Planering för svenskundervisningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
BILDERBÖCKER PÅ GYMNASIET? Ja – av många skäl!
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Att träna Läsförståelse
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli.
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
SVENSKA.
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Att övertyga ! Disposition och mall.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Hur gör du för att förstå en text?
Välkomna!.
Skriva.
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Litteratur.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
SUA – Skriva.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Att närma sig svenska språket med annan språkbakgrund Ann-Christin Torpsten Fil.dr. i pedagogik.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Dysleximässan 2016 Hur kan man mäta läs- och skrivutveckling? Karin Taube.
Litteraturhistoria Presentation
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
Välkommen till svenska 2!
Litteraturhistoria Presentation
Svenska som andraspråk 3
Matspjälkningssystemet
Konsten att läsa skönlitteratur
Att skriva en resonerande text
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Hur fungerar Bokcirkeln?
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Mål v 11 Tala: Du kan berätta om och beskriva något som du är arg och irriterad över. Du kan uttrycka och bemöta åsikter med argument. Höra: Du förstår.
Argumenterande text.
Vecka 43 Tisdag den 24:e oktober 2017 Dagens namnsdag Eilert Evert  
Svenska – skriva berättelser
Mål v 7 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Argumenterande text.
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Planering för svenskundervisningen Med 8ab

Denna vecka Värderingsövningar och forumspel kopplat till Barnkonventionen – uppspel i Aulan. Vi lånar bok att läsa i bokcirkel och planerar första läsläxan I bokcirkeln turas vi om att vara

Vecka 46 -51 Novelltema Vi bestämmer tema Inspireras av att läsa noveller Lär oss om typiska dragen Gestaltar miljöer och personer Finslipar meningsbyggnad och skrivregler Skriver egna noveller Bestämmer hur novellerna ska publiceras

Detta ska vi ha lärt oss Genom skönlitteratur för ungdomar förstå andra människors identitet och livsfrågor. Kunna använda olika lässtrategier för att förstå och analysera texter, samt urskilja budskap, sammanhang och syfte. Leda ett samtal, bemöta argument och sammanfatta vad som sagts Strategier för att skiva en novell, samt ge och ta emot respons. Språkets struktur och skivregler Nya ord i språket och använda ordböcker eller digitala medier för nya ordförståelse och stavning. Texter och dess dramaturgiska komponenter (Teater & film)