IBC konferens Effektiva Godsflöden Stockholm september 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Advertisements

Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Enhetschef Fastighetsutveckling
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Fjärde järnvägspaketet
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Västsvenska paketet.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Infrastrukturplanerna
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
VTI Transportforum Linköping 9-10 januari 2013 Näringslivstransporter ”Styrmedel för ökad sjöfart.” Bertil Arvidsson
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Ekonomirapporten. April 2014
Sjöfart på de inre vattenvägarna = Inland Waterways Transport (IWT) Typiska EU-klassade inlandsfartyg Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Sveriges första anläggning för flytande biogas
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Val av transport till resmålet.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Infrastrukturplanering
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Cnossos-eu Mikael ögren.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Transportmedel vid export 2013
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Presentationens avskrift:

IBC konferens Effektiva Godsflöden Stockholm 24-25 september 2012 ”Förbättrade godstransporter - Tillåtelse av EU- klassade inlandsfartyg (Pråmtrafik) och översyn av infrastrukturavgifter för ökad konkurrensneutralitet.” Bertil Arvidsson 0705-141102 bertil.arvidsson@bacab.se www.bacab.se 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. Vad är problemet ? (1) Godstrafiken på väg omfattande, ökar snabbt; CO2 utsläppen från vägtrafiken ökar pga. lastbilstrafiken, miljömålen nås ej. Trängsel på vägarna ökar, stora samhällskostnader pga. förseningar och olyckor. (Restidsförlängning) Vägarna körs sönder, mycket stora underhållskostnader. (Betalas av staten) Stor sårbarhet, dålig konkurrens, järnväg enda alternativet 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. Vad är problemet ? (2) Godstrafiken på järnväg ökar snabbt; Trängsel på järnvägarna, stora samhällskostnader pga. trafikstörningar och förseningar. Järnvägarna körs sönder av tung godstrafik, mycket stora underhållskostnader. (Betalas av staten). Stor sårbarhet och liten konkurrens, lastbil enda alternativet. 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. Vad är problemet ? (3) Inrikes fartygstransporter, mellan svenska hamnar, uppseendeväckande få. Närsjöfart mycket ovanligt trots Europas längsta kust. Totalt endast 7 % (tonkm) av inrikesgodset på vattenvägarna. (Transporterna till och från Sverige inget stort problem, 90 % på köl, utveckling på rätt väg tack vare EU, Tyskland, Österrike etc.) 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

Inrikessjöfart i Sverige Varför använder vi inte vattenvägarna i Sverige för ett avlasta väg och järnväg ? EU-klassade inlandsfartyg som kan konkurrera med lastbil och järnväg är idag inte tillåtna att använda i Sverige. Dagens infrastrukturavgifter (hamnar och farleder) är inte godstransportslagsneutrala utan missgynnar närsjöfarten och feedertrafiken. 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

Sjöfart på inre vattenvägar (IWT) har inget med sjöfart att göra (!) Inlandsfartygen kallas barges (pråmar) och är vattenvägarnas motsvarighet till lätta lastbilar/skåpbilar IWT är ett kust- och inlandstransportsystem. Pråmtrafiken har samma villkor som lastbil eller tåg, samma bränsle (diesel) etc. IWT är ett alternativ till inrikes lastbil och tågtransporter där det finns IWW. IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

Typiska EU:klassade inlandsfartyg 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

EU-klassad inlandssjöfart 2014 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

EU-Inlandssjöfart i Sverige 2014 ! I de regioner som har inre vattenvägar (IWW) svarar inlandssjöfarten för ca 30 % av godstransporterna Vattenvägen är en miljövänlig och kostnadsfri naturresurs på samma sätt som vattenkraft. I samtliga länder i EU som har inlandsfarvatten (IWW) ökar volymerna. Stora nyanläggningar görs nu, Stora EU-bidrag. Låga broar lyfts bort, kanaler breddas, nya slussar byggs. Stark koppling till ”Hållbar stad”, 30 % av transporterna under 5 mil. Politiker, industri hamnar och redarna positiva. 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. Skillnad EU- klassade inlandsfartyg och havsgående, IMO-klassade fartyg Inlandsfartyg (Vänermax) Max 2 meters våghöjd Min. brohöjd 12-13 meter Maxstorlek 200 containers, eller 4000 ton last Normal gångtid 4- 18 timmar Besättning 3 man Tillgång till normal samhällsservice. Ingen lots Bränsle; Diesel 10 ppm svavel Låga hamn- och farledsavgifter Låga försäkringskostnader Havsgående fartyg; Obegränsad våghöjd Min. brohöjd över 40 meter Maxstorlek 14000 containrar, eller 300000 ton last Normal gångtid 5-30 dygn Besättning 7-20 man Måste klara allt med egen personal. Lotspliktig Tjockolja Höga hamn- och farledsavgifter Höga försäkringskostnader 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

