”Han klarade inte skolan”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hösten 2011 Nortech Telecom
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Etik och moral Vad innebär det?.
Vad gäller på webben? Alltid på en onsdag Länsbiblioteket den 2 juni 2004 Susanna Broms Kungl. biblioteket
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Hur använder vi demokratin?
Media Lagar och regler.
Lag och rätt.
OH-mallen Upphovsrätt i skolan – en presentation från Kolla källan
”Den tredje statsmakten”
MASSMEDIA Lagar och Regler.
1. Vad är en personuppgift?
SAMHÄLLSKUNSKAP & RELIGION
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
Medievanor.
LPT. Lagen om sluten psykiatrisk tvångsvård.
Ren förmögenhetsskada (och annan förmögenhetsskada)
Personuppgiftslagen.
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Lag och Rätt.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
PRIVATJURIDIK Lagar och andra rättskällor, kap 3.
PRIVATJURIDIK Att lösa tvister (kap 5).
IT-rätt – en introduktion
Personuppgiftslagen (PuL) och
Hur lagar kommer till. Kap1
Skyldigheter och rättigheter i skolan
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
VAD ÄR REKLAM? FÅ OSS ATT KÖPA SAKER.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Skriva noveller.
DEN NYA KAMERALAGEN.
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Massmedia.
© Viveca Still 2003 UPPHOVSRÄTT Viveca Still Helsingfors universitet.
Filosofi 1.
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Förklara kommande examination (20/3)  Dagens fråga som ska besvaras:
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
UPPHOVSRÄTT.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
 1 § Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.
Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Svensk Bilsport Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Massmedia.
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Yttrandefrihet i Sverige.
Personuppgiftslagen.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Media TidningarTVRadioInternet. Medias uppgifter Att ge information Att ge information Att förklara Att förklara Att granska Att granska Att underhålla.
Forskningsetik Lars Sandman Prioriteringscentrum, HSA, IMH, Linköpings universitet.
Definition En handlingsfrihet för den enskilde att, utan otillbörlig inblandning kunna kommunicera med sin omgivning och med allmänheten oavsett sätt och.
Massmedia regleras av två grundlagar 1.Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter UTAN myndighetskontroll.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
1 Forskningsetik Claes Corlin. 2 Etiska dimensioner FORSKARETIK Forskarens egen moral Hederlighet Ej plagiat Öppenhet Redovisa källor Andra kan pröva.
Massmedia.
Integritet läroplansanalys.
Denna presentation kommer att behandla ett kommande förhållande till så flyktiga kärlekar som - Upphovsrätt - Personuppgiftslagen -
Lagar Astar 2017.
Yttandefrihet och Tryckfrihet
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Allmänna dataskyddsförordningen
Presentationens avskrift:

”Han klarade inte skolan” ”35-åringen: Jag är psykopat” ”Förre älskaren: Han är rasistisk” ”Han är bekant med kungabarnen” ”Han klarade inte skolan”

Publicering av personuppgifter Ett juridiskt, ekonomiskt och etiskt perspektiv Carolin Ekman, Daniel Höglind & Paulina Modlitba

Personuppgiftslagen - PUL (1998:204) ”Syftet med denna lag är att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks genom behandling av personuppgifter.” - § 1, PUL Behandling – alla former av hantering av personuppgifter (insamling, publicering etc.) Personuppgifter – All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Känsliga personuppgifter – uppgifter om exempelvis etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös övertygelse, hälsa och sexuell läggning. Bilder på människor i mer ”normala” sammanhang avslöjar inga känsliga personuppgifter. (Datainspektionen)

Undantag från PUL ”Bestämmelserna i denna lag tillämpas inte i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna om tryck- och yttrandefrihet i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.” - § 7, första stycket, PUL Behandling av personuppgifter som sker under utövande av följande fri- och rättigheter undantas: Rätten att framställa yttranden Rätten att sprida yttranden Meddelarfriheten Anskaffarfriheten

Undantag från PUL, forts. ”Bestämmelserna i denna lag tillämpas inte i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna om tryck- och yttrandefrihet i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.” - § 7, första stycket, PUL Tryckta skrifter (exempelvis tidningar) skyddas av Tryckfrihetsförordningen Massmedieföretagens publicering på Internet skyddas av Yttrandefrihetsgrundlagens databasregel (1 kap. 9 §). Skyddet är automatiskt. Namn och utgivare måste anmälas till Radio- och TV-verket.

