SKOLFRÅNVARO – agera och samverka på kända risk- och framgångsfaktorer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Om risk- och skyddsfaktorer
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Leg psykolog/leg psykoterapeut
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
SET Social Emotionell Träning
Malin Green Landell, Avd för BUP/HU/LiU
Samordnad individuell plan
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Psykisk hälsa barn och ungdom - Det krävs ett helhetsgrepp
Strömslundsskolans Värdegrund.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Tillbaka till skolan Metodhandbok i arbetet med hemmasittande barn och unga Marie Gladh & Krysmyntha Sjödin.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Psykolog utan gränser, september 2013
Barnperspektivet inom vuxenpsykiatrin i Göteborg
Hälsokällan Möter du hemmasittare? 26 nov 2014
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Magelungen Hemmasittarprogram
Överenskommelse om samordning kring barn
Ia Sundberg Lax Robert Palmér Socialpedagog
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Förebyggande arbete i Norrköping 23 november 2011.
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Verksamhetschef Barnsjukvården Östra Norrbotten
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
DIVISION Vuxenpsykiatri Stöd till barn och familjer Hospiteringsprojektet Maud Söderholm Häll.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Hemmasittare Ia Sundberg-Lax, Robert Palmér Magelungen Utveckling AB Hemmasittarprogrammet (HSP)
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Erfarenheter av insatser med socialpedagogisk inriktning i Älvkarleby kommun Arbetet med hemmasittare … Peter Hallberg Socionom.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Att arbeta med skolfrånvarande barn och ungdomar Peter Friberg leg psykolog Utbildningsansvarig Magelungen Utveckling AB
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Magelungen Hemmasittare Robert Palmér Programansvarig HSP.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Skolinspektionen i Almedalen 2017
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Nuläget i Älvkarleby kommun
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Ny Remissrutin till BUP
För föräldrar till barn 6-12 år
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Utvidgad SIP – ”Jobb SIP” Samordnad individuell plan
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Längre eller upprepad frånvaro
Utvidgad SIP Samordnad individuell plan
SKL 1 september 2018 Arbetsmaterial
Presentationens avskrift:

SKOLFRÅNVARO – agera och samverka på kända risk- och framgångsfaktorer Malin Gren Landell, leg psykolog, leg psykoterapeut, med dr, BUP-kliniken, Linköping

Problematisk skolfrånvaro Giltig och ogiltig frånvaro…, ströfrånvaro & långvarig frånvaro.. …som kan leda till problem för individen Använd helst inte termer som: Hemmasittande eller Skolvägran

Förhållningssätt Betrakta återkommande ogiltig frånvaro som ett akut problem med risk för allvarliga konsekvenser! Det går inte att vänta med att agera och inte vänta på att andra ska agera först.

Huvudpunkter för att arbeta med skolfrånvaro 1. Främja närvaro 2. Uppmärksamma och rapportera frånvaro omedelbart 3. Utreda frånvaro 4. Åtgärda frånvaro utifrån kartläggning i det enskilda ärendet! 5. Samverka 6. Följa upp Systematiskt kvalitetsarbete – huvudmannens ansvar Skolverket (2012). Skolverkets allmänna råd. Arbetet med att främja närvaro och att uppmärksamma, utreda och åtgärda frånvaro i skolan Utreda – elevhälsan delta i tidigt sked. Sammansättning av elevhälsan. Uppföljning både av kunskap och närvaro Huvudmännen behöver förbättra uppföljningen av elever med hög frånvaro så att eleverna ges det stöd de behöver för att kunna tillgodogöra sig utbildningen Skolors och huvudmäns systematiska kvalitetsarbete behöver omfatta arbetet med att främja närvaro och åtgärda frånvaro.

Riskfaktorer

Riskfaktorer i samverkan Inte en förklaring utan FLERA olika faktorer som ömsesidigt påverkar varann Vilka faktorer och hur de samverkar varierar från person till person Ofta finns en utlösande faktor och sedan vidmakthålls frånvaron av andra faktorer Implikation: 1. bred men systematisk bedömning av utlösande och vidmakthållande faktorer i det enskilda fallet 2. finns inte EN metod för all skolfrånvaro

Samverkande faktorer Sårbarhet Höga krav på sig själv Sårbarhet för inåtvända symtom t.ex. separationsångest Frånvaro p.g.a. sjukdom Utlösande faktor Fortsätter va hemma av rädsla för att ha kommit efter i skolan. Tryggt att va hemma hos mamma Vidmakthållande faktorer verkar tillsammans med sårbarhetsfaktorer Pinsamt komma tillbaka efter frånvaro Föräldrar går med i barnets rädsla Skolan tycker föräldrarna gör fel Skolkontakt blir negativ för föräldrarna

Riskområden Skola Individ Sociala faktorer – familj och kompisar Riskfaktorer överensstämmande i nationella och internationella studier Problemet är att forskare från varje område är mest intresserat av sitt eget.