Transporter till och från Amsterdam hamn 2009 („Hinterland“, källa hemsida !) IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. Rotterdam. Nuläge och planer för utvecklingen av transporter mellan hamnen och inlandet. (Båten i diagrammen representerar inlandssjöfarten) 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

De inrikes godstransportvolymerna ökar, inre vattenvägar viktig del av lösningen. Godstillväxten i Sverige 1992-2008 +41 % Godstillväxten antas fortsätt att öka i samma takt. EU:s Vitbok tydlig; ”All core seaport are sufficiently connected to the rail freight and, where possible, inland waterway system 2050” Många IWW-projekt i nya TEN-T Kapacitetsutredningen; Mer gods på IWW Regeringen; Mer gods på IWW TU ; Mer gods på IWW IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

Starkt stöd för Närsjöfart och Inlandssjöfart i Västra Götaland Västra Götalandsregionen Kommunerna i regionen 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

Starkt stöd för Närsjöfart och Inlandssjöfart i Mälarregionen 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

Goda förutsättningar i Sverige 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

Sjöfart på de inre vattenvägarna = Inland Waterways Transport (IWT) Typiska EU-klassade inlandsfartyg IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

Tre 30 %-are att lägga på minnet 30 % av godsflödet väljer vattenvägen där alternativet inre vattenväg finns. 30 % av godstransporterna på IWW under 5 mil, stark koppling till uthållig stad - konceptet. 30 % billigare containertransport på IWW i genomsnitt. Gäller för dörr till dörr- transport dvs. inklusive lastbilstransporten. IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

Transportvolymerna ökar, inre vattenvägar ger konkurrensfördel ! Godstillväxten i Sverige 1992-2008 41 % Godstillväxten antas fortsätt att öka i samma takt. EU:s Vitbok ”By 2050, all core seaport are sufficiently connected to the rail freight and, where possible, inland waterway system” 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

Sammanfattning Inlandssjöfart Det finns stora volymer gods som kan gå på IWW i Sverige Godstrafiken i Sverige (och hela EU) kommer att fortsätta att öka. Mer inlandssjöfart helt i linje med EU:s och Sveriges transportpolitik. Inlandssjöfart ger statsfinansiellt plus på grund av låga infrastrukturkostnader, låga underhållskostnader, inga subventioner. Inlandssjöfart (barges) är ett billigt transportslag. Men; Kostnadsbilden helt avgörande för utvecklingen ! Rättvisa Infrastrukturavgifter ? Svenska tekniska särregler ? Svenska Bemanningkrav ? IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

Föredragets del två; Kust- och feedertrafik inom Sverige Havsgående IMO-klassad kustsjöfart mellan svenska orter ; Godsflödena styrs av de ekonomiska förutsättningarna. Kustsjöfarten med havsgående fartyg finns redan idag. Andelen gods som tar sjövägen skulle vara mycket större om infrastruktur avgifterna var rättvisa och godstransportslags- neutrala.     IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

Mål: Mer gods på sjön ! EU:s Vitbok ”Thirty per cent of road freight over 300 km should shift to other modes such as rail or waterborne transport by 2030, and more than 50 % by 2050.” Kapacitetsutredningen; Öka användningen av våra vattenvägar genom att använda ekonomiska styrmedel. IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

Närsjöfart inom EU och Sverige. Kustsjöfarten med havsgående fartyg svarade 2009 för 37 % av transportarbetet inom EU, lastbilen 46%, järnvägen 10 %. På grund av det svenska avgiftssystemet har Sverige mycket lite sådana transporter mellan svenska hamnar. Positiva åtgärder från regeringen. (Lite prat, mycket verkstad) ; Sveriges infrastrukturbudget har öppnats för sjöfart och vattenvägarna. Nya, transportslags- övergripande myndigheter. Beslut om IWW. Kapacitetsutredningen. Översyn trafikavgifter. Ökade forskningsanslag. Närsjöfart inom EU och Sverige. IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