Undantag från PUL, forts. ”Bestämmelserna i 9-29 och 33-44 § § samt 45 § första stycket och 47-49 § § skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande.” - § 7, andra stycket, PUL Vad innebär begreppet ”uteslutande journalistiska ändamål”? Betona vikten av en fri informationsspridning i frågor av betydelse för samhället. Syftar till att ange karaktären av en verksamhet och inga kvalitetskriterium bör tillämpas. Behandling som sker inom massmedia och av journalister för annat än redaktionella ändamål faller utanför undantaget. (Högsta domstolens yttrande i Ramsbro-målet) Publicering av personuppgifter av rent privat karaktär kan normalt inte anses ha ett journalistiskt ändamål. (Högsta domstolens yttrande i Ramsbro-målet)

Undantag från PUL, forts. ”Bestämmelserna i 9-29 och 33-44 § § samt 45 § första stycket och 47-49 § § skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande.” - § 7, andra stycket, PUL Kan publicering av kränkande personuppgifter ha journalistiska ändamål? Att publicerade texter innehåller kränkande eller nedvärderande uppgifter innebär inte i sig att det inte är fråga om journalistiska ändamål. Yttrandefriheten innefattar även rätten att framföra sådan information som kränker, chockar och stör. Även om publiceringen inte bryter mot PUL kan den dock vara ett brott. Varken tryck- eller yttrandefriheten är nämligen oinskränkta.

Ekonomiska krav på dagstidningar Fler medieaktörer Ökad konkurrens om läsarnas tid och intressen Upplagan viktig för att locka annonsörer Press att behålla/utöka sin publik

Ekonomiska vs. publicistiska mål Ekonomiska mål allt större betydelse i förhållande till opinionsbildande och politisk ideologi Ekonomiska ledningens ökade inflytande över det journalistiska innehållet

Publicering av personuppgifter - en vinstgivande affärsidé? Stort allmänintresse = läsarnas intresse att köpa lösnummer? Läsarna vill ha mer än neutrala nyhetsreferat Gripandet av 35-åringen: Aftonbladets 7:e högsta upplaga någonsin Avslöja namnet eller inte?

Kostnaden för publicering av personuppgifter Fällning av Pressens Opinionsnämnd: publicering av nämndens utslag expeditionsavgift på max 25 000 kr Stämning: Aftonbladet och advokatfallet: minst 1 miljon kr Små i förhållande till intäkterna?

En tidnings varumärke Kommunicerar vad företaget står för Löfte till kunden Kan skapa kundlojalitet Skadas av namnpublicering och fällningar?

Internets betydelse Press på att vara först med det senaste Ökat antal konkurrenter (svenska + utländska)

Ge kunden vad kunden vill ha? Konsumenternas behov av information och underhållning legitimerar namnpublicering? En skapad efterfrågan? svårt veta att man vill ha något som inte finns tillfredsställda vs. mycket nöjda kunder

Medieetik idag Ökad publicering av personuppgifter Snabbare publicering; redan innan domen har fallit Balansgång mellan etik eller lag Olika beslut. Varför? Case: ”35-åringen”

Nya förutsättningar Internet (ex: Boyahed) Globalisering (utländska tidningar publicerar) Snabbare nyheter Hårdare konkurrens om läsare, svårare att utmärka sig Offentliga personer; ”voluntary principle”

Faktorer som inverkar på beslut Definition av situationen Värderingar Etisk princip (exempelvis nytta, omtanke, plikt, rätt) Lojaliteter

1. Definition av situationen ”35-åringen” gripen för mordet på Anna Lindh Namn och bild ej publicerat i svenska tidningar Namn och bild publicerat i den spanska tidningen El Mundo Omfattande publicering av andra personuppgifter i medierna

2. Värderingar Alla har rätt till information; det är fel att underhålla information från allmänheten De etiska riktlinjer och lagar som finns uppsatta ska följas Varje individ har rätt till ett privatliv

3. Etiska principer Plikt: generalisering, vissa handlingar är alltid fel (deontologi, jfr regelutilitarism) Nytta: utilitarismen, största möjliga nytta för största antalet individer Kärlek: ”agape”, kärlek och omtanke till din nästa oavsett rådande förhållanden

4. Lojaliteter Den berörda individen; anhöriga Allmänheten Dolda lojaliteter: mot den egna tidningen (rykte, ekonomi), sig själv i rollen som journalist (rykte)?

Slutsats etikdelen Olika värderingar, lojaliteter och etiska rättesnören leder till olika beslut Verkligheten ofta mer komplex: ekonomiska intressen, rykte, konkurrens, globalisering Ofta återgår man till de lagar som finns, eftersom de är mer konkreta och ger tydligare konsekvenser

Sammanfattning Dynamisk process där all tre områden samverkar och påverkar varandra Juridiken sätter ramarna inom vilka etiken tillämpas; ibland är dock de etiska normerna striktare. Etiken kan användas som motiv till publicering. Hur mycket styr ekonomiska intressen? Hur stor ekonomisk vinst eller förlust innebär ett visst beslut? Tidningarna påverkar lagstiftningen.