ANKNYTNING I FÖRSKOLAN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Välkomna till Förskolan Lodet
Men det här är väl ingenting nytt?
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Tillgänglighetskonferens Örebro
BILD
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
som underlag för skolutveckling och eget lärande
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Livskunskap för de allra yngsta
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Reggio Emilia.
Anknytningsteori och barns utveckling
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Läroplansträff fritidshem
Effektivisera med ökad kvalitet
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Välkomna till Edboskolan
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
KONFLIKTER.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Trygghet, trivsel och glädje
Verksamhetsbeskrivning
”Förskolebarnens röst”
Vägledande samspel Norge.
Drakarna går på utflykt!
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

ANKNYTNING I FÖRSKOLAN CENTRALA STÖDENHETEN I HANINGE KOMMUN Jenny Jakobsson förskolans psykolog

Anknytningsteorin Hjälper oss att förstå barnets utvecklings processer Anknytningsteorin förklarar de starka band som skapas mellan barnet och omsorgsgivaren. Spädbarnet är beroende av att det finns vuxna som speglar deras uttryck, det blir viktigt för deras kognitiva utveckling. Spädbarnsgråt/skrik sätter igång omsorgsprogrammet hos den vuxne vårdaren. Det lilla barnet befinner sig i ständigt växelspel mellan att söka närhet/trygghet och att utforska omvärlden. Bra bok: Anknytning i förskolan av Malin Broberg

Viktigt att känna till Det är viktigt för pedagogerna att känna till när de möter barnet i förskolan, för att ett barn ska våga ge sig ut för att utforska och upptäcka måste barnet känna trygghet därefter kommer utvecklingen. När utvecklas en anknytningsrelation: 1 beroende på hur tät kontakten har varit (kvantitet) 2 Hur ofta den vuxna framgångsrikt kunnat trösta barnet (kvalitet) Barnet har ett stort behov av trygghetscirkeln: att den vuxna alltid är större, starkare, snällare och klokare.

Viktigt att känna till Anknytningsmönstret samspelar med biologin (barnets förutsättningar) det vill säga att det sker ett växelspel mellan miljö och arv. Anknytningen i förskolan: att separera från sin huvudsakliga omsorgsgivare är smärtsamt för barnet, men inte skadligt. Det är av vikt att barnet kan knyta an till en pedagog (ett vikarierande anknytningsobjekt) under förskole vistelsen för att säkerställa trygghet. Barnet behöver få nya goda erfarenheter från förskolan, skapa möjlighet till samspel.

Förskolan i kompensatoriskt syfte Ryggsäcken packas med tillit eller misstro Pedagogen kan bli en ny erfarenhet av vuxna Ju mer misstro desto större krav ställer barnet på pedagogen Dessa barn behöver ännu mer befinna sig i goda samspel Det kan räcka med en ny god erfarenhet som är varaktig över tid Kombinationen låg kvalité både i förskolan och hemma avgör en sämre utveckling. God kvalité på anknytning i förskolan stärker anknytning hemma