Lärande i ”tredje åldern”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Advertisements

Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Prevent honor related norms, traditions, violence and crime.
Puberteten.
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
Ulvik 2007.
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
Inlärningsmiljö för att öka motivation
LANDSBYGDENS ´OSYNLIGA´ BEFOLKNING: EN ANALYS AV FRITIDSBOENDES RELATIONER TILL DEN SVENSKA LANDSBYGDEN Dieter K. Müller & Roger Marjavaara Kulturgeografiska.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
Eller formativt lärande…
Hållbar utveckling i utbildningen - så gör vi på Chalmers
Joint Master of Leadership in LIS - läget 9/08 Evighetsprojektet Nordisk magister i biblioteksledarskap Gunilla Widén-Wulff Informationsförvaltning / ÅA.
Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995)
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för.
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Prostitution i Norden. Uppdragsgivare och organisatorisk hemvist Nordiska ministerrådet Nordiskt Institut för Kunskap om Kön.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Fallförebyggande arbete
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Systemdesign som process
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Delaktighet i Finska HC nätverket Johanna Reiman
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Skriv en kort uppsats med rubriken
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Alf Westelius IDA/EISwww.ida.liu.se/~TDEI55 L2:1 Experts “old-timers” novices The zone of legitimate peripheral participation Learning in a community of.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Informationssökning för geodoktorander Geobiblioteket,
Motivation is the direction and intensity of effort
Fallförebyggande arbete
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Formare 2015 Motivation.
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Planering i matematikundervisning
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.
Strategic Sustainable Development
Action Learning.
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
Funktionshinder och rehabilitering
The Swedish Forest-based Sector Research Agenda …
The director of education and Research-Based Education
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Lärande i ”tredje åldern” Äldre vuxnas lärande

Artiklar Hiemstra, R. P. 1972. Continuing Education for the Aged: a Survey of Needs and Interests of Older People. Adult Education Quarterly, 1972; 22; 100 Brillinger, M. F. & Roy, C. 2001. Learning in Later Life: Researchers´Initial Impression. CASAE-ACEEA National Conference, 2001. (paper) Kressley, M.K. & Huebschmann, M. 2002. The 21st century campus: Gerontological perspectives. Educational Gerontology, 28: 835-851, 2002. Streib, G.F. & Folts W.E. 2003. A college in a retirement community. Educational Gerontology, 29: 801-808, 2003. Wiitakorpi, I. 2006. Ammatillisen osaamisen tukeminen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Tutkimus ikääntyvien työntekijöiden näkökulmasta. Doktorsavhandling, Åbo Akademi 2006.

Forts. Nimrod, G. & Kleiber, D.A. 2007. Reconsidering change and continuity in later life: toward an innovation theory of successful aging. International Journal of Aging and Human Development, Vol 65 (1) 1-22, 2007. Veloso, E.C. 2007. Social and cultural diversity in subject: study of a case in a third age university in Portugal. ESREA Conference, Portugal, June, 2007. Iller, C. 2008. Learning in later life: a longitudinal study of participation in continuing education. ESREA Conference Seville, Spain, Dec. 2008. Keller, H. & Schuessler, S. 2008. Demographic Change and Altering Learning Demands – “People in the third age” as Challenging Target Group for Adult Education. ESREA konferens, 2008. Thogersen, U. 2009. Desire as Response to Experience: Reflections on Motivational Aspects of Adult Learning. Den tredje Nordiska vuxenpedagogikkonferensen, 22-24.4 2009. (paper)

Artiklarna Alla artiklar/undersökningar är gjorda på 2000- talet utom Hiemstras artikel; 1972, vilken togs med som jämförelse för att se hur området utvecklats. Forskarna/författarna är spridda geografiskt; Finland, Danmark, Tyskland, Portugal, USA och Kanada. Doktorsavhandling om äldre arbetstagare. En artikel om motivationsaspekter för lärande.

”Third age” Definieras som en period i livet mellan åldrarna 55 och 65. Under denna period känner sig många ännu fysiskt och mentalt i gott skick, de har säkrad ekonomi och är befriade från yrkesmässiga, sociala och finansiella plikter. (Mayer & Baltes 1999)

1972 kontra 2008 Roger Hiemstra 1972: ” The increasing potential for a longer life, the expansion of leisure and the need to cope with increasingly rapid social change have made imperative an understanding of education as a condition for participation in a dynamic world.” ... ”so little is known about the needs and interests of the aged and retired.” Carola Iller 2008: ”Despite a growing awareness of demographic change there is only little knowledge of learning activities in the third age.”

