Hur attraktiv är regionen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Advertisements

Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Sv Norska Marknaden 26 maj Sv Vad hette äventyraren som seglade på en flotte av balsaträ till Stillahavsöarna och som även förärats museum på.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.
Välkommen! Stormöte 4 februari 2014 Ortsutveckling FLENS STAD.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
FUTURE Research- based foresight STRATEGY Future- based strategy ACTION Strategy enforcement Framtiden för destination Halland Förstudie till processen.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Resebarometern 2011 HELA LANDET. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (31%) 2. Göteborg (29 %) 3. Malmö.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse lokala.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
1.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Erfarenheter AC International. ”Caught by Västerbotten Lapland!”
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Anna Wikholm Kjellberg
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland September 2013 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH LAPLAND SWEDISH.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Varumärket Luleå kommun
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland Dec 2011/definitiva årssiffror 2011 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Agenda Vilka är VisitSweden Nuläge Framtidsmöjligheter Utmaningar.
Arbetsmaterial för partnerskapet B2B Tyskland Redo för export? Kunskap om: uppdaterad dec VisitSweden 2. Omvärlden 3. Struktur för turismexport.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Smittspårarutbildning
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Turistbyråservice Sverige som resmål.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
När besökarna själva får berätta
Presentationens avskrift:

Hur attraktiv är regionen på utländska marknader?

destinationsmarknadsföring Om VISITSWEDEN Kommunikationsbolag för Sverige som resmål Internationell marknadsföring destinationsmarknadsföring Nation Branding

Tre frågor – grunden för allt arbete Vad vill kunden uppleva? Vilket budskap lyssnar kunden på?å? Hur når vi kunden? Susanne Walström/imagebank.sweden.se

Så här arbetar VisitSweden

Kännetecken Den globala resenären Den globala resenärens generella karaktäristika Är globalt medveten Söker nya annorlunda upplevelser i interaktion med naturen eller storstäder Har resvana både privat och i tjänsten Föredrar genuina resmål och lärande upplevelser Är kulturintresserad Har en hög disponibel inkomst och är högutbildad Resebeteende Reser på semester utomlands minst en gång om året Bokar ofta resan individuellt på internet Söker information och inspiration och är mottaglig för information på internet Reser i högre utsträckning än andra med lågprisflyg. Vill i första hand koppla av och uppleva andra kulturer på sin semester.

Resekrav och behov Har höga krav på snabb och korrekt information Resekrav och behov Har höga krav på snabb och korrekt information. Har höga krav på fysisk komfort, goda faciliteter, bekvämt transportsätt och tillgänglighet. Kräver ett bra utbud av aktiviteter på resmålet.

Tre segment DINKS Double Income No Kids är här definierade som 25-44 år, och har inga hemmaboende barn. De är unga individualister med resvana sedan barnsben och höga krav på sina resor. Eftersom de inte har barn är de i regel flexibla på sina resor gällande vad de kan före ta sig. De ser resande som en del av deras image och använder resandet som en del av sin positionering, de uppskattar det som är annorlunda och kan ge berättarvärde. Nicho Södling/imagebank.sweden.se Susanne Walström/imagebank.sweden.se Tuukka Ervasti/imagebank.sweden.se

Active Family Active Families är här definierade som 25-54 år och har minst ett hemmaboende barn. De lever ofta i en stadig familjerelation med ordnad ekonomi och prioriterar familjen och barnen högt. På semestern vill de umgås med sina barn och uppskattar när hela familjen kan delta i aktiviteter. Johan Willner/imagebank.sweden.se Ulf Huett-Nilsson/imagebank.sweden.se Synöve Borlaug Dufva/imagebank.sweden.se

WHOPs Wealthy Healthy Older People är här definierade som 45-64 år och har inga hemmaboende barn. De är friska, har tid och pengar som de gärna lägger på upplevelser. De styrs inte som Active Families av sina barn i lika hög utsträckning och har därmed stor frihet på sina resor som ofta fylls av kultur- och naturupplevelser. Tuukka Ervasti/imagebank.sweden.se Lola Akinmade Åkerström/imagebank.sweden.se Ola Ericson/imagebank.sweden.se