Infrastrukturavgifter hamnar. Göteborgs Hamntaxa. General Cargo 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

M/S Kinne 4600 ton Byggd 2004. Erik Thun AB Motsvarar 115 lastbilar. 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

M/S Skagen. 3000 ton Ahlmarks Lines Byggd 2000 Motsvarar 75 lastbilar 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

Ahlmarks rederi AB Linjenät EU Ingen trafik mellan de svenska hamnarna på grund av avgiftssystemet! 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

Exempel 2. Infrastrukturavgifter i hamnen Exempel 2. Infrastrukturavgifter i hamnen. Flistransport från hamn A till hamn B. Fartygstransporten debiteras i vardera hamn 29 kr per ton flis (1,90 kr per GT + 27 kr per ton lastat och lossat gods). Tågtransporten debiteras 3 kr per ton lastat och lossat gods. Totalt 6 kr per ton flis. Lastbilstransporten debiteras ingen infrastrukturavgift alls. Fartygstransporten har en stor kostnadsnackdel, 58 kronor per ton relativt lastbilen, pga. infrastrukturavgiftssystemet. IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

Trafiksäkerhet, också en fråga om transportmedelsval. Flistransport på E20 Oljetransporter på väg 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.

Containertransporter i närsjöfart Exempel 3. (Källa CombiPort). Totala kostnader per år 110 Mkr Varav Kapitalkostnad 10 Mkr Besättning/teknisk drift 12 Mkr Hamnavgifter 22 Mkr 20 % Stuveri 42 Mkr 38 % Lots 4 Mkr Farledsavgift 1 Mkr 1 % Bränsle 19 Mkr Hamnarna står för mer än hälften av fartygets totala kostnad. IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

Oljetransport från Göteborg till Helsingborg. (14000 ton gasolja) Oljetransport från Göteborg till Helsingborg. (14000 ton gasolja). Exempel 4. Infrastrukturavgifter Tankfartyg Tankbil Kapacitet; 14000 ton 40 ton Antal resor; En enkel resa 350 resor ToR E6 Hamnavgift Göteborg; 141 000 Farledsavgift totalt; 24 000 Hamnavgift Helsingborg; 239 000 Dieselskatt/fordonskatt; 210 000 Summa 404 000 kr 210 000 kr Källa; Erik Thun AB IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

Går det att öka närsjöfarten/ kustsjöfarten i Sverige? Ja, och det är enkelt och kostar inget. Åtgärder: Tranportslagsneutrala avgifter i hamnarna. (Omfördelning: Kostnadsneutralt för hamnarna) Transportslagsneutrala väg-, järnväg- och farledsavgifter. (Lönsamt för staten och kommunen) IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

Vem äger frågan ? Hamnen och staten! Staten är ytterst ansvarig för att alla har tillgång till en väl fungerande, kostnadseffektiv och rättvis infrastruktur. Infrastrukturavgifter för väg/järnväg/vattenväg råder staten redan över. Konkurrensneutralitet genom att; Banavgiftssystemet tillämpas även på vattenvägarna. Stöd till närsjöfart. (Jmf Italien, Spanien) För att skapa konkurrensneutralitet i hamnarna finns olika alternativ; Hamnarna omfördelar kostnaderna mellan användarna. Staten skärper tillståndsprövningen. (Jmf. Rotterdam) Hamnlag. (Likabehandling) IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

Konsekvensanalys Rättvisa infrastrukturavgifter ger ; Mindre trängseln på väg- och järnväg. Mycket stora samhällsvinster i form av högre framkomlighet och minskad miljö- och klimatpåverkan. Radikalt lägre kostnaderna för väg- och järnvägsunderhållet. Win-Win för staten, miljön och industrin. IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. 2012-09-24

IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel. Tack för uppmärksamheten Några Frågor ? Bertil Arvidsson 0705-141102 bertil.arvidsson@bacab.se www.bacab.se 2012-09-24 IBC. Effektiva Godsflöden. Närsjöfart och ekonomiska styrmedel.