Vuxenpedagogisk forskning idag Fokusering på specifika grupper; invandrare, kvinnor, äldre Har gått från att betrakta vuxna som objekt till subjekt under de två senaste årtiondena. ? Amy Rose (2000); ...”more of a mission than an educational activity.”

Varför? Demografin – vi blir äldre Utbildning/lärande en rättighet även som äldre Hur anpassa lärandet? Hur anpassa universiteten? Typer av kurser Äldres motivation till lärande/deltagande

Exempel på forskning Keller, H. & Schuessler, S. 2008. Demographic Change and Altering Learning Demands – “People in the third age” as Challenging Target Group for Adult Education. Deskriptiv, pragmatisk forskning. Forskning gjord för att söka svar på hur man ska tilltala den växande målgrupp som utgörs av äldre, för att bäst svara på deras behov och intressen Äldre vill inte styras. Arrangemangen bör vara flexibla. Inga krav eller förpliktelser. De äldre utgör inte en homogen grupp.

Forskningsexempel Kressley, M.K. & Huebschmann, M. 2002. The 21st century campus: Gerontological perspectives. Deskriptiv, normativ forskning. Beskriver trender i undervisning av äldre samt att och hur universiteten bör anpassa sig till de äldre. Äldre kommer att bli en vanligare syn inom universitetsvärlden. Genom att anpassa sig till de äldre (undervisning, byggnader) kommer universiteten att säkra sin plats i samhället. Genom anpassning kan universiteten spela en stor roll som en del av trenden livslångt lärande.

Forskningsexempel Nimrod, G. & Kleiber, D.A. 2007. Reconsidering change and continuity in later life: toward an innovation theory of successful aging. Grounded theory: Pensioneringen ses ofta som en ny början – men ändå kännetecknas den i många fall av kontinuitet. ”Innovation theory” Nyskapande kan utlösas av olika faktorer; inre, yttre, instrumentella. Oftast är motivationen till nyskapande dock av inre härkomst, eller en kombination av inre och yttre faktorer.   I vissa fall representerar innovationen någonting nytt, medan den i andra fall står för ett återupptäckande av jaget.  Det finns en predestination inom individen vilken bestämmer typen av innovation som attraherar en. Vissa söker nya vägar att återupptäcka sig själv, medan andra vill bevara sin existerande självbild. Nyskapande tycks ha en positiv effekt på äldres välmående.

Forskningsexempel Thogersen, U. 2009. Desire as Response to Experience: Reflections on Motivational Aspects of Adult Learning. Teoretiskt-filosofiskt resonemang Lärandet är ett mänskligt villkor/förutsättning: ”Hur startar lärandeprocessen och hur hålls den i rörelse? Begäret att lära kan ”tändas”. Det är möjligt att ”förföra” till lärande.

Några resultat Demografin- äldre lärande/studerande allt vanligare. Att deltagande avtar hos äldre har att göra med individens egna uppfattningar om sig själv. Biografin – ”alltid-deltagare” Äldre vill inte styras, arrangemangen bör vara flexibla. Lärande som äldre ökar självkänslan, livskvaliteten. Lärandet finns med i vardagen och de sociala relationerna. Lärande som äldre en rättighet. Formellt lärande som äldre kan befästa sociala skillnader. Utbildningsinstitutioner bör anpassa sig till de äldre. Lärande ett villkor/tillstånd. De som nyligen pensionerats ser detta skede i livet som en övergångs/förflyttningsfas (transitional stage) Även pensionärer tänker att de ska lära sig – sedan.

Slutsatser Forskning kring lärande bland äldre Illeris triangel; kunskap, motivation, socialt sammanhang Kressley & Huebschmann: ”de demografiska förändringarna kräver restrukturering.” Wiitakorpi: ”äldre har intresse att lära sig i arbetet, men behöver stöd” Keller & Schuessler: ”pensioneringen en mellanperiod” Veloso: ”lärande/undervisning en rättighet” Thogersen: ”lärandet ett mänskligt villkor/förutsättning”

Personlig slutsats De äldre lärande är inte en grupp som skall fångas – det är en grupp som skall uppmuntras till att stanna kvar.