Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Engelska.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att träna Läsförståelse
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
Förskoleklassen på Södermalms skola
Svenska p Svenska p.
Betyg och förmågor.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Språkförskolekonferens i Lycksele augusti 2014 Maria Levlin
© Steve Wretman & Helena Moreau
SVENSKA.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
Läroplansnätverk förskola
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Hur gör du för att förstå en text?
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Kommunikation och samspel
Kurs läs och skriv Återkoppling
En presentation av våra verksamheter.. Kärnhuset  Resurscentrum –råd, stöd, service –barn 1-20 år  I daglig verksamhet –rådgivning, konsultation, utredning,
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
BUM. BUM Barnhusmodellen – en integrerad mottagning Barnmed Barnhab Barnpsyk.
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Förordningstext Speciallärarexamen
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Autism och Asbergers Syndrom
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
SPRÅKLIG MEDVETENHET/UPPMÄRKSAMHET
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin,
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Helhet och allsidighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning Annette Bubach, logoped Chris Ramberg, logoped Resurscentrum, Tjörn GR 2006-12-13

Resurscentrum Tjörn Kurator Logoped Psykolog Skolsköterska Specialpedagog Svenska 2-samordnare Talpedagog

Nätverk Inom Västra Götalandsregionen: Föräldrar BVC-sköterska BHV-psykolog BHV-läkare Specialisttandläkare Skollogoped Inom kommunen: Föräldrar Specialpedagog Talpedagog Förskolepersonal Bibliotekarie Skollogoped

Språk Alla barn föds med beredskap att utveckla språk Språk utvecklas i samspel med andra människor Grunden i språket läggs i vuxnas bemötande av barnet

Tal Ett sätt att förmedla språk är genom tal Ibland blandar man ihop tal och språk – enkelt uttryckt kan man säga att språket har vi i hjärnan och talet produceras i munnen

Kommunikation Kommunikationen sker mellan en eller flera personer – och det måste finnas en förmåga, en vilja och en möjlighet till kommunikation Kommunikation kan vara språk utan röst och tal – man kan även kommunicera med hjälp av gester, tecken, bilder osv

Talscreening vid BVC vid 2,5 års ålder Screeningen görs då barnet är 2,5 +/- 2 mån Alla barn som remitteras till logoped ska också remitteras för hörselprövning Bedömning av: Förstå ord Förstå meningar Imitera Benämna Tala i 2-ordssatser

Remisskriterier vid 2,5- årsscreeningen Antal ord 0-25 Saknar tvåordssatser Dålig språkförståelse, t ex förstår inte en enkel uppmaning Svårigheter att tugga och svälja Föräldraoro

Remisskriterier vid 2,5- årsscreeningen (forts) BVC kan göra uppföljning vid 3 års ålder av de barn som har: 25-50 ord Dålig medverkan fastän barnet verkar förstå bra

Talscreening vid 4-årskontrollen (Thelander & Kvarnevik) Bedömning av: Språkljud Meningsbyggnad Språkförståelse Remisskriterier: Remiss skrivs utifrån antal felsvar och typ av felsvar som barnet ger

Avslutande hälsokontroll på BVC vid 5,5 års ålder I denna ingår en språkundersökning med bl a undersökning av barnets förmåga att klara uppgifter som rör: Uttal Sammansatta ord Språkförståelse Skillnad mellan olika språkljud Verbalt korttidsminne (upprepa ord) Skriva sitt namn Remisskriterier: Remiss skrivs utifrån antal felsvar och typ av felsvar som barnet ger

Tidig upptäckt av försenad språkinlärning Många av de barn som remitteras från 2,5- årsscreening på BVC har behov av fortsatt utredning av psykolog och barnläkare pga misstanke om andra utvecklingsavvikelser I Uppsala fann man att 61 procent av barnen som identifierats som språkstörda vid 3 års ålder hade komorbiditet med andra utvecklingsavvikelser vid uppföljning i tidig skolålder (Westerlund m fl 2002)

Produktion / Förståelse (”Sårbarhetsmodell” efter Bishop & Edmundsson 1987) Fonologi Grammatik PRODUKTION Semantik Pragmatik ------------------------------------------------------------------- Grammatik FÖRSTÅELSE

Nätverk Specialpedagog Föräldrar Talpedagog Skolpsykolog BHV-logoped Sv2-lärare Klasslärare Speciallärare SHV Kurator

Språkförmåga/avvikelser Fungerande språk/kommunikation där cirklarna möts – i tal och skrift Form – uttal, fonologi, grammatik (syntax och morfologi), avkodning, stavning/skrivning Innehåll – semantik, läsa mellan raderna, metaforer, ironi, dra slutsatser Användning – ta lyssnarens resp läsarens perspektiv

Livslång utveckling Hela tiden ett växelspel mellan social, kognitiv och språklig utveckling Vi lär oss nytt, omorganiserar relationer mellan form och innehåll för att anpassa oss till nya situationer och nya genrer Från inträdet i skolans verksamhet blir det bl a förändringar som rör sammanhangen för språkandet, de ämnen som avhandlas samt om och hur eleven deltar och bidrar Att socialiseras in i ett språk innebär bl a att klara av att delta med egna bidrag – att känna sig delaktig och berörd är en central drivkraft för att utveckla språket

Samtalet som redskap för inlärning (Roger Säljö 1996 m fl) Viktigaste källan till kunskap och återkoppling är vardagliga samtal – betydelsen av detta klart underskattat – ”resans mål är själva färden” Finns relativt lite forskning kring elevers samtal inom och utanför klassrummet, kring kommunikativa villkor för lärare-elev, lärare sinsemellan Betydelsen av vardagligt språk är klart underskattat

Läsning och skrivning Läsning = avkodning och förståelse Skrivning = stavning, morfologi, textbehandling ”..skrivandet är fr a konsten att till sig själv ställa den osynliga läsarens intressanta och relevanta frågor” (Teleman 1989) Läs- och skrivsvårigheter som symptom – orsaker?

Dyslexi har att göra med problem med ordavkodning Försenad/avvikande språkinlärning kan påverka ordavkodning, läsförståelse, stavning, morfologi, textbehandling, berättarförmåga Andra kulturella erfarenheter Begåvning Sociala faktorer Emotionella faktorer Medicinska faktorer Neuropsykiatriska faktorer Genetiska

Matematikens språk (Karl-Åke Kronqvist 2006) Erfarenheter av föremål och företeelser och språket har stor betydelse för att kunna förstå och använda formell matematik Iakttagelser, handlingar, samtal Egenskaper och klassificering Inre bilder och språk Vokabulär, räkneord Symboler, regler, matematiska modeller Formella beräkningar Matematikens bas är att översätta erfarenheter till ord och mening Krävs bl a rumsuppfattning, tidsuppfattning, begrepp, förmåga att jämföra

Förklara, berätta, beskriva