Exempel på riskfaktorer Socialt: svagt stöd för skolgången från föräldrarna sociala och/eller psykiska problem hos förälder ensamstående förälder kompistryck kränkande behandling Individ: depression ångest neuropsykiatriska problem somatisk sjukdom Skola: bristande uppmärksamhet på närvaro och frånvaro bristande anpassning till funktionsnedsättning

Bedömning

Bedömning Bedömning med kärnfrågor från alla riskområden. Använd flera verktyg (formulär, intervju, observation) och inhämta information från olika källor (barnet, föräldrar, skola) Socialt - familj Skola Socialt – kompisar Individ

Bedömning Intervju med barnet och föräldrar var för sig om skola, barnet, kompisar, familj Hypotespröva – involvera barnet och familjen – känna sig lyssnad på. Skaffa omedelbart samtycke att samla dokumentation och kunskap bakåt i tiden

Åtgärder

Prevention AGERA PÅ STRÖFRÅNVARO God schemaläggning, t.ex. få håltimmar Agera på tidiga tecken på psykisk ohälsa Rätt anpassning till funktionsnedsättning AKTIVT arbete mot mobbning Skapa en hållbar arbetsmiljö för personal och elever - ett gott skolklimat

Elevhälsan Vara proaktiv och kunskapsstark för att förebygga mobbning, missbruk, livsstils- relaterad ohälsa som sömnproblem Sprida kunskap om tidiga tecken på psykisk ohälsa Tillsammans med skolledning bygga struktur för samverkan och inte bara rycka ut akut

Ladda ned/beställ från www.sos.se/publikationer

Skolinsatser - individnivå Sänka hindren för närvaro – t.ex. anpassa undervisning vid funktionsnedsättning Samverka med Socialtjänst och/eller BUP Viktigt att inte à priori bestämma sig för en lösning utan att ha övervägt olika orsaker Hålla tät kontakt med föräldrar Överlämning av information vid skolövergång

Föräldrars uppgifter Identifiera och minska egna beteenden som vidmakthåller skolfrånvaron Vara tydlig mot barnet avseende skolgång, morgon- och kvällsrutiner Stärka barnets självförtroende Ta hjälp för egna problem Samarbeta med skolan

Barn- och ungdomspsykiatrin Samverka med skolan, socialtjänst, polis Bistå med psykiatriska kunskaper Erbjuda behandling för psykisk ohälsa Bidra till att stärka förälderns självförtroende och stärka föräldern som resurs för barnets närvaro i skolan.

Behandling Heterogen grupp! Olika interventioner och format. Utgå från systematiska kartläggning. Hantera oro, ångest (KBT) Depressionsbehandling Behandling för sömnproblem, smärta Behandling för annan psykisk ohälsa Gradvis återinförande i skolmiljön

Rehabilitering Jämför långvarig skolfrånvaro med långvarig sjukfrånvaro hos vuxen som ska tillbaka till arbetslivet – tänk rehabilitering! Förbered återgång till skola. Ha kvar stödsystem efter intensiv behandlings- insats. Beredskap för återfall t.ex. vid lov och stadieövergång.

Socialtjänsten Ingå i samverkan Ha aktuell kunskap om tidiga tecken på problematisk skolfrånvaro Stöd föräldrar att ta emot hjälp Stärk upp ensamstående föräldrar Behandlingsarbete med hemstöd?

Gemensamt jobb Stärk samarbete föräldrar–skolpersonal-behandlare I komplicerade fall Samordnad Individuell Plan (SIP) Kraftfull problematik ställs mot försvagad föräldraresurs – stärk föräldrarna! Visa föräldrar att deras deltagande har betydelse för att lösa barnets frånvaro Lös föräldrar från bekymmer om barnets skol- frånvaro Ev remittera (och motivera) föräldrar till hjälp för egna problem

Framgångsfaktorer

Samverkan Bidra till strukturer för samverkan Delar BUP, skola, BUH, socialtjänst och kommun övergripande visioner? Finns kännedom om varandras verksamheter? Löser vi gemensamma problem? Ser vi varandras verksamheter som tillgängliga och handlingskraftiga? Använder vi effektiva former för samverkan kring skolfrånvaro? Närvaroteam? Samordnartjänst?

Psykosociala faktorer Se eleven Konsekvenser både på närvaro och på frånvaro Positiv uppmärksamhet på skolnärvaro Skapa goda relationer Stärk självförtroende – att få vara bra på något och att få lyckas Kunskapsfokus Fritidsintressen Få visa sina resurser (hämtat från bl.a. SKL & Norrköpings kommun)