Topplista utländska gästnätter 1. Norge: 3 289 523 2. Tyskland: 2 649 661 3. Danmark: 1 100 011 4. UK: 592 650 5. Nederländerna: 553 528 6. Finland: 539 427 7. USA: 451 706 8. Frankrike: 282 288 9. Schweiz 273 514 10. Ryssland: 242 710 11. Italien 235 562 12. Kina: 191 962 13. Spanien: 132 120 132 120 2 602 381 Källa: Tillväxtverket/SCB, gästnätter 2011 på hotell,stugbyar, vandrarhem, camping samt SoL (privata förmedlade stugor och lägenheter).

Sveriges marknadsandelar Källa:Eurostat Databas 2012, http://epp.eurostat.ec.europa.eu (2012-07-12). Anmärkning: resor med minst en övernattning

Den tyska globala resenären Topp 5 drivkrafter vid semesterresor Koppla av, slippa rutiner 64% Sol, värme, vackert väder 53% Nya städer och platser 49% God mat och dryck 45% Uppleva naturen 45% Active Families 67% DINKS 66% WHOPS 61% DINKS 54% Active Familes 53% WHOPS 51% DINKS 59% Active Families 43% WHOPS 47% DINKS 45% Active Families 43% WHOPS 45% WHOPS 50% DINKS 40% Active Families 44% Källa: Målgruppsanalyser VisitSweden 2011/GfK 12

Topp 10 huvudsyften med semesterresan till Skandinavien (jämfört med semesterresor utomlands generellt) Källa: Målgruppsanalyser VisitSweden 2011/GfK

Topp 5 faktorer som påverkade tyska resenärens beslut om sin semesterresa till Skandinavien Källa: Målgruppsanalyser VisitSweden 2011/GfK

Topp 10 aktiviteter med semesterresan till Skandinavien (jämfört med semesterresor utomlands generellt) Källa: Målgruppsanalyser VisitSweden 2011/GfK

Sverigebilden – tyskarnas kännedom om Sverige De tre vanligaste associationerna till semesterdestinationen Sverige bland potentiella Sverigebesökare: Stockholm, natur/landskap, älg1: Sverigebilden i Tyska bloggar – kategori turism2:

Andel tyskar som reser utomlands och som svarade att de känner till Sverige ganska/ mycket bra som:

Topp 5 resmål som tyskar som reser utomlands känner till: Topp 5 sevärdheter tyskar som reser utomlands känner till:

Regioner i Sverige 35,7% Källa: Målgruppsanalyser VisitSweden 2014/GfK

Regioner i Sverige 38,7% Källa: Målgruppsanalyser VisitSweden 2014/GfK

Regioner i Sverige 12,3% Källa: Målgruppsanalyser VisitSweden 2014/GfK

Aktiviteter i Västerbotten/ Sverige Fråga: Tänk dig att du skulle besöka Sverige flera gånger, kanske på olika årstider och kanske flera olika platser. Vad av följande skulle du då vilja göra i Sverige? Målgruppen Vill besöka Västerbotten svarar markant oftare att man vill göra följande i Sverige: Utomhusupplevelser, aktiviteter – vår, sommar och höst Rundresa i Sverige Utomhusupplevelser, aktiviteter - vinter Marknad: Tyskland Bas: DGR + Sverigeintresse (n=1390), Vill besöka Västerbotten (n=269) Källa: Målgruppsanalyser 2013, VisitSweden/GfK Fråga: Q300

Informationsinhämtning Från inspiration till resan <1 månad 10% 1-3 månader 46% >3 månader 37%

Exkurs: Galicien Karta: wikipedia.org

Galiciens top 10 Kyrkan Botafumeiro Folkfest enArde Lucus Domkyrkan Santiago de Compostela Stranden de las Catedrales Klipporna San Andres de Teixido Torget do Obradoiro Öarna Cies Beach Tornet de Hercules Nationalparken Fragas do Eume Stranden de Doninos källa: TripAdvisor 8/2014, 10 av 264 attraktioner

