Debattera.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
3. Text Välkommen till övning 3. Här kommer du få lära dig bra grejer. Texthantering är något du bör kunna när du jobbar med Powerpoint. Det svåra är att.
Advertisements

Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Källkritik.
Ett fel på kvinnor.
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Att tänka på inför redovisningen
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Anneli och Christians Datorskola
Att skriva en argumenterande text
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Högtidstal Retorik.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Att argumentera.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Formellt, skarpt och snyggt
Intervju inför ViV-projektet.
Att skriva en artikel.
Debattartiklar.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Ett arbetsområde om poesi
En övning i att analysera ett tal
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
ArgumentationsanalysI 1. Semantiken erbjuder oss verktyg med vars hjälp vi kan: (i) uttrycka oss tydligare (när situationen så kräver), (ii) undvika missförstånd.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
1. Uppgiften presenteras
Retorik för politiker Om konsten att fånga väljarens intresse Seminarium med: Jonas Vikman Moderator: Marie Litholm.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur man skriver en argumenterande text.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Bygg ett argumenterande tal
Så bygger du ett argumenterande tal
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Anställningsintervjun
När du gör som jag vill: Argumentationsteknik
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Att skriva en debattartikel
En guide för arbeten i SO
Att argumentera.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Debattartikel.
Åsikt och argument.
”strid” med ord, meningsbyte
Leda och planera sokratiska samtal
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Retoriska arbetsprocessen
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Vackert om kvinnor Luta dig tillbaka och sätt på ljudet. Bildspelet sköter sig utan att du behöver klicka.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Den viktiga konsten att tala
Argumenterande tal.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Olika texter du behöver känna till
Så bygger du ett argumenterande tal
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Så bygger du ett argumenterande tal
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Presentationens avskrift:

Debattera

En bra debattör är Väl påläst om ämnet. Tydlig i sitt tal kan både för- och motargument oavsett sin egen ståndpunkt. Tydlig i sitt tal sluddrar inte, bra ljudnivå, talar inte i munnen på någon annan. Tydlig i sina formuleringar lättförstådd, skapar inga missförstånd genom att vara otydlig Artig mot sin motståndare Inga personangrepp, inga avbrott, inget förlöjligande som härmande osv. Bra självförtroende kommer av sig själv om man är bra påläst

En bra debatt är Ställningstagande Argumenterande Förberedd Ordnad FÖR eller EMOT något Argumenterande Övertyga andra om din övertygelse Förberedd Kolla upp fakta som stöd för argumenten Ha koll på både för- och motargument Planera din debatt Ordnad Följer ett visst mönster Leds av debattledaren som GER ORDET till debattörerna Turen att tala växlar rättvist mellan debattörerna Respektfull Respektera andras åsikter, det kan vara DU som har fel Respektera andras rätt att tala, vänta på din tur

Bra argument Stöds av fakta från flera oberoende källor källorna ska vara kritiskt granskade Klart och tydligt formulerade inga otydligheter eller möjlighet att tolka argumentet på olika sätt ska finnas. Klarar av att möta motargument utan att försvagas. visar på medvetenhet om motargumentet, men visar samtidigt på dess svagheter. är det vinnande argumentet över dess motargument.

Dåliga argument Auktoritetsargument Majoritetsargument En forskare säger så här… En undersökning visar… Varför dåligt? För luddigt – hänvisa till källan. Majoritetsargument Jag anser, och många med mig, att… Jag vet att jag talar för de flesta av er när jag säger att… Varför dåligt? Bara för att ett flertal TROR att något är rätt eller sant behöver det inte vara det. Ibland är det minoriteten som har rätt!

Fler dåliga argument Personangrepp Hör ni hur oerhört korkad han är? Det där tänker jag inte ens besvara, för det är det dummaste jag hört! Hur dum kan man vara? Varför dåligt? Vem personen är, och hur personen är har inget med debatten att göra. Det viktiga är ÄMNET.

Och ännu fler… Martyrargument Tystnadsargument Ledande fråga Jag tänker inte svara på dina argument då ditt sätt att argumentera gör mig ledsen… Varför dåligt? Har inget med debattämnet att göra, och kan dessutom ses som ett personangrepp på motståndaren Tystnadsargument Undviker att svara på det egentliga argumentet och hoppas att det tillslut glöms bort. Varför dåligt? Bevisar att du inte har något bra att säga! Ledande fråga Varför vill du fördärva ungdomen? Kan tolkas som personangrepp, och visar att du antingen inte har något bra att komma med, eller att du missförstått hela grejen.

Så går debatten till Debattledaren öppnar debatten DL ger ordet till FÖR som håller ett inledande tal tesen presenteras Debattledaren öppnar debatten Hälsar alla välkomna Presensterar ämne och debattörer DL ger ordet till EMOT som håller sitt inledande tal OSV DL ska hålla ord-ningen DL ger ordet till FÖR som svarar på EMOTS argument och presenterar sitt andra argument DL ger ordet till EMOT som svarar på FÖRS argument och sedan presenterar sitt första DL ger ordet till FÖR som presenterar sitt första argument När debatten närmar sig sitt slut ber DL de båda sidorna att hålla sin slutplädering. En slutplädering sammanfattar styrkorna i sina egna argument, och svagheterna i motståndarsidans argument. DL tackar alla för medverkan, debattörerna tackar varandra och åhörarna. DL stänger debatten.

Förberedelser inför debatten Ni i gruppen får ett ämne och om ni ska vara för eller emot. ”brainstorma” fram de argument, både för och emot, som ni kan komma på själv. Sök fakta som dels stödjer era argument, och dels kan ge er nya. Läs noga på fakta, ju mer ni kan om ämnet, både sådant som talar för och sådant som talar emot – desto bättre debattörer blir ni. Välj vilka argument som ska vara med i debatten och vilka som ska bort. Tänk på att det kan vara bra att ha med motståndarsidans argument om ni kan besegra dem med era egna! Strukturera upp i vilken ordning argumenten ska komma för att få bäst effekt. Tänk på att ordningen kan ändras beroende på motståndarsidans argument! Kolla upp att alla argument är så bra de bara kan bli, ta bort argument som inte är helt relevanta. Repetera argumenten, plugga in dem, lär er dem utantill! Alla i gruppen ska när som helst kunna framföra vilket som helst av era argument!

Att tänka på som kritisk åhörare Är grupperna förberedda? Hur märks det? Är argumenten hållbara? Varför/ Varför inte? Sköter sig gruppen gällande ordning, respekt osv? Kunde grupperna påverka dig? Fick något argument dig att ändra din egen åsikt under debattens gång? Vilket och varför? Gjorde debattledaren ett bra jobb? Vanns debatten av någon sida? Varför tycker du det?