Alla i klassen ska trivas!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Föräldrautbildning Schysst på nätet
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Mobbningsplan Ring! – – om du har frågor.
Ungas frågor om alkohol och droger
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Samtalet På Arbetsplatsen.
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
Olweusprogrammet Håkan Wetterö 1
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
Nätmobbning
Caroline Dyrefors Grufman
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
LIKABEHANDLINGSPLAN elever Rudboda skola
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barns rätt till en trygg skola
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Välkomna!.
Föräldramöte Ht
Sofielundsskolans Ordningsregler
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Nätmobbing/Cyberbullying
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Argumenterande text.
Skriva noveller.
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Diskussionstillfälle 4
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Drogvaneundersökning Genomfördes på Arenaskolan och Ala skola den augusti 2015 Utomstående funktionärer 513 av 579 elever deltog Åk 7: 165.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Har du som förälder koll?
Presentationens avskrift:

Alla i klassen ska trivas! “Vad kan vi vårdnadshavare göra?” Håkan Wetterö

Fritidspedagog Idrottslärare Olweusinstruktör Idrottsledare Pappa Håkan Wetterö Fritidspedagog Idrottslärare Olweusinstruktör Idrottsledare Pappa Vilka yrkeskategorier är vi

Rörligt antimobbningsteam Har arbetat…. Ribbaskolan år 9 Olweusinstruktör Rörligt antimobbningsteam Vilka yrkeskategorier är vi

Arbetar idag…. Idrottslärare Antimobbningsteam Värdegrundspedagog Uppbilda.se Vilka yrkeskategorier är vi

Föreläsningen bygger på: Olweus instruktörsutbildning Robert Tornberg. Forskning om mobbning (LIU) Skolverket rapport om mobbing Enkätsvar från 18 skolor I Gbg Jkp 2008-2012 Skolverket allmänna råd: arbeta mot diskriminering och kränkande behandling BRÅ: grovt våld i skolan Erfarenhet av praktiskt antimobbnings arbete Vetenskaplig perspektiv på mobbning och antimobbningsarbete (Liu) Mobbning - skolpraktik och forskningperspektiv (uppdragsutbildning) HLK. SET Friends Farstametoden

Skollagen 2010:800 Uppdatera lagen med lotta. Varför har vi denna lag. Blir det några domar. Skillnaden på Så här har vi en klar och tydligt krav på oss. Och vem är det som säger vad en kränkning är för något? Bad toppless och bad burka. Fränt

Skollagen 2011 6 kap. Åtgärder mot kränkande behandling Plan mot kränkande behandling 8 § Huvudmannen ska se till att det varje år upprättas en plan med en översikt över de åtgärder som behövs för att förebygga och förhindra kränkande behandling av barn och elever. Planen ska innehålla en redogörelse för vilka av dessa åtgärder som avses att påbörjas eller genomföras under det kommande året.

Skollagen kap 6. 10 § En lärare, förskollärare eller annan personal som får kännedom om att ett barn eller en elev anser sig ha blivit utsatt för kränkande behandling i samband med verksamheten är skyldig att anmäla detta till förskolechefen eller rektorn. Huvudmannen är skyldig att skyndsamt utreda omständigheterna kring de uppgivna kränkningarna och i förekommande fall vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra kränkande behandling i framtiden.

Var är våra barn och ungdomar? Vilka sociala medier finns det?

Exempel på roliga tweets Tycker inte jag köper fula kläder. SÅ HUR HAMNAR ALLA FULA KLÄDER I MIN GARDEROB??!!!??? Älskar att höra lögner när jag vet sanningen Godiset som alltid ligger kvar på botten på kvällen, går fint ner på morgonen

Exempel på roliga tweets De 5 första dagarna efter helgen är de jobbigaste Nu får jag beslutångest vilka smilisar man ska välja efter nya uppdateringen Ja, konstapeln, jag såg skylten men inte dig. Min pappa är trög han lägger glassen i kylen 8 av 10 gånger. Han lär sig aldrig att glassen ska vara I frysen Man märker verkligen hur lite pappa kan & att han verkligen inte skulle klara sig utan mamma, så mamma koooooom heeeeem.

Var går gränsen för nätmobbning? Är det svårt för oss vuxna att ta ställning? Hur gör vi när det händer?

Nätmobbning enligt lagen

Barn och internet Hälften av Sveriges treåringar har börjat använda internet. 1997 var det hälften av alla 15-åringar var internetanvändare. Det är framför allt de yngre vi behöver satsa på

Så tacklar du nätmobbning Ha en öppen dialog med barnen, fråga Forskning visar att särskilt de yngre barnen gärna berättar och förklarar. Att säga åt dem att ”sluta sitta vid datorn” -är ingen lösning Vardagsvärderingar Var inte rädd för tekniken Berätta för skolpersonalen Uppbilda.se. 13 tips

2-1 4-1 3-1 1-1 0-1 Vuxna vs ungdomar Ungdomar äger oss tekniskt sett. Vuxna äger ungdomar, värdegrund Värdegrundsarbete Vuxenansvar Det handlar om relationer snarare än teknik 2-1 4-1 3-1 1-1 0-1

