Några minnestekniker Föreläsning Lärstilar och minnestekniker Gröndalsskolan mars 2011 Annika Lagerkvist, Skolstöd © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Det första du bör göra är att rita horisonten
om företaget där du gör din praktik!
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
First Class Arken - Introduktionskurs
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Din hjärna och ditt minne!
Barnanpassad utredning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
- Kroppens kontrollcentrum -
Metodstöd.
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Pronomen.
Att läsa och studera.
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Analytiker & Holistiker
Hur du skriver en bra historia
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
E-post juni 2013.
= att visa istället för att berätta
Studieteknik Av Elin Hanna Josefine.
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Att skriva en artikel.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Vad är du för typ av person?
Musikens grundbegrepp och symboler
Konsten att lyckas med sina studier
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Analytiker & Holistiker
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Studieteknik och inlärning
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Behandlas varsamt! Spädbarn är otroligt starka men samtidigt mycket sköra Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg Lena Holmberg.
Anställningsintervjun
En guide för arbeten i SO
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Del 4 Anteckna och planera
om företaget där du gör din praktik!
- Kroppens kontrollcentrum -
Att Skapa Serier.
Hur du tar hand om din kunskap
Del 3 Din hjärna och ditt minne!
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vad minns du från förra lektionen?
Retoriska arbetsprocessen
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Krinstendomen.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
STUDIETEKNIK.
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Hur du kan lära bättre!.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
4 processer att behärska:
Konsten att läsa skönlitteratur
Presentationens avskrift:

Några minnestekniker Föreläsning Lärstilar och minnestekniker Gröndalsskolan mars 2011 Annika Lagerkvist, Skolstöd © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Allmänna råd för att minnas bättre  Läs intensivt och koncentrerat. Ta pauser.  Dela upp pluggandet. Läs hellre lite varje dag än allt på två dagar. Hjärnan behöver få tid att bearbeta. Du kommer att förstå och minnas mer. Hjärnan bearbetar även när du sover.  Sammanfatta. När du läser, stanna upp efter ett stycke - en sida - ett kapitel (beroende på svårighetsgraden) och gör en egen samman- fattning. Skriv helst ner eller spela in din sammanfattning.  Tips: Skaffa ett ”Frågeblock” och skriv upp frågor som du undrar över. Ta dig tid att själv reflektera. Fråga din lärare.  Förhör dig själv (gärna högt) eller berätta för någon annan! © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Länklistor 0 – troll 1 – rosett 2 – tå 3 – fe 4 – myra 5 – rem 6 – kex 7 – mu (ko) 8 – råtta 9 – bio 10 – trio Siffror, t ex årtal och koder kan vara svåra att komma ihåg. Ett minnesknep är att associera siffror med ett ord och sedan hitta på en berättelse. Läs mer på nästa sida. Du kan välja andra ord som passar dig bättre! © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Länklistor – visualisera Ett exempel: År 1523 blev Gustav Vasa kung i Sverige 1523 = rosett, rem, tå, fe Hitta på en berättelse! Se t ex framför dig hur en kraftig rödhårig man (Gustav Vasa) knyter en stor rosa rosett runt sin rem (bälte) och sin tå. Han kan knappt röra sig och kan inte komma loss. Men då kommer en fe och trollar bort rosetten och sätter en krona på hans huvud. © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Visualisera – skapa en ”minneskrok” Ett exempel: Brukar du glömma dina solglasögon hemma, när du går ut på våren och sommaren?  Visualisera att dina solglasögon hänger på ditt dörrhandtag. Överdriv gärna, gör dem t ex jättestora.  När du ser eller tar tag i dörrhandtaget på väg ut, är chansen stor att du ”ser” dina stora solglasögon och kan gå och hämta dina riktiga.  