Vad vet ni om Freud?
Psykoanalys Vårt beteende styrs av inre processer Vårt beteende ofta omedvetna orsaker Vi försöker kontrollerar olika ångestimpulser Psykiska ohälsa har bakomliggande orsaker i barndomen Vi förstår människan genom att tolka det omedvetna
Jaget, detet och överjaget
Personlighetsmodellen
Vad är Jag, det eller överjag? Bosse är på kafé med sin flickvän Nina. Plötsligt kommer Leo. Ninas gamle kille, och slår ner sig hos dem. Han ger Nina en kram och börja obesvärat prata. Bosse känner en stark ilska och har lust att slå Leo på käften. ( ) Dock gör han det inte för han inse konsekvenserna. ( ) Dessutom tycker han att han borde kunna acceptera att Leo slår sig ner. Bosse träffar själv sina förra flickvän under vänskapliga former och han vill gärna se sig som en rekorderlig och vidsynt person. ( ) Men eftersom hans ilska inte ger med sig och att han få en ny impuls att sparka Leo på smalbenet ( ), beslutar han sig för att ge Leo en pik, inlindad i all vänlighet.( ) Bosse råka känna till att Leo nyligen fått sparken som taxichaufför efter att han hade kört vilse på en cykelväg. Färden avslutas med att han hade krockat med en betonggris. Bosse frågar nu Leo ”Vad sysslar du med nuförtiden ? Körde inte du taxi?”
Ångestskapande konflikter JAGET (jag hatar honom) DETET (slå ihjäl honom) ÖVERJAGET (det är fel att döda) Hur ska Jaget verkställa DETETS önskningar mot ÖVERJAGETS regler ?
Försvarsmekanismer
Försvarsmekanismer
Ångest och försvar
Bortträngning och förnekande
Reaktionsbildning och projektion DU ÄR SÅ OTROGEN SÅ DU ÄR INTE FAR TILL ALLA BARNEN!!!
Förskjutning och rationalisering
Eskapism och regression
Kompensation och sublimering
Kan det vara bra med försvarsmekanismer? Vilka försvarsmekanismer är mest allvarliga?
Det omedvetna Det medvetna
Den Psykosexuella utvecklingsteorin
Erikssons psykosociala utveckling Erik H Eriksson utvecklade en teori som byggde på Freuds modell Men han betonade mer samhällets påverkan och människan som en social varelse Han delade in utvecklingen i åtta åldrar
Erikssons åtta åldrar Ungefärlig ålder / Huvudsaklig konflikt: (0 – 1,5 år) Tillit kontra misstro. (1,5 – 3 år) Självständighet kontra tvivel på egen förmåga. (3 – 5 år) Initiativ kontra skuldkänslor. (6 – 12 år) Flitighet kontra känslor av underlägsenhet. (13 – 18 år) Identitet kontra splittring. (19 – 30 år) Närhet kontra isolering. (30 – 60 år) Produktivitet kontra stillastående. (60 – år) "Jagets integration" kontra förtvivla Mål att tillägna sig till sin identitet hopp (hope) viljestyrka (will) meningsfullhet (purpose) kunskap, skicklighet (competence) trofasthet (fidelity) kärlek i nära relationer,familj och arbete (love in intimate relationships, work and family)) omhändertagande (caring) vishet (wisdom)
Kort sammanfattning
Sammanfatta Skillnader mellan psykoanalys och inlärningspsykologi Likheter mellan psykoanalys och inlärningspsykologi Styrkor och svagheter i de båda perspektiven