Rörelsekonstruktion & produktivitet Joel Olofsson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fem goda vänner på äventyr De fem goda vännerna träffades varje dag och hittade på nya bus. Den här dagen hade myggan en idé. ”Jag vet, vi flyger till.
Advertisements

Egypten.
Det första du bör göra är att rita horisonten
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Nulägesanalys genom frågor
- en positiv och realistisk självbild
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Att skriva en krönika Hur och vad.
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Svenska som andraspråk
ABSOLUT BrucElvis Det här bildspelet består av material som BrucElvis tror han kommit på alldeles själv. Dock kan ju någon annan varit lika ”smart / rolig”
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Gimme5 historia Projektet startar 2010 Val av övningar HT 10
Relativa pronomen & adverb
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
LEDARSKAP Kristina Yondt
Problemsnack eller bygga lösningar.
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är en form av energi.  En viss temperatur hos ett ämne.
Högtidstal Retorik.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Alla har inneboende.
Här kommer en gammal kinesisk visdom!
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
Fotoalbum med bilder från vårt lägenhet i Park Avenue, Peking 2011/2012.
6-årskören ”En förtrollad natt” Klicka för att fortsätta.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Revolution Vad är en revolution?.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Teckenspråk Ett eget språk.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Luncha och lär! hjälpverb.
” kommer att, Tänker eller ska”?
VIVA – sett föräldrar bråka eller själv blivit slagen GRINDEN – mamma eller pappa med psykisk ohälsa BIG – mamma eller pappa med missbruksproblem BARNBYRÅN.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Presupposition gemensam kunskap som inte behöver påstås eller förklaras förutsatt information - bakgrundsantaganden konventionaliserade bärare av implicit.
Det svenska kulturarvet: spår 1
Och annat runt omkring det!
Fysik Materia Del 2.
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Aktiva och passiva verb
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Ex 1: Jag vaknar av att något surrar runt mitt ansikte. Klart irriterande, men ändå en gammal känsla av härlig sommar och minnen från sommarstugan börjar.
Väder.
Vind, vatten och jord
Stilgrepp.
Rörelser.
 Essensen i hans produktion är historien om de olika sätt varpå människor blir subjekt i vår kultur  Analyserar ex. historiska processer som är avgörande.
Vad är värme Värmelednings förmåga Värmekapacitet
Varför inte bara Google?
om företaget där du gör din praktik!
Argumentation om innebandy
Semantik och pragmatik Betydelsekomponenter och konceptuella strukturer.
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Begreppen – flyta - sjunka
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Swebus AB Trafikslag: Buss Sträcka: Umeå – Mo i Rana.
Ordföljden i svenskan (syntaxen)
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Ordföljd.
Börja och avsluta med tid
Vad finns det för anledning till att det regnar och snöar?
Presentationens avskrift:

Rörelsekonstruktion & produktivitet Joel Olofsson

(1) a. Crown Glory försvarade från sitt innerspår täten i starten och hade sedan inga problem att dirigera in i mål b. Hillevi springer in i rummet

Rörelsekonstruktion  Ag. – V – VÄG – MÅL 

Produktivitet Syntaktisk produktivitet kan definieras som en konstruktions förmåga att utvidgas till nya verb (Barðdal 2008, Goldberg 2006).

Faktorer för produktivitet Typfrekvens (Bybee 2007, Goldberg 1995; 2006) Öppenhet (Goldberg 2006)

Undersökning Material från PAROLE (Språkbanken) Avgränsning – part. (in) och PP (i)   X verbar in i Z  3281 träffar fördelat på 175 verb (typer) Dessutom förekommer exempel från Google, men de är inte medräknade i statistiken.

Väder a.Det regnar in i lokalerna b.vinden blåste in i rummet Intransitiv rörelsekonstruktion [V – VÄG riktning – MÅL] Egenförflyttning a.Lars rusade in i boden b.Stig marscherade in i huset Fordon a.den svenske vikingen seglade in i nuvarande Rysslands floddelta Flytande rörelse a.vatten strömmar in i skeppet b.stora mängder vatten forsade in i en gruva Ljusrörelse a. Vårsolen lyser in i rummet Oavsiktlig rörelse a.Då snubblade hon och ramlade in i Pablo Picassos "Skådespelaren”. Ändrad riktning/Väg a.Reine återvände in i ateljén. b.Hon retirerar in i lägenheten

Metaforisk utvidgning, 3 typer 1) När konstruktionen används för att beskriva en konkret rörelse, men där verbet används metaforiskt för att ge en bild av hur subjektet rör sig. (2) a. Bollen seglade in i bortre krysset.(fordon) b. Människor strömmade in i vår monter under hela dagen (flytande rörelse) c. Kocken forsar in i frysen(flytande rörelse) d. Vi ramlade in i stugan vid fem imorse. (oavsiktlig rörelse) e. kvinnorna stormade in i flyktingarnas tillhåll (väder)

Metaforisk utvidgning, 3 typer 1) När konstruktionen används för att beskriva en konkret rörelse, men där verbet används metaforiskt för att ge en bild av hur subjektet rör sig. (3) a. när ett sådant här band brakar in i klassrummet (ljudhärmande) b. kulan daskade in i den flygande ängeln(ljudhärmande) c. bollen susade in i bortre gaveln. (ljudhärmande)

Metaforisk utvidgning, 3 typer 2) När konstruktionen används som en bild för att beskriva något annat än en konkret rörelsescen. (4) a. Det känns lite som att googla in i en frysbox. b. Det är väldigt lätt att ramla in i den amerikanska livsstilen. c. Jag kände en stor frid strömma in i min själ d. Här sitter jag och flummar in i tankarna

Metaforisk utvidgning, 3 typer 3) När perceptionsverb förekommer i konstruktionen används själva rörelsen metaforiskt, men riktningen är faktisk. Kallas ibland fiktiv rörelse. (5) a. hon kikade in i kuvertet(perceptionsverb) b. Susanne tittade in i badrummet(perceptionsverb)

Avslutning Rörelsekonstruktion & syntaktisk produktivitet Konstruktionen semantiskt öppen? Så, varför kan man använda dirigera i konstruktionen?

Tack! Joel Olofsson