Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa 28.11.2008 och Helsingfors 1.12.2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Välkomna till Förskolan Lodet
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Skola och arbetsliv i samverkan
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Skolan i rörelse
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Finlands Röda Kors verksamhet för barn
Plan mot kränkande behandling
Implementering av fastställda policies Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, Mats Jakobsson, BDO Riksbankens diarienummer STA PROTOKOLLSBILAGA.
Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Section 1 Planering & arbetsinsatser vid YA! // Yrkeslärare, gruppansvarige, speciallärare rekommenderar - tillsammans eller enskilt utvidgad inlärning.
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
Analys av regeringens promemoria Införande av en rehabiliteringskedja
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
en mil öster om Linköping
Hej och välkomna!.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Musik- och kulturskola
Frånvarorutin i förskolan
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Föräldrar enkäten Här är resultatet av föräldrar enkäten om fritidshemmet Rubninen`s verksamhet. Den bygger på 38 inlämnade enkäter.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
Sofielundsskolans Ordningsregler
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Planering och genomförande av undervisningen
Föräldraenkät Volgsjö skola
Läroplansträff Välkomna!.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Reseproduktion och försäljning
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Välkomna till Edboskolan
Samhällsvetenskapliga metoder
Marknadsföring och försäljning
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Informationsstrategi
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Skolornas självutvärdering 2015 Material för skolornas kvalitetsarbete Susanna Kareinen/Tove Heinonen, kvalitetsansvariga.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Tips för det praktiska ledarskapet
Friluftsliv och orientering år 7-8 Planering ämne/n och årskurs
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors

Bakgrundsfakta Föreläsningsanteckningar från ett seminarium ◦ Rektor Matti Hartikainen ◦ Rektor Kari Heikkilä Handbok för klubbverksamhet Gemensamma funderingar Inger Nabb och Christer Holmlund

Klubbarnas betydelse för skolan Bredda skolans verksamhetsområde Möjlighet att erbjuda eleverna annorlunda/ mångsidigare verksamhet Eleverna ser på skolan mera positivt Ger möjligheter till ett positivt och konstruktivt samarbete med föräldrarna Image Effektivare användning av skolans utrymmen

Klubbarnas betydelse för eleven Baserar sig på eget val och frivillighet Ger möjlighet att prova på något nytt Ger möjlighet att utveckla sociala färdigheter Möjlighet att skräddarsy/anpassa verksamheten efter en grupps behov Trygg och bekant miljö Minska tiden då eleverna är ensamma under eftermiddagen

Kommunens uppgift Koordinera verksamheten ◦ Särskilt viktigt i stora kommuner/städer ◦ Undersöka möjligheten att idka sektorövergripande verksamhet ◦ Ha en klubbkoordinator som ansvarar för verksamheten Sköta om att det finns resurser Göra upp målsättningar för verksamheten t.ex. i läroplan eller arbetsplan (inte för detaljerat) Övervaka (=> utvärdera verksamheten)

Rektorns uppgift Motivera (lärare, elever, föräldrar osv.) Kartlägga och producera en ”klubbricka” tillsammans med t.ex. personalen i skolan, elever och föräldrar Ansvara för samarbetet mellan de olika aktörerna Rekrytera klubbledare och ansvara för inskolning av dem i arbetet (rektor borde kunna delegera inskolningen) Ansvara för utrymmen, scheman, ev. skolskjutsar Ansvara för säkerheten/trygghet gällande den av skolan arrangerade klubbverksamheten Samarbeta med elevvården

Klubbledarens uppgift Vara inspirerande och kunnig, följa etiska principer Planera klubbens verksamhet, det kan vara bra att även låta deltagarna delta i planeringen Utvärdera och utveckla verksamheten Känna till verksamhetskulturen i skolan Ansvara för klubbdeltagarna och för bok över vilka som är närvarande Ansvara för informationen, även till föräldrar Hålla kontakt med elevvårdspersonalen (vid behov)

Saker man borde tänka på … gällande ansvar och försäkringar Skriv in verksamheten i läsårsplanen ◦ Då gäller även skolans försäkringar ◦ skriv in tillägg i läsårsplanen (nya klubbar) Rektor ansvarar för verksamheten ◦ Anställning av personal skall följa kommunens verksamhetsföreskrifter/instruktioner ◦ Vid anställning kontrollera att personen är lämplig ◦ Begär utdrag om brottslig bakgrund enligt lag Om det tillfälligt finns personer som deltar i klubbens verksamhet som ledare bör man säkerställa att han/hon är försäkrad

Saker man borde tänka på … gällande bildandet av grupper och gruppstorlekar Minimi och maximi antal deltagare beroende av ◦ ålder ◦ målsättning ◦ vilken typ av klubb ◦ ledaren Antalet klubbdeltagare i olika klubbar kan variera Finns det ur elevvårdsaspekt orsak att förverkliga någon speciell typ av klubb Klubbar styrda enligt kön – jämställdhet

Saker man borde tänka på … gällande utrymmen Klubbverksamheten skall till största del ske i skolans utrymmen ◦ om verksamheten försiggår någon annan stans skall rektorn ha bekantat sig med och godkänt utrymmet I utrymmena skall samma regler gälla som då skolan i sin ordinarie verksamhet använder dem Om det är någon utomstående som är klubbdragare bör han/hon informeras om reglerna Efter klubbtimmen skall utrymmena vara städade och lämnade i det skicket som de var innan Ev. förvaringsutrymme

Saker man borde tänka på … gällande tid/tidpunkt och ersättning Kan ordnas ◦ genast före eller efter elevens skoldag (rekommendation) ◦ på kvällstid, men ibland även mitt under skoldagen ◦ Som verksamhet som pågår hela läsåret, men också i under kortare perioder Om klubben infaller under en sådan dag då skolan inte följer normalt schema är det viktigt att planera hur man gör och hur man informerar deltagarna/ föräldrarna Längden på en klubbtimme är en lektion och då verksamheten är inskriven i läsårsplanen eller ordnas av skolan ersätts läraren/ledaren enligt UKTA

Saker man borde tänka på … gällande övrigt Klubbverksamheten skall vara gratis Elever som är beroende av skolskjuts måste erbjudas samma möjlighet att delta som elever som inte är beroende av skolskjuts Ev. mellanmål ◦ skoldagen förlängs ◦ behövs mellanmål ◦ hur organisera Ansvar (ansvarsfördelning bör göras, information åt alla) ◦ eftis-klubb-eftis ◦ skoldag-håltimme-skolklubb