Men, det funkar inte för alla… Prova och se! © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Skapa en minnesberättelse - visualisera  Ska du lära dig något krångligt som t ex lösenordet 4RvG5m Hitta på en mening, gärna tokig: 4 RÄKOR vaskade GULD 5 månader Tokigt = brukar var lättare att komma ihåg. Försök också att visualisera. Blunda gärna och se hur räkorna vaska guld. Visualisering brukar göra det lättare att minnas. © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Sinnesintryck  Skapa en stark association genom att använda dig av dina sinnen: Syn, hörsel, känsel, lukt och smaksinnet.  En del sinnen hos dig kan vara starkare och en del svagare. Om du har lätt att komma ihåg det du ser är det t ex bra att du associerar i bilder. Om du har ett bra hörselminne, använd gärna ord och rim. Om du har ett utvecklat känselsinne, föreställ dig att du gör något med dina händer och/eller din kropp. Kombinera gärna! Ju fler sinnen desto fler minnen! © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Associera  Din hjärna minns och förstår lättare när den kan associera till sådant som den tidigare har lärt sig. Det här kan du använda dig av! Öva dig i att associera och koppla ihop minnen med varandra. Associationerna är personliga, välj det som du kommer att tänka på! Se ett exempel på nästa sida. © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Associera + visualisera Ett exempel: Du träffar en person som heter Anna. Du vill minnas vad hon heter. Kan du associera hennes namn eller utseende till något annat? Hette ditt marsvin Anna? Eller liknar Anna din granne Jasmine? Para sedan ihop Anna med låt oss säga marsvinet. Hitta på en bild i huvudet = visualisera. Gärna lite tokigt. T ex: Ditt marsvin kryper omkring på Anna och hon är jätterädd och skriker. Eller ditt marsvin och Anna står framför prästen och ska gifta sig… Nästa gång du träffar Anna ser du förhoppningsvis bilden framför dig och kommer ihåg att hon heter Anna. © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Locimetoden  Loci = rum, plats på latin. Denna metod använde redan de gamla grekerna och romarna. Papper/papyrus var dyrt, minnesträning var viktigt.  För att minnas något placerar man ut föremål i en bestämd ordning i ett rum.  En del tycker att det här är ett mycket bra minnesstrategi. Andra tycker att det är för krångligt. Prova gärna! © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Locimetoden – så här går det till 1.Du ska börja med att lära dig en byggnad, ett rum eller en väg du ofta färdas. Välj t ex ditt sovrum till att börja med. 2.Lär dig hur rummet ser ut och gå i en särskild ordning genom rummet. T ex från dörren till skrivbordet. Från skrivbordet till sängen. Från sängen till garderoben osv. När du har lärt dig rummet ”utantill” kan du göra en mental rundvandring i ditt rum. Blunda gärna och minns hur du går i rummet. 3.Nu kan du lägga ut ”saker” som du ska komma ihåg mentalt i ditt rum. Placera ut dem vid dörren, på sängen, vid garderoben osv. 4.När du sedan ska minnas, går du mentalt igenom rummet och ”plockar upp” sakerna du har placerat där. © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Akronym - exempel  Sveriges grundlagar = ”STYR” = S står för successionsordningen, T för tryckfrihetsförordningen, Y för yttrandefrihetsförordningen och R för regeringsformen.  Namnen på de centralamerikanska länderna = ”Gröna Enorma Berg Hotar Citron Plantage” = Guatemala, El Salvador, Belize, Honduras, Costa Rica och Panama © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Akronym - exempel  Sveriges grundlagar = ”STYR” = S står för successionsordningen, T för tryckfrihetsförordningen, Y för yttrandefrihetsförordningen och R för regeringsformen.  Namnen på de centralamerikanska länderna = ”Gröna Enorma Berg Hotar Citron Plantage” = Guatemala, El Salvador, Belize, Honduras, Costa Rica och Panama © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Akronymer – skapa dina egna  Akronym är ett ord eller en mening som är sammansatt av bokstäver som utgör begynnelsebokstäver i andra ord. (ABBA t ex är en akronym för artisterna Agnetha, Björn, Benny, Anni-Frid)  Du kan skapa dina egna akronymer för att lättare komma ihåg!  Du kan skapa ord eller meningar. Se exempel nästa sida. © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen

Akronym - exempel  Sveriges grundlagar = ”STYR” = S står för successionsordningen, T för tryckfrihetsförordningen, Y för yttrandefrihetsförordningen och R för regeringsformen.  Namnen på de centralamerikanska länderna = ”Gröna Enorma Berg Hotar Citron Plantage” = Guatemala, El Salvador, Belize, Honduras, Costa Rica och Panama © Annika Lagerkvist Skolstöd Utbildningsförvaltningen