Uppföljning av etableringsinsatser i Västerbotten,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Stöd för analys och förbättring
KUB-projektet och koppling till informationsverige.se
Mottagna och överenskommelser i Västernorrland
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
META 2013 Mottagande och etablering av nyanlända – Enkätundersökning riktad till Sveriges samtliga kommuner Metod: Webbenkät Svarsperiod: 15 okt–29.
Länets kommuner i samverkan
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Regional digital agenda för Östergötland
Överblick flyktingmottagning och ensamkommande barn
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Välkommen till ESF:s seminarium
(A) Kommunens mottagande av nyanlända
Nationell konferens för etablering av nyanlända på landsbygd 30 september 2014 UKK.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Förbättrade rutiner för hälsoundersökning av nyanlända i länet
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar? Om ensamkommande flyktingungdomars introduktion och etablering i Umeå Projekt finansierat.
Hur fungerar samhällets insatser för ensamkommande flyktingungdomar
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Arbetsmarknadsdepartementet Integrationssatsningar i BP13.
Regionala samrådet Direktivet Utbildnings- och insatskedjan
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
Integration Gävleborg 2.0
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Sverige tillsammans - seminarium arbetsmarknad Gävle Johan Tegnhed MO Södra Norrland.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Samhällsorientering för nyanlända. Förordning om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare (SFS 2010:1138) 11 § Länsstyrelserna ska främja och.
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Länsstyrelsens uppdrag om integration Med fokus på mottagande och bosättning av ensamkommande barn och nyanlända. Utmaningar, möjligheter och samverkan!
Hur kan vi se resultat inom integration?
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Avdelningen i Linköping
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Nätverksmöte rektorer IM Skaraborg 6 september 2018
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Spår för Industri Mariestad, Töreboda och Gullspång
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Spår för Industri Mariestad, Töreboda och Gullspång
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Uppföljning av etableringsinsatser i Västerbotten, 2012-2013 ”Projekt UPP” Uppföljning av etableringsinsatser i Västerbotten, 2012-2013 Projektledare: Elina Pettersson Projektägare: Umeå Kommun i samarbete med länets övriga kommuner, Länsstyrelsen Finansiering: § 37- projektmedel från Länsstyrelsen

Mottagandet av ensamkommande barn i Västerbotten Kartläggningens syfte ge Länsstyrelsen i Västerbotten en överskådlig bild av mottagandet av ensamkommande barn i kommunerna i länet. identifiera utvecklingsområden och goda exempel kring mottagandet underlätta planering av framtida insatser och ett effektivt genomförande av dessa.

Metod Frågeformulär och intervjuer som riktats till kommunernas boendeföreståndare vid HVB-hem för ensamkommande barn. Kartläggningen är uppdelad i två delar. en kvantitativ del som behandlar verksamhetshistorik och verksamhetsaktuellt en kvalitativ del som behandlar samverkan på lokal och regional nivå samt respondenternas synpunkter kring möjligheter och utvecklingsområden kring mottagandet av ensamkommande barn.

Antal ensamkommande barn som anvisats till Västerbotten Skellefteå 251 Umeå 123 Vännäs 20 Robertsfors 18 Norsjö 82 Storuman 30 Dorotea 27 Vilhelmina 15 Åsele 52 Lycksele 31 Västerbotten 649 Antal ensamkommande barn som anvisats fr.o.m. 2006 (eller verksamhetsstart ) t.o.m. 31 mars 2012 31 Mars 2012 fanns 300 ensamkommande barn inskrivna i kommunernas verksamheter Första kvartalet 2012 har 43 ensamkommande barn anvisats till Västerbotten

Mottagna ensamkommande barn i Västerbotten (2006- första kvartalet 2012) Vidare framgår av den kvantitativa delen hur mottagandet av EKB i Västerbotten ser ut i förhållande till utfall i asylärenden, åldersbedömning, avvikelser och familjeåterförening Bl.a. har: (den 31 mars) - 443 av de ca 650 fått Put. D.v.s permanetnt uppehållstillstånd - 20 av de mottagna har klassats som Dubliärenden. Dv.s att de redan har pågående asylärende i något annat Eu land och att deras asylansökan därför inte kommer att prövas i Sverige. - 134 har fått avslag på sin asylansökan 64 barn har skrivits upp eller ned i ålder 39 stycken har avvikit från kommunrnas omsorg. I många fall utan att man sedan vet var de tagit vägen i andra fall 6 har de avvikna kommit tillbaka 29 av de ensamkommande har återförenats med någon familjemedlem.

