Nackas väg mot kundval Uppdaterad 2003-01-24 Nackas väg mot kundval.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunala utvecklingstrender
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Förutsättningar försäljning av sedelproduktion i Tumba Bruk
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Äldre i välfärden.
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Siffror om jämställdhet
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Äldrepolitik Äldreomsorg.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
Sociala företag & egenmakt
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Rösjöskolan.
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
AU Digital samverkan LO Process
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Medborgarnas uppfattningar om den regionala demokratin Erfarenheter från Västra Götaland och Skåne Norrbottenskonferens 23 september.
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
Claes Johannesson och Charlotte Dingertz Utbildningsförvaltningen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1 Kommentarer ”Lika skola med olika resurser?” Peter Fredriksson IFAU.
Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Sjukvård åt asylsökande Antal asylsökande
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Att skapa vägar in – arbete, utbildning och unga i utanförskap Leif Klingensjö Sveriges Kommuner.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Kommundirektörsföreningen
ESO seminarium Per Borgs presentation.
Ekonomirapporten. April 2014
Hur ska landstingen klara de framtida utmaningarna? Forum Vårdbyggnad Av Björn Sundström Sveriges Kommuner och Landsting.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Kommunala friskolor i Linköping
Varumärket Luleå kommun
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
MED KUNDVAL HAR NACKABORNA MAKTEN ÖVER SIN SERVICE.
Kommuner och valfrihetssystem Mars Kommuner och valfrihetssystem mars 2010 Beslut införa LOV - 72 kommuner Ännu ej beslut - 79 kommuner LOV i drift.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Intern budget 2008 Social – och äldrenämnden Bilaga 1.
Valfrihet inom hemtjänsten Åsa Samnegård Projektsamordnare LOV Vård och Omsorg, Trosa Kommun.
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Nacka kommuns tilläggsfrågor Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån 13 september- 9 november.
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Nya avgifter inom hemtjänsten Varför? Hur mycket? Hur ser det ut i länet? Maxtaxan i koncentrat? Konsekvenser? Hur? När? Frågor?
1 När politiken kom till köksbordet LO-seminarium 7 mars.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Avgifter skatt statsbidrag övrigt Kommunernas inkomster.
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Kundval i Nacka Barnomsorg 1994 Grundskola 1992 Gymnasieskola 1992
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Resursfördelning Grundskolenämnden
Presentationens avskrift:

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Nackas väg mot kundval

Uppdaterad Grundläggande värdering Förtroende och respekt för människors kunskap och egen förmåga – samt för deras vilja att ta ansvar

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Koppling finansiering – produktion I mitten av 70-talet utmanade föräldra- kooperativen den etablerade kopplingen finansiering – produktion inom kommunerna

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Finansiering – produktion KommunaltPrivat Finansiering Produktion A B C D Den etablerade, ”självklara” kombinationen A-B kom på 70–talet att utmanas av föräldrakooperativen, som ville se kombinationen A–C.

Nackas väg mot kundval Uppdaterad och 80-talet Den s.k. Uppsalamodellen (familjedaghem), ”trefamiljssystem” m.m. släpptes fram under 70- och 80-talet.

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Pysslingen Förskolor AB Nacka hade 110 st. barnstugor – kommunala eller kooperativa (förutom familjedaghem m.m.) Pysslingen ville bl.a. ha bättre utbildad och mer sammansvetsad personal Intressant att öka mångfalden och låta en helt ny modell berika verksamheten ”Att låta barnstuga 111 och 112 drivas efter nya idéer kunde väl inte vara farligt”

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Fotvårdscheckar 1 september 1985 Bytte service producerad i egen regi, där den enskilde anvisades till en kommunal fotvårdare, mot checkar att användas fritt hos vilken fotvårdare som helst Lika mycket service till den enskilde – och valfri Egenavgiften ungefär lika, men skattebetalarnas kostnad halverad Egna verksamheten upphörde – 3 av 9 startade eget

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Målstyrning (mål, ekonomiska ramar, decentralisering) Politiker- resp. tjänstemannauppdragen tydliggjordes Internpriser och internhyror (”ingenting är gratis”) Kundorientering (kund- och medborgarundersökningar) Öppenhet för mångfald och profilering Lednings- resp. servicefunktioner separerades Ledarutveckling ”Inre förnyelse” 1989

Nackas väg mot kundval Uppdaterad ”Statliga maktutredningen” Gjordes bl.a. efter norsk förebild Pekade på att medborgarna i Sverige uppfattade sig sakna möjlighet att påverka den offentliga servicen typ barnomsorg, skola och äldreomsorg I Nacka tog vi intryck av medborgarnas kritik av hur svårt det var att påverka servicen Varför uteblev den svenska debatten?

