Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

LIF e-hälsa 2019 Hur bidrar Sveriges forskande läke­medels­industri till visionen ”Sverige bäst i världen 2025”? Urval hemsidan.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "LIF e-hälsa 2019 Hur bidrar Sveriges forskande läke­medels­industri till visionen ”Sverige bäst i världen 2025”? Urval hemsidan."— Presentationens avskrift:

1 LIF e-hälsa Hur bidrar Sveriges forskande läke­medels­industri till visionen ”Sverige bäst i världen 2025”? Urval hemsidan

2 LIF e-hälsa index LIF E-hälsa + Attityd Kunskap Framtid Key drivers =
100 poäng 20 Prestation Gränssnitt mot vården Attityd Intresse globalt och lokalt för e-hälsa, vikten att erbjuda e-hälsotjänster, potentialen för e-hälsa att skapa konkurrensfördelar och nya affärsmöjligheter på 2, 5 och 10 års sikt samt e-hälsans roll vid offentliga upphandlingar. Kunskap Individuell kunskap samt ledningens kunskap om e-hälsa samt Sveriges position i relation till visionen ”världsledare inom e-hälsa 2025”. Prestation Erbjudna digitala tjänster, externa e-hälsosamarbeten, corporate e-hälsostrategi, dedikerad budget, FTE samt betalningsmodell. Framtid Förväntad utveckling på 3 års sikt samt företagens och industrins delaktighet i visionen. Gränssnitt mot vården Etablerade standarder för informationsutbyte, inter-operabilitet och öppna gränssnitt, integration med vårdens IT-system och möjlighet att testa systemlösningar. ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

3 Fler företag har uttalad strategi och dedikerad personal
Positiva resultat från branschens arbete med e-hälsa senaste året men utmaningar kvarstår! Växande intresse globalt för e-hälsa och en bättre kunskap på individnivå Branschen känner sig mer delaktig i visionen att Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa 2025 Fler företag har uttalad strategi och dedikerad personal … men De flesta saknar fortfarande dedikerad budget för personal och projekt inom e-hälsa Möjligheterna till dataintegration HAR ökat men är fortfarande den största utmaningen 1. Växande intresse globalt för e-hälsa och en bättre kunskap på individnivå 2. Branschen känner sig mer delaktig i visionen att Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa 2025 3. Fler företag har uttalad strategi och dedikerad personal 4. De flesta saknar fortfarande budget avsatt för projekt inom e-hälsa så som fungerande modell för betalning av e-hälsotjänster. 5. Möjligheterna till dataintegration har ökat men är fortfarande den största utmaningen. ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

4 Intresse för e-hälsa – globalt och lokalt
Medel 6,6 6,1 Hur stort är intresset för e-hälsa inom ert företag - globalt? Mycket litet intresse Mycket stort intresse Medel 6,5 Hur stort är intresset för e-hälsa inom ert företag - lokalt i Sverige? Mycket litet intresse Mycket stort intresse ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

5 Potential att skapa nya affärsmöjligheter
Vilken potential har e-hälsa att skapa nya affärsmöjligheter för läkemedelsföretag på den svenska marknaden… Medel 2019 2018 5,8 5,1 7,1 6,5 8,0 8,2 Ingen potential Mycket stor potential ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

6 Kunskap om e-hälsa – individuellt och på ledningsnivå
Medel 6,1 5,9 Hur goda kunskaper har du som individ om e-hälsa? Mycket liten kunskap Mycket stor kunskap Medel 5,1 5,2 Hur goda kunskaper bedömer du att den svenska ledningen på ditt företag har om e-hälsa? Mycket liten kunskap Mycket stor kunskap ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

7 Strategi och budget för e-hälsa
I vilken utsträckning har ditt företag en uttalad strategi för e-hälsa i Sverige? Medel 4,4 3,7 Mycket liten utsträckning Mycket stor utsträckning Medel 4,3 4,4 I vilken utsträckning har ni på ditt företag budget(ar) avsatt(a) för projekt inom e-hälsa i Sverige? Mycket liten utsträckning Mycket stor utsträckning ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