Researrangörsledet i Tyskland Antal researrangörer ca 2 000 ( inkl. bussarrangörer) Antal resebyråer ca 10 000 Bussbolag med egen försäljning ca 5 000 De 50 största researrangörerna står för 80 % av all omsättning. Av dessa ingår bl a följande i B2B- samarbetet i Tyskland: Dertour, TUI Wolters, Troll Tours, Neckermann och Wikinger Reisen Tina Stafrén/VisitSweden Staffan Widstrand/imagebank.sweden.se Staffan Widstrand/imagebank.sweden.se

Vad tyska arrangörer efterfrågar Temaorienterade resor 1. Fjällvandring. Paketerade resor med lätta vandringar på 4 – 5 h vandring per dag. Troll Tours & Wikinger Reisen 2. Rundresor Lappland I bil eller buss. Täcker en större region än Västerbotten nämligen Lappland. Samarbete Norrbotten önskvärd 3. Nordkap resor I buss mer än i bil. Västerbottens ikoner är attraktiva ingredienser (linbana, älgfarmen, Sålsafari, Vildnisvägen, Fatmomakke , Norrbyskär sågverk) Nischer: fiske, vinter Fredrik Broman/imagebank.sweden.se Sara Ingman/imagebank.sweden.se Lola Akinmade Åkerström/imagebank.sweden.se Staffan Widstrand/imagebank.sweden.se

Charter till Umeå Charterways Aviation flög mellan 21 juni och 23 augusti 2014 från Hamburg till Umeå samt från Wien till Umeå. Flyget såldes via arrangörer som: Aldi Reisen, Berge&Meer, Fox Tours, Gebeco, Grimm Touristik, Lidl Reisen, Metro Reisen, Neckermann Reisen, SchwedenPur, SE Tours, Tchibo Reisen, Top Nord, Tour Direkt, Troll Tours och Wikinger Reisen. Planer för 2015 inte spikade ännu Per-Erik Berglund/imagebank.sweden.se Jörgen Wiklund/imagebank.sweden.se Jörgen Wiklund/imagebank.sweden.se

Umeå 2014 Kulturhuvudstaden fick stor uppmärksamhet i medier, speciellt under Q1 Turister hittar till Umeå och Västerbotten i år, SCB statistik i plus Individuellt resande, inte via tyska researrangörer Stärka varumärket och kännedomen om Umeå utöver 2014

Sammanfattning: Beskrivning av målgruppen Den tyska globala resenären med Sverigeintresse som Vill besöka Västerbotten Målgruppen Vill besöka Västerbotten vill vara aktiva när de är i Sverige på semester. De är ofta intresserade av : Utomhusupplevelser, aktiviteter – vår, sommar och höst Rundresa i Sverige Utomhusupplevelser, aktiviteter - vinter Målgruppen Vill besöka Västerbotten vill också besöka Swedish Lapland (88%) och Kiruna(73%). Är något mera kultur- och evenemangsintresserad än den genomsnittliga resenären. Inför Sverigeresan letar man information här: Sökmotor på Internet Resehandbok, guidebok Broschyrer om orten, landet, regionen Många har också erfarenhet från tidigare resor vilket gör att de inte letar information alls. Målgruppen: Vill besöka Västerbotten Utomhusupplevelser barmark Mest intresserade av: Uppleva landsbygden Naturparker Vandra i naturen/fjällen Fritidscykling Skäl som talar för en semesterresa till Sverige: Intressanta kulturella sevärdheter/besöksmål Sveriges unik orörd natur, djur- och växtliv som är öppen för alla Svenskarnas gästvänlighet Lätt att resa runt och det finns mycket att se/göra Besöker helst Sverige under perioden maj – oktober, men 14% kan tänker sig ”året om”. Vill vara i Sverige i minst 5 dagar. Utomhusupplevelser vinter Mest intresserade av: - hundspann, samiska upplevelser och snöskoter Målgruppen är mer eller mindre snarlik DGR + Sverigeintresse. Man bor gärna i hyrd stuga/självhus- håll, men egentligen är alla sorters boende OK. 31

Tack för er uppmärksamhet! Andreas Bunkus andreas.bunkus@visitsweden.com