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Check-/pengsystem Principbeslut september 1991 att införa check-/pengsystem inom skola, barnomsorg och äldreomsorg.

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Kommunens uppgifter Myndighetsutövning Gemensam service Individuellt riktad service Myndighetsutövning och gemensam sevice, utgör idag en mindre del av kommunernas finansieringsansvar resp. verksamhetsansvar, men har i stor utsträckning påverkat inre kultur och förhållningssätt inom den individuellt riktade servicen.

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Hemtjänstcheckar 1 april 1992 Hela kostnaden för utförd service i checkbeloppet I början endast check om man ville välja extern anordnare Enkla och tydliga auktorisationsregler/-process 15 nya anordnare under första året, därefter ca 20 Idag är checken differentierad, (service – omvårdnad, vanlig tid” – kväll/helg)

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Skolpeng läsåret 1992/93 Skolvalskatalog ute till alla familjer våren 1992 Grundprincip ”alla måste ta ställning och välja skola” Lika peng till kommunal skola respektive friskola (”alla elever är lika mycket värda”) Inga friskolor i Nacka 1992 (första kom 1993/94) Förstahandsvalen (grundskolan) nästan alltid tillgodosedda Fokus på kvalitet och förväntningar hos elev/förälder

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Barnomsorgschecken 1994 Hela kostnaden för utförd service i checkbeloppet Familjen köper en check av kommunen och avtalar om verksamheten/”tjänsten” med valfri anordnare Kopplades till tidsdifferentierad taxa respektive check Taxan, och därmed subventionen, lika andel av checkvärdet (som beror av antal timmar) oavsett antal timmar barnomsorg per vecka (i princip 30–70 tim) Från ”utbudsbegränsning” till ”efterfrågestyrning” Köerna försvann ”kommunala familjestödet rättvist”

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Barnomsorgschecken – 2003 Ca 50 % kommunalt driven verksamhet Från 2002, när maxtaxa infördes, tvingades kommunen ändra i systemet, men grunddragen behölls. Nu tre nivåer på omsorgstid, checkvärden och taxor (1/2, 3/4, 1/1)

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Arbetssätt och organisation i förändring 1997 Tydliggjord åtskillnad av finansiering & myndighetsfunktion från verksamhet/ produktion Nämnder och verksamheter är inte speglingar av varandra Nämndstödet utvecklas Platt organisation – två chefsnivåer Tydligt verksamhetsansvar på resultat- enhetsnivå – ”förbehållslistan”

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Ledsagning och avlösning 1998 Samordning med systemet för hemtjänstcheck

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Särskilt boende ålderdomshem/ sjukhem 2001 Vårdbehovsgraderat (3–24 vårdbehovspoäng) Successivt införande under ett par år genom att alla nya boende med biståndsbedömning från 1 januari 2001 väljer och anordnaren ersätts med checkarna 8 ekonomiska nivåer Arbete i länet (KSL) att finna överens- kommelse om fortsatt betalningsansvar vid val över kommungräns. En majoritet av kommunerna har slutit avtal 2003

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Dramatiskt minskade ekonomiska resurser under 90-talet Lägre inkomster och ökade kostnader för kommunerna (samhällsekonomi, demografi, huvudmannaskap, förändringar) Stor minskning av statsbidraget 1993 – allt i en ”tom” påse Robin Hood- och Pomperipossaskatt –96 försvann realt var fjärde intäktskrona/ invånare Under 10 år 1989–98 ”rationaliseringskrav” på 34 % Av kommunalskatt 18,56 + statsbidrag har vi 2003 bara kvar 15,97 och inga statsbidrag

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Successiv utbyggnad av kundvalet  Fotvårdscheck 1985  Internpriser och internhyror 1989  Hemtjänstcheck 1992  Skolpeng 1992  Barnomsorgscheck 1994  Ledsagning/avlastning 1998  Särskilt boende för äldre 2001  Vuxenutbildning 2005  Individ och familjeomsorg 2005 Familjerådgivning 2005 Missbruk, arbetsmarknadsinsatser 2006 Daglig verksamhet för personer över 65 år 2007 Familjebehandling 2007

Nackas väg mot kundval Uppdaterad Vår strävan Demokrati Effektivitet Demokrati Effektivitet