8 Heltidstjänster & betalningsmodell för e-hälsolösningar
Kan du estimera hur många heltidsekvivalenta tjänster (FTE) ni har på ditt företag som arbetar med e-hälsa riktat mot den svenska marknaden? 1-5FTE: 47% Medel 1,2 Har ditt företag en fungerande modell för betalning av e-hälsotjänster på den svenska marknaden? Nej, ingen Ja, en väl fungerande modell ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

9 Sverige – världsledare inom e-hälsa?
Under 2016 tog regeringen och SKL:s styrelse beslut om en ny vision för e-hälsa. Visionen utgår ifrån att Sverige år 2025 ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter för att främja en jämlik hälsa och välfärd. Hur nära är Sverige att nå visionen, världsledare inom e-hälsa? Medel 3,9 3,7 Mycket liten utsträckning Mycket stor utsträckning ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

10 E-hälsosatsningar och delaktighet i visionen 2025
Hur tror du att era satsningar på e-hälsa (resurser, projekt) kommer utvecklas i Sverige på tre års sikt? Medel 5,9 Ingen ökning alls Mycket stor ökning Medel 4,2 3,7 I vilken utsträckning upplever du att ditt företag är delaktigt i att Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa 2025? Mycket liten utsträckning Mycket stor utsträckning ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

11 Läkemedelsföretagens bidrag till visionen 2025
I vilken utsträckning känner du att läkemedelsföretag på den svenska marknaden kan bidra till att Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa 2025? Medel 6,1 6,4 Kan inte alls bidra Kan bidra i stor utsträckning ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

12 Typ av digitala tjänster som tillhandahålls i Sverige
Vilken typ av digitala tjänster relaterade till hälsa och/eller läkemedel tillhandahåller ditt företag i Sverige? Bas 2018: 43. Multipla svar: 67. Vet ej: 0 Inget svar: 0 Bas 2019: 32. Multipla svar: 56. Vet ej: 0. Inget svar: 0 ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

13 Samarbete med extern partner eller leverantör
Har ditt företag något samarbete med en extern partner eller leverantör inom e-hälsa i Sverige? 54% i 2018 15% i 2018 31% i 2018 Bas 2018: 43. Multipla svar: 51. Vet ej: 0 Inget svar: 0 Bas 2019: 32. Multipla svar: 41. Vet ej: 0 Inget svar: 2 ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

14 Typ av digitala tjänster
Vilken typ av digitala tjänster erbjuder ni? 34% Ja 38% Nej 28% Erbjuder inga e-hälsotjänster Har du en minut för ytterligare ett par frågor? Bas 2019: 32. Vet ej: 0 Inget svar: 32 Bas 2018: 11. Multipla svar: 20. Vet ej: 0 Inget svar: 0 Bas 2019: 11. Multipla svar: 33. Vet ej: 0 Inget svar: 0 ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

15 Funktionalitet Vilken funktionalitet erbjuder de e-hälsotjänster som ditt företag tillhandahåller? 34% Ja 38% Nej 28% Erbjuder inga e-hälsotjänster Har du en minut för ytterligare ett par frågor? *) habilitering, motion/rörlighet/ träning, KBT, motivationsövningar, etc. Bas 2018: 11. Multipla svar: 20. Vet ej: 0 Inget svar: 0 Bas 2019: 11. Multipla svar: 49. Vet ej: 0 Inget svar: 0 ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

16 Mottagare av digitala tjänster
Vilka användare riktar sig dessa digitala tjänster till 34% Ja 38% Nej 28% Erbjuder inga e-hälsotjänster Har du en minut för ytterligare ett par frågor? Bas 2018: 11. Multipla svar: 20. Vet ej: 0 Inget svar: 0 Bas 2019: 11. Multipla svar: 28. Vet ej: 0 Inget svar: 0 ©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

17 Index e-hälsa 2019 - Resultat: 48 av 100
©2019 Opticom International Research AB. All rights reserved. LIF eHälsa 2019

18 Cécilia Vassal Nyholm Project manager Direct : +46 (0) Mobile : +46 (0) Carl Michael Bergman CEO & Corporate advisor +46 (0) (0) OPTICOM INTERNATIONAL RESEARCH AB Grev Turegatan 30 SE Stockholm SWEDEN


Ladda ner ppt "LIF e-hälsa 2019 Hur bidrar Sveriges forskande läke­medels­industri till visionen ”Sverige bäst i världen 2025”? Urval hemsidan."

Liknande presentationer


Google-annonser