Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Vet Du vem av hemtjänstpersonalen som är Din kontaktman? • 173 personer svarade ja • 166 personer svarade nej • 13 blanka enkätsvar inkom.
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
RINKEBYSKOLAN
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Skriva för att lära – så gör du
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Idrottslärare om astma
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
NEUROPSYKIATRISK COACH
Ta reda på hur ditt liv ser ut just nu
Kommunikation.
SET Social Emotionell Träning
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Elva tips inför en intervjusituation
Passion, Samhörighet och Kärlek
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Livskunskap för de allra yngsta
Mental träning Mål & Motivation
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Kärnvärden.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Vägen till lycka…..
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Var vänlig svara på nedanstående frågor innan du svarar på frågorna om din hörsel Namn: Datum: Ålder: Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder.
Vad är du för typ av person?
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Music: Nightengale Serenade
Träningsplanering - För kondition.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Vem är du?.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
UNG samtalsgrupper.
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Fakta om undersökningen
Sex- både kropp och känsla
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läroplansträff fritidshem
Språket som redskap- Introduktion
Skriva noveller.
Respekten för människan
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Stora subtraktionstabellen
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Betydelsen av kompisar och öppna mötesplatser -
Socialpsykologi.
Coaching.
Presentationens avskrift:

Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:

Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: varaktiga och med tiden allt mer komplexa "face-to-face" interaktioner i individens närmiljö utgör den grundläggande mekanismen i människans utveckling * Individnivå * Utdrag ur Bronfenbrenners modell av ”mänsklig utveckling” (Bronfenbrenner & Morris, 1998)

Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: varaktiga och med tiden allt mer komplexa "face-to-face" interaktioner i individens närmiljö utgör den grundläggande mekanismen i människans utveckling * Individnivå: Individens biologiska, kognitiva, emotionella och beteende-mässiga egenskaper * * Utdrag ur Bronfenbrenners modell av ”mänsklig utveckling” (Bronfenbrenner & Morris, 1998)

Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: utgörs av en uppsättning strukturer eller sociala system inkapslade i varandra, varinom sociala relationer mellan individer äger rum * Interpersonell nivå: varaktiga och med tiden allt mer komplexa "face-to-face" interaktioner i individens närmiljö utgör den grundläggande mekanismen i människans utveckling * Individnivå: Individens biologiska, kognitiva, emotionella och beteende-mässiga egenskaper * * Utdrag ur Bronfenbrenners modell av ”mänsklig utveckling” (Bronfenbrenner & Morris, 1998)

Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: utgörs av en uppsättning strukturer eller sociala system inkapslade i varandra, varinom sociala relationer mellan individer äger rum * Interpersonell nivå: varaktiga och med tiden allt mer komplexa "face-to-face" interaktioner i individens närmiljö utgör den grundläggande mekanismen i människans utveckling * Individnivå: Individens biologiska, kognitiva, emotionella och beteende-mässiga egenskaper * Självbild, självkänsla * Utdrag ur Bronfenbrenners modell av ”mänsklig utveckling” (Bronfenbrenner & Morris, 1998)

Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: utgörs av en uppsättning strukturer eller sociala system inkapslade i varandra, varinom sociala relationer mellan individer äger rum * Interpersonell nivå: varaktiga och med tiden allt mer komplexa "face-to-face" interaktioner i individens närmiljö utgör den grundläggande mekanismen i människans utveckling * Individnivå: Individens biologiska, kognitiva, emotionella och beteende-mässiga egenskaper * Självbild, självkänsla * Utdrag ur Bronfenbrenners modell av ”mänsklig utveckling” (Bronfenbrenner & Morris, 1998)

