbar eller trakasserar. Att försöka få någon annan att uppfylla normer – är ett sätt att utöva makt över den personen. Så – utifrån normerna ni hittat – fundera på hur ni på olika sätt själva bidrar till att upprätthålla normer. Eller – hur ni märker att någon försöker få er att hålla er till en särskild norm? T.ex hur en man ska vara – hur en kvinna ska vara? Hur en heterosexuell person ska vara? Kroppspråk – gester - sätt att tala, ord? Gruppdiskussion – 7 minuter; skriv ner. Helgruppsdiskussion 5 min.

Teflontestet Diskrimineringsgrunderna som utgångspunkt: ålder, kön, sexualitet, etnicitet, hudfärg, funktionalitet (handikapp eller ej), trosbekännelse, klass, kroppsstorlek – något annat? Ett test för dig själv – ett självskattningstest När klarar du dig inom normen – dvs när möter du inga reaktioner När halkar du utanför normen – dvs när får du reaktioner? Louise Andersson 2010 i Bromseth o Darj (red)

Ofta Ibland Sällan … Ålder Kön Sexualitet Etnicitet Hudfärg Friktion pga föreställningar om Ofta Ibland Sällan Ålder Kön Sexualitet Etnicitet Hudfärg Funktionalitet Trosbekännelse Klass Kroppsstorlek …

Hjärnvädring

Härskartekniker Berit Åhs, Norge. Forskare och politiker. Identifierade mäns sätt att hålla kvinnor utanför i det det politiska parti där hon var verksam: Osynliggörande Förlöjligande Undanhållande av information Dubbelbestraffning Påförande av skuld och skam

Härskartekniker http://kilden.forskningsradet.no/c16881/artikkel/vis.html?tid=35132

Härskartekniker Grupptest – grupper om åtta personer. 10 min. Samtalsämne: diskutera vad ni ätit till frukost t.ex. Välj ut fyra personer som ska använda härskartekniker, dvs fyra som inte gör det. Byt efter 4 minuter. Diskutera i 5 minuter hur det kändes. Och om ni känner igen det från någon situation. Vilken/vilka situationer?

Bekräftelsetekniker Min favorit: min bekräftande kollega. Det finns utarbetade bekräftelsetekniker – men nu får ni hitta på egna istället! Grupptest 10 min. Samtalsämne: vad ni ska göra i morgon t.ex? Hitta vägar att göra varandra synliga i detta samtal. Skriv ner; gester, blickar, ord, ton, saker man kan säga? Diskutera 5 minuter – hur kändes det? Hur kan ni använda detta med elever?

Uppsummering Dina förväntningar – blev de uppfyllda? Vad kommer du att ta med dig härifrån? Diskutera i tre minuter.

Tack! May-Britt Öhman Centrum för Genusvetenskap, Uppsala Universitet Epost: may-britt.ohman@gender.uu.se