Problematiskt med siffror och statistik för verksamhetshistorik Hög arbetsbelastning Avsaknad på efterfrågan från politiskt håll

Ytterligare resultat och slutsatser utifrån kartläggningen Det finns ett starkt engagemang för ensamkommande barn bland Västerbottens mottagande kommuner och inte minst länets HVB-hemsföreståndare. Det finns behov av mer kontinuerlig och systematisk uppföljning av kommunernas verksamhet för ensamkommande barn. Det finns anledning att utveckla både den lokala- och den regionala samverkan kring ensamkommande barn Större deltagande i mottagandet av ensamkommande barn efterfrågas från : Politiker Landstinget (särskilt Barn och ungdomspsykiatrin) Socialtjänsten privata hyresvärdar Näringsliv och privata företag Respondenterna föreslår en regional verksamhetssamordnare för att främja regional samverkan samt ett gemensamt regionalt förhållningssätt för mottagandet. Det finns ett starkt engagemang för ensamkommande barn bland Västerbottens mottagande kommuner och inte minst länets HVB-hemsföreståndare. Det finns behov av mer kontinuerlig och systematisk uppföljning av kommunernas verksamhet för ensamkommande barn. Det finns anledning att utveckla både den lokala- och den regionala samverkan kring ensamkommande barn Bl.a. efterfrågas: - samtliga aktörers, d.v.s. både kommun, myndigheter, privata och ideella sektorn aktiva deltagande och arbete för samverkan och samordning av olika insatser för målgruppen. - utarbetandet av tydligare ansvarsfördelning, rollbeskrivningar och samarbetsformer för samtliga parter som är involverade i mottagandet av ensamkommande barn. (Vilket bland annat skulle kunna göras genom att teckna skriftliga överenskommelser med inblandade aktörer.) Större deltagande i mottagandet av ensamkommande barn efterfrågas från : Politiker Landstinget (särskilt Barn och ungdomspsykiatrin) Socialtjänsten privata hyresvärdar Näringsliv och privata företag    SNABBA FRÅGOR KRING ENSAMKOMMANDE BARN KARTLÄGGNINGEN ? GÅR VIDARE TILL NÄSTA DEL!

Kartläggning av sfi i Västerbotten Syfte och metod ge en överblick av Västerbottens kommunala verksamheter kring svenskundervisning för invandrare. Resultatet bygger på inhämtande av statistik och intervjuer med länets 15 sfi-rektorer Rapporten, ett underlag för sfi rådslag - En utvecklingsåtgärd inom dokumentet ”regional utvecklingsstrategi för etablering av nyanlända i Västerbotten 2012”

Antal sfi-studerande, antal flyktingar och andel flyktingar vid sfi i Västerbotten 2011 Kommun Antal Sfi-elever Antal flyktingar2 Andelflyktingar vid sfi Skellefteå 325 i.u Bjurholm 31 19 61% Vännäs 34 22 65% Vindeln 20 8 40% Nordmaling 53 26 49% Roberstfors 43 72% Dorotea 32 29 91% Lycksele 56 28 50% Malå 42 33 79% Norsjö 45 40 89% Sorsele 61 55 90% Storuman 10 30% Umeå 678 135 20% Vilhelmina 65 54 83% Åsele 2 11% Totalt 1537 492 32% 1537 inskrivna sfi-studerande i länet 492 av dessa är flyktingar ( Med flyktingar avses här personer som omfattas av lagen (2010:197) om etableringsinsatser för vissa nyanlända invandrare.) - Noterbart är att Umeå kommun och Skellefteå är två kommuner med stort antal sfi-studerande medan - Dorotea, Norsjö, Sorsele, Vilhelmina har störst andel flyktingar (mellan 80- 90 %) SVÅRT ATT FASTSTÄLLA HUR MÅNGA SOM ÄR HELTIDSSTUDERANDE! Skellefteå har inte angett uppgifter kring antal flyktingar. Relevant med att identifiera sammansättningen för sfi:s målgrupp i varje kommun är att gruppen invandrare är avgörande för hur sfi organiseras. Flyktingar högre grad nivåanpassade kurser. – analfabetisering och studiehandledning på modersmål Övriga invandrare (kärleksinvandrare, arbetskraftsinvandrare) högre grad av flexibilitet -Kvälls-distanskurser - intensiv-sfi

Några av de områden där sfi lyckas bra Samtliga 15 kommuner i länet erbjuder sfi minst 15 timmar i veckan till de som har rätt att delta i utbildningen. Samtliga sfi-skolor kan erbjuda utbildningen inom den tidsgräns som skollagen rekommenderar- 3 månader för samtliga och 1 månad för personer som omfattas av etableringslagen. Alla sfi-skolor erbjuder studie och yrkesvägledning Sfi-skolor i Västerbotten ligger bra till i jämförelse med rikssnittet vad gäller avbrott av studier vid sfi och de avbrott som görs beror i stor utsträckning pga. arbete I länet finns många engagerade och dedikerade både lärare och rektorer. Man arbetar aktivt för att kunna erbjuda de studerande individanpassad undervisning som utgår från den enskildes behov och förutsättningar i så stor utsträckning som möjligt Kartläggningen pekar på både områden där sfi fullföljer sitt uppdrag väldigt väl och områden där det finns ett visst förbättringsutrymme - Men det finns som sagt även områden där sfi skulle kunna bli bättre och där man på ett mer effektivt sätt skulle kunna underlätta för de nyanländas etablering. De områden som rapporten identifierat som huvudsakliga sådana förbättringsområden är bla: se nästa bild