"Tänk dig att gå till skolan varje dag där du som elev upplever att ingen vill prata med dig, inte ens läraren. Du upplever att det är svårt att få någons uppmärksamhet, exempelvis att läraren sällan lyfter din fråga när du räcker upp handen. Dagen går ut på att söka kontakt med klasskompisar och samtidigt finna glädjen i att sitta vid skolbänken. Tänk dig nu det motsatta där du som elev upplever att varje gång du vill säga något finns där någon som lyssnar. I undervisningen bemöts du av ett intresse och nyfikenhet som gör att du känner att din närvaro i skolan är viktig, inte minst för din egen skull. Du upplever att läraren på något sätt lyckas fånga ditt intresse och din uppmärksamhet. Dessa tankar exemplifierar olika situationer i former av erkännande." (Sonnerstig, 2013)

Elev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 S:a   X x Hur många kamrater ett barn väljer

Elev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 S:a   X x Hur många kamrater ett barn väljer

Hur många kamrater ett barn väljs av Elev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 S:a   X x 46 Hur många kamrater ett barn väljer

Hur många kamrater ett barn väljs av Elev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 S:a   X x 46 Hur många kamrater ett barn väljer

Hur många kamrater ett barn väljs av Elev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 S:a   X x 46 Hur många kamrater ett barn väljer

Hur många kamrater ett barn väljs av Elev 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 S:a   X x 46 Hur många kamrater ett barn väljer * Individer som väljer andra indikerar "känsla av samhörighet” (96 %) * Individer som inte väljer någon annan indikerar "utanförskap” (4 %) * Individer som väljs av andra indikerar att denne "tillskrivs tillhörighet” 89 % * Individer som inte väljs av andra (11 % - ”Ignorerade”) * Ömsesidiga val indikerar "vänskap” (86 % - 305 av 353)

”Tillskrivs tillhörighet” Total- procent Väljs av andra Ja Nej Väljer 86,4 % (305) ”Vänner” 9,3% (33) 95,7% (338) ”känner samhörighet” själv 2,3 % (8) 2,0 % (7) 4,3% (15) ”Utanförskap” 88,7% (313) ”Tillskrivs tillhörighet” 11,3 % (40) ”Ignorerade” 100% (353)

"Tänk dig att gå till skolan varje dag där du som elev upplever att ingen vill prata med dig, inte ens läraren. Du upplever att det är svårt att få någons uppmärksamhet, exempelvis att läraren sällan lyfter din fråga när du räcker upp handen. Dagen går ut på att söka kontakt med klasskompisar och samtidigt finna glädjen i att sitta vid skolbänken. Tänk dig nu det motsatta där du som elev upplever att varje gång du vill säga något finns där någon som lyssnar. I undervisningen bemöts du av ett intresse och nyfikenhet som gör att du känner att din närvaro i skolan är viktig, inte minst för din egen skull. Du upplever att läraren på något sätt lyckas fånga ditt intresse och din uppmärksamhet. Dessa tankar exemplifierar olika situationer i former av erkännande." (Sonnerstig, 2013)

(exv. vänskapsrelationer) Former av erkännande Primära relationer (exv. vänskapsrelationer) Rätts-förhållanden Delad värdegemenskap   Självförtroende Självrespekt Egenvärde Baserad på Axel Honneth, The Struggle for Recognition

Hotar den sociala integriteten Hotar den personliga integriteten Former av erkännande Primära relationer (exv. vänskapsrelationer) Rätts-förhållanden Delad värdegemenskap   Självförtroende Självrespekt Egenvärde Former av Icke-erkännande Fysiska övergrepp Exkludering Nedvärdering Hotar den fysiska integriteten Hotar den sociala integriteten Hotar den personliga integriteten Baserad på Axel Honneth, The Struggle for Recognition

Hotar den sociala integriteten Hotar den personliga integriteten Former av erkännande Primära relationer (exv. vänskapsrelationer) Rätts-förhållanden Delad värdegemenskap   Självförtroende Självrespekt Egenvärde Former av Icke-erkännande Fysiska övergrepp Exkludering Nedvärdering Hotar den fysiska integriteten Hotar den sociala integriteten Hotar den personliga integriteten Baserad på Axel Honneth, The Struggle for Recognition