Kränkande behandling… …..är ett samlingsbegrepp Ex: Fysisk Verbal Psykosocial Text- och bildburen utövas av en eller flera personer mot en eller flera personer Enstaka tillfällen eller återkommande och systematiskt. Beteende och handlingar, både aktiva och passiva för olika former av kränkningar. Gemensamt är att man kränker människors lika värde. Kränkande behandling och mobbning samma sak juridiskt Fysisk (slag, knuffar o s v). Verbal (hot, förnedrande ord o dyl.) Psykosocial (utfrusen, ryktesspridning o dyl.) Text- och bildburen (klotter, brev, lappar, e-post, sms o s v.) utövas av en eller flera personer mot en eller flera andra personer och kan ske i alla miljöer. Enstaka tillfällen eller återkommande och systematiskt. Beteende och handlingar, både aktiva och passiva, som präglas av respektlöshet 18

Definition av mobbning Negativ handling Upprepade gånger Obalans i maktförhållandet Negativa handlingar utförd med avsikt (intention) Upprepade gånger över tid Obalans i maktförhållandet Skillnaden med kränkningar, flera gånger, känner kanske inte den obalansen i maktförhållandet Stor grupp mer aktiva och lättare att göra dumma saker, ska ungdomarna bestämma hur det ska vara och bestämma över hur andra ska göra det. 19

Konflikt eller mobbning KONFLIKT : Slagsmål, bråk, gräl, negativ beteende mellan (ungefär) lika starka Mobbning är ÖVERGREPP Obalans i maktförhållandet Jämförelse med incest och våldtäkt 20

Samsyn och kunskap som påverkar skolklimatet Kunskap hos pedagogerna mobbning Kunskap hos eleverna Eller kränkningar, dumheter osv Kunskap hos föräldrarna 21

MOBBNINGSRINGEN: REAKTIONSMÖNSTER VID MOBBNING Ogillar mobbningen och hjälper eller försöker att hjälpa den som blir utsatt Tar själv initiativ till mobbningen och deltar försvarar mobboffret A mobbar(e) G Tar aktivt del, men inte eget initiativ medlöpare hantlangare Den som blir mobbad B Y Stödjer mobbningen men deltar inte stöttespelare passiv mobbare C Hur ser det ut när det uppstår mobbning Ljugit Tagit pengar från föräldrar Snattat Mobbat Tysta godkännandet Ogillar mobbningen och tycker att han/hon borde hjälpa( men gör det inte) möjlig försvarare F passiv stöttespelare Möjlig mobbare Samtycker men stödjer inte D oengagerad åskådare E Ser vad som sker,”det är inte min sak” 22

Grupptrycket förändrar + - A G VAL När jag arbetar med äldre killar I skolan så jobbar jag mycket på hur man ska vara som ledare gruppen Oftast så måste man ta steget själv och risk för messtämpel. Klarar du det eller hur ska vi göra för att det inte sk bli så svårt

Att tänka på som förälder Tänk på att barnet kan förändras i en grupp Lyssna inte bara på ert barns version, skapa en vuxenvärldsuppfattning, motfråga Best friends forever, stort kompisflöde. Skolans roll att styra så att barnen ska prova sina vingar. Naturligt utveckling. Lyssna och lita på skolan, de har helhetsynen Undvik att prata så barnet hör. Konflikter utvecklar

Att tänka på som förälder! Prata alltid på ett värdigt och vuxet sätt om barnens kompisar Fråga om alla är med Har kompis relationen ändrats Lyssna och kom aldrig i försvarsställning Ta reda på fakta Klar och tydlig Acceptera inte barnens negativa handlingar Prata med varandra. INGA barn ska må dåligt Samarbeta föräldrar emellan. Hur vill ni att en ledare ska agera Det var ju bara på skoj Alltid säga till när man ser något som inte är bra eller passande Skapa trygghet 25

Viktigt att tänka på. Vuxnas förmåga att skapa relationsfrämjande miljöer, där barnen själva tar ansvar för sitt handlande, ger förståelse hos dem. Detta ger studiemotiverade barn Hur sammanfattar vi detta?

Tips till föräldrar Mobbade: Ta det lugnt Kontakta skolan Ställ krav på pedagogerna och skolan Prata med era barn, ställ frågor. Snabba förändringar Fritid/ skola, kontakt skolan Lyssna och fundera Säg inget utan att tänka Anteckna Denna måste jobbas med mer. Kontakta skolan vid osäkerhet eller om ni får vibbar från era barn Ställ frågor, kolla upp svaren om de låter luddiga Snabba förändringar Ställ krav på skolan Fritid/skolan. Ser ni det finns det oftas hela tiden. 27

Tips till föräldrarna Mobbaren Ta det lugnt Lyssna och fundera Lita på skolan. Prata med era barn, ställ frågor. Säg inget utan att tänka Förstärk inte den negativa handlingen Ställ er aldrig i försvarsställning Visa att du inte accepterar Förebygg, fråga, håll koll.

Föräldrafunderingar Hur insatt är du i ditt barns internetanvändande? Vi vuxna måste vara ett föredöme. Hur gör vi det på bästa vis? Varmt och positivt engagemang från vuxna Klara gränser mot oacceptabelt beteende

Allas skyldighet Att alla mår bra Att alla känner sig trygga Att alla tycker det är roligt och känna sig trygga att gå till skolan Att ingen blir kränkt Att alla ska få vara med Att säga ifrån när någon gör något dumt. Att tala om för någon vuxen vad som sker.

Alla i klassen ska trivas…….. ….och alla ska må bra och det är allas skyldighet

Kontakta mig Facebook- uppbilda Twitter- @uppbilda Hemsida: www.uppbilda.se Mobil: 0707147550 Email: hakan@uppbilda.se