Förbättringsområden för sfi i Västerbotten Ökad flexibilitet Förbättrad samverkan med bl.a Arbetsförmedlingen kring praktikanskaffning Kortare studieuppehåll vid samtliga sfi-skolor Stärkta rutiner för strukturerad uppföljning

Flexibilitet vid sfi i Västerbotten Kommuner med anpassade inriktningar av sfi Kommuner med kvälls- och distanskurser 7 av 15 kommuner saknar lokala överenskommelser där sfi ingår.

Ökad flexibilitet vid sfi i Västerbotten Fler anpassade inriktningar - yrkes-sfi, analfabetisering, intensiv-sfi Utökade möjligheter att kombinera sfi med andra studier tex. annan vuxenutbildning Större utbud av kvälls- och distanskurser Studiehandledning och undervisning på modersmål Regional samverkan för ökad gemensam kapacitet vid sfi Kartläggningen pekar på en del mer konkreta utvecklingsområden för främjandet av flexibilitet vid sfi i Västerbotten Fler anpassade inriktningar - yrkes-sfi, analfabetisering, intensiv-sfi Utökade möjligheter att kombinera sfi med andra studier tex. annan vuxenutbildning Större utbud av kvälls- och distanskurser Studiehandledning och undervisning på modersmål Regional samverkan för ökad gemensam kapacitet vid sfi Många av kommunerna i Västerbotten är små kommuner med litet elevunderlag och ibland knappa resurser vilket gör att sfi skulle kunna öka sin effektivitet och måluppfyllelse om man samverkade i större utsträckning över kommungränserna.

Samverkan kring praktikanskaffning Studerande som 2011 utförde praktik Sfi-skolor som 2011 samverkat kring praktikanskaffning Ytterligare utdrag ur rapporten som här visar på hur det ser ut för de sfi studerande när det gäller att genomföra praktik i samband med sfi-studier. Och vilken samverkan som finns för praktikanskaffning. Det var endast 20 % av sfi-studerande 2011 som utfört någon form av praktik Och alltså 80 % som inte gjort praktik 6 av 15 sfi-skolor saknar samverkan med andra aktörer såsom bl.a. AF Gemensamt ansvar att tillhandhålla praktikplatser Sfi, Arbetsförmedlingen, kommunens övriga förvaltningar m.fl Praktik är ett viktigt inslag i etableringen för de nyanlända eftersom att det både har har positiva effekter för språkinlärningen och ger arbetslivserfarenhet och de kontakter för att komma ut på arbetsmarknaden. Regeringen satsar nu i årets budgetproposition och fyra år framåt 500 miljoner kronor för praktikplatser åt nyanlända. Praktiken är tänkt att vara sex månader och de avsatta medlem är en merkostnadsersättning som skapar möjlighet för 6 000 nyanlända per år att få praktik under den första tiden i Sverige. Parktikanskaffning hanteras bl.a. inom Lokala överenskommelser – 7 av 15 saknar lokala övernskommelser

Förbättrad samverkan kring praktikanskaffning Samtliga berörda aktörer, d.v.s. sfi och kommunernas övriga förvaltningar samt Arbetsförmedlingen m.fl. måste bli bättre på att aktivt uppsöka praktikplatser för de sfi-studerande Förbättra informationen till– och kontakten med Näringslivet Lokala överenskommelser i länets samtliga kommuner där sfi inkluderas och där praktikanskaffning regleras Synkronisering/ kordinering av etableringsinsatser Gemensam planering

Omställningar av studieuppehåll 14 av 15 sfi-skolor har minst 4 veckors studieuppehåll Fr.o.m. juli 2012 ställs högre krav på kontinuerlig undervisning året om Regional samverkan för att bemöta de nya kraven ?

Stärkta rutiner för strukturerad uppföljning 6 av 15 kommuner saknar rutiner för uppföljning av sfi-verksamheten

Sfi rådslag Den 4 oktober - sfi rådslag för skolchefer och utbildningspolitiker Där diskuterades; Hur man lokalt/regionalt kan förbättra möjligheterna till flexibla lösningar inom sfi? Hur kan man lokalt/regionalt förbättra möjligheterna till praktik för studerande vid sfi? Hur kan man lokalt/regionalt förbättra möjligheterna till att bedriva sfi kontinuerligt under hela året? Hur kan man lokalt/regionalt förbättra möjligheterna till uppföljningar av sfi? Vilka områden/frågor är intressanta att följa upp över tid och på länsnivå?

Tack för er tid och uppmärksamhet !!!