© ABB AB, Corporate Research /11/2014 abb Vem vill äga produkterna? Tomas Lagerberg Chef Automation Technologies ABB Corporate Research
© ABB AB, Corporate Research - 2 abb Automation är komplext! OCS / DCS / PLC ERP MES Fältenheter
© ABB AB, Corporate Research - 3 abb Massor av produkter och system och program och… Fabriksnät / internet Kontroll- nätverk Maskin- och cell- nivå Fältbussar
© ABB AB, Corporate Research - 4 abb Automation finns överallt i anläggningen...
© ABB AB, Corporate Research - 5 abb Marknaden - Roller Slut- användare System- integratörer OEM/Maskin- byggare Produkt- leverantörer Komponent- leverantörer Grossister/ distributörer
© ABB AB, Corporate Research - 6 abb ABBs ”organisation” Produkt- BU/BUU System- BU/BUU ABB Service ”Marknaden” ”Underleverantörer”
© ABB AB, Corporate Research - 7 abb Exempel på ”Research-projekt” med placeringsproblem Condition Avesta Applikation av existerande ABB-produkter med nya funktioner för bl.a. beräkning av återstående livslängd etc Fukthaltsmätare Lyckad pilotinstallation för on-linemätning av fukthalt i vällingpulver On-line Optimizer Världens första installation av on-line optimering av hel produktionsanläggning (massabruk i Gruvön) Vem vill äga produkterna?
© ABB AB, Corporate Research - 8 abb Möjligheter Produkter finns på olika nivåer Standarder ger möjligheter till stor marknad Fältbussar Windows Web services Aspect Systems (ABB) … Produktägare är ibland svårt att hitta i en stor organisation! Olika former av relationer möjliga Tänk på att ABB ur många aspekter är en samling av mindre företag! Automation Region borde kunna skapa en perfekt grogrund för mindre produktägande företag som kan dra nytta av globala aktörer!
© ABB AB, Corporate Research - 9 abb Vad kan vi göra framöver? Mindre företag kan ta produktansvar Spin-offs från akademin? Större företag kan ta produkterna till en global marknad Riskerna måste hanteras och delas på något sätt Win-win-win situationer
© ABB AB, Corporate Research - 10 abb