Vad vet ni om Freud?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Advertisements

Hur kan jag vara viss om min tro?
Kriser Traumatiska kriser Utvecklingskriser.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.

Det psykodynamiska perspektivet
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Ny frikostighet Filipperbrevet. Paulus tar emot – och ger…  Tar emot Jesu tilltal  Ser klart  Får förlåtelse  Får förtroende.
Bildtolkningar Hälsa.
”Jag har ställt en dörr öppen…”
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Närvaro!!.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
EN RESA GENOM UTANFÖRSKAP, BEKRÄFTELSEJAKT OCH MISSBRUK
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
SAMTAL.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Livsberättelsens betydelse i palliativ vård Ingrid Underskog
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
AKADEMI BÅSTAD GYMNASIUM OCH VUX
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Bemötande och behov ur ett psykologiskt perspektiv
Utvecklingspsykologi
Vad är du för typ av person?
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Ta ställning och handla!
Hantera en kronisk sjukdom
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Fyrvaktarens kepp Av Britt Engdal Viktor blir retad, han springer till fyren. Dörren är öppen. Han ser fyrvaktarens käpp. Viktor blir nyfiken på den gamla.
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Eriksons utvecklingsteori
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Viktiga teoretiker för den psykosociala utvecklingen
Sigmund Freud, utvecklingsfaser, personlighet, drömmar, försvar
Inlärnings – och psykodynamiskt terapi
Vad vet ni om Freud?.
Psykodynamiskt perspektiv
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Identitet Vad formar oss till oss?.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Socialpsykologi.
KONFLIKTER.
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
Psykodynamiska perspektivet. Vad innebär psykodynamiskt perspektiv? Psykoanalys.
”Helheten är mer än summan av delarna” DET HUMANISTISKA PERSPEKTIVET.
Psykodynamiska perspektivet
Konflikt. Tecken på konflikt Reaktioner på beteenden- Leta efter fel Personangrepp Fler motsättningar om fler ämnen Lägger ner tid och energi på upptrappning.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Freud och det psykodynamiska perspektivet
hur ska vi bemöta varandra?
Vad vet ni om Freud?.
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Vad vet ni om Freud?

Psykoanalys Vårt beteende styrs av inre processer Vårt beteende ofta omedvetna orsaker Vi försöker kontrollerar olika ångestimpulser Psykiska ohälsa har bakomliggande orsaker i barndomen Vi förstår människan genom att tolka det omedvetna

Jaget, detet och överjaget

Personlighetsmodellen

Vad är Jag, det eller överjag? Bosse är på kafé med sin flickvän Nina. Plötsligt kommer Leo. Ninas gamle kille, och slår ner sig hos dem. Han ger Nina en kram och börja obesvärat prata. Bosse känner en stark ilska och har lust att slå Leo på käften. ( ) Dock gör han det inte för han inse konsekvenserna. ( ) Dessutom tycker han att han borde kunna acceptera att Leo slår sig ner. Bosse träffar själv sina förra flickvän under vänskapliga former och han vill gärna se sig som en rekorderlig och vidsynt person. ( ) Men eftersom hans ilska inte ger med sig och att han få en ny impuls att sparka Leo på smalbenet ( ), beslutar han sig för att ge Leo en pik, inlindad i all vänlighet.( ) Bosse råka känna till att Leo nyligen fått sparken som taxichaufför efter att han hade kört vilse på en cykelväg. Färden avslutas med att han hade krockat med en betonggris. Bosse frågar nu Leo ”Vad sysslar du med nuförtiden ? Körde inte du taxi?”

Ångestskapande konflikter JAGET (jag hatar honom) DETET (slå ihjäl honom) ÖVERJAGET (det är fel att döda) Hur ska Jaget verkställa DETETS önskningar mot ÖVERJAGETS regler ?

Försvarsmekanismer

Försvarsmekanismer

Ångest och försvar

Bortträngning och förnekande

Reaktionsbildning och projektion DU ÄR SÅ OTROGEN SÅ DU ÄR INTE FAR TILL ALLA BARNEN!!!

Förskjutning och rationalisering

Eskapism och regression

Kompensation och sublimering

Kan det vara bra med försvarsmekanismer? Vilka försvarsmekanismer är mest allvarliga?

Det omedvetna Det medvetna

Den Psykosexuella utvecklingsteorin

Erikssons psykosociala utveckling Erik H Eriksson utvecklade en teori som byggde på Freuds modell Men han betonade mer samhällets påverkan och människan som en social varelse Han delade in utvecklingen i åtta åldrar

Erikssons åtta åldrar Ungefärlig ålder / Huvudsaklig konflikt: (0 – 1,5 år) Tillit kontra misstro. (1,5 – 3 år) Självständighet kontra tvivel på egen förmåga. (3 – 5 år) Initiativ kontra skuldkänslor. (6 – 12 år) Flitighet kontra känslor av underlägsenhet. (13 – 18 år) Identitet kontra splittring. (19 – 30 år) Närhet kontra isolering. (30 – 60 år) Produktivitet kontra stillastående. (60 – år) "Jagets integration" kontra förtvivla Mål att tillägna sig till sin identitet hopp (hope) viljestyrka (will) meningsfullhet (purpose) kunskap, skicklighet (competence) trofasthet (fidelity) kärlek i nära relationer,familj och arbete (love in intimate relationships, work and family)) omhändertagande (caring) vishet (wisdom)

Kort sammanfattning

Sammanfatta Skillnader mellan psykoanalys och inlärningspsykologi Likheter mellan psykoanalys och inlärningspsykologi Styrkor och svagheter i de båda perspektiven