Grön Flagg Praktiskt och effektivt verktyg för miljöfostran © Suomen Ympäristökasvatuksen Seura ry & Natur och Miljö rf 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Hållbar utveckling på med.
En förskola att förundras i!
Skolan i rörelse
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
Bengt S. Persson, HLR-rådet Bodil Berggren, HLR-rådet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Grön flagg i topp! VAD, VARFÖR, HUR?
E N DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG. SAMHÄLLSENGAGEMANG OCH HÅLLBARHET  CSR - Självklarhet och en konkurrensfördel  Bra sätt att sprida vårt goda namn.
1 • medborgarorganisation för över en miljon finländare • Finlands Idrott rf grundades i november 1993 • FI fungerar som takorganisation för.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Policy för miljö och hållbar utveckling
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa UF Ett år som företagare.
[Byt ut Avfall Sverige mot egna organisationen alternativt svensk avfallshantering där så är lämpligt.]
Kort Leaderpresentation * Landsbygdsprogrammets mål
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
För företagsamhetsfostran Tjänster som stöder företagsamhetsfostran lätt och snabbt. Just Do It!
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Miljöledningssystem Ann-Mari Olsson o Yvonne Bäckius
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Hej och välkomna!.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogrammet och ungdomsorganisationer Sini Korpinen Generalsekreterare Statens delegation för ungdomsärenden.
Skog Kunskap Kompetens Välfärd En hållbar och mångsidig användning av skogarna skapar en bestående grund för finländarnas välfärd Metla sammanslås med.
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Sveriges 4H – lära genom att göra. Sveriges 4H Internationell organisation: 80 länder 100 år gammal organisation medlemmar i Sverige bred verksamhet.
Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Strukturfonderna i Finland – förenkling genom flate rates och indirekta kostnader Jan Holmberg.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Vi fostrar en ny generation av hjälpare Finlands Röda Kors ungdomsverksamhet.
Keski-Pohjanmaan PROJEKTET UTVECKLA OCH FÖRBÄTTRA TRÄNINGSVERKSAMHETEN  KePLi startade projektet 2005 och målsättningen var att stöda träningsverksamheten.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Välkommen! Willkommen! Bienvenu! Welcome to Växjö! Växjö Europas grönaste stad 환영 歓迎 歡迎 Tervetuloa 欢迎.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Sustainable Business Mälardalen Aktuellt projekt: Landsbygdsutvecklingsprogram för hållbar turism ”Hållbart Konsumtionslandskap – för Upplevelse och Rekreation”
LEADER VÄXTLUST VÄRMLAND KARLSTAD 7 FEBRUARI 2013
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Praktiska verktyg för klubbverksamheten Monica Martens-Seppelin Sydkustens landskapsförbund i Vasa och 1.12 i Helsingfors.
Skog Kunskap Kompetens Välfärd En hållbar och mångsidig användning av skogarna skapar en bestående grund för finländarnas välfärd.
EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Informations-, rådgivnings- och handledningstjänster som stöd för livslångt lärande och karriärplanering – livslång handledning Den kontinuerliga förändringen.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Miljöledningssystem 14 november 2018.
Grankulla stads strategi
Grankulla stads strategi
Vi har alla ett ansvar för miljön
Presentationens avskrift:

Grön Flagg Praktiskt och effektivt verktyg för miljöfostran © Suomen Ympäristökasvatuksen Seura ry & Natur och Miljö rf 2012

Den nationella strategin för fostran och utbildning för hållbar utveckling fastställdes 2006 av utbildningssektionen vid Kommittén för Hållbar utveckling, som verkar under Miljöministeriet. Ett mål i strategin är att 15 % av daghemmen, skolorna och läroinrättningarna har fått en extern utmärkelse (Grön Flagg) eller ett certifikat över sin verksamhet för hållbar utveckling före utgången av Ifall målen uppnås betyder det för Grön Flaggs del att programmet har 1000 deltagare år FRAMTIDSVISIONER

FÖR EN HÅLLBAR FRAMTID Programmet förverkligar läroplanens målsättningar Aktivt medborgarskap, Hållbar framtid och flera andra ämneshelheters målsättningar.

I Grön Flagg-programmet deltar i Finland Ca 300 daghem, skolor och läroinrättningar Över barn, ungdomar och vuxna  Programmets inverkan sträcker sig ännu längre GRÖN FLAGG Företag Skolans elever och personal Familjer Grannskolor Ämbetsverk Institutioner

Grön Flagg är en del av det internationella Eco- Schools -programmet Takorganisationen för Eco-Schools är Foundation for Environmental Education (FEE). I Eco-Schools verksamheten deltar 47 länder daghem, skolor och läroanstalter 10 miljoner barn och ungdomar INTERNATIONELLA ECO-SCHOOLS -PROGRAMMET

Sällskapet för miljöfostran i Finland r.f. (Sykse) har anpassat Eco-Schools -programmet till finska förhållanden och ansvarar för programmets verksamhet i Finland. Natur och Miljö r.f. (NoM) administrerar Grön Flagg på svenska. NoM är den svenskspråkiga riksorganisationen för miljövård. Verksamheten omfattar bl.a. kampanjer, läger och publikationsverksamhet. NoM upprätthåller två naturskolor och ger ut tidskriften Finlands Natur. SYKSE OCH NATUR OCH MILJÖ

Deltagande: Barn och unga planerar, förverkligar och utvärderar verksamheten Fostran för hållbar utveckling integrerat i vardagen Minskning av miljöbelastningen Fortsatt utveckling: Långsiktighet och planmässighet Samarbete med det omgivande samhället PRINCIPER

Grön Flagg fungerar p.g.a. Projekt med avgränsade teman En verksamhetsmodell för ständig utveckling Fortgående stöd PRAKTISKT OCH EFFEKTIVT VERKTYG

GRUNDTEMAN Vatten Energi Minskning avfall ÖVRIGA TEMAN Närmiljön Hållbar konsumtion Vårt gemensamma jordklot SEX TEMAN

Temat bearbetas ur olika synvinklar under projektets gång: Kunskap: integrering i läroämnen, projekt Upplevelser: konst, handarbete, besök, utfärder Aktivitet: rutiner som minskar på miljöbelastningen SEX TEMAN

Grön Flagg verksamheten skall inledas med något av de tre internationella grundteman vatten, energi eller minskning av avfall Förflyttning till nivån för Hållbar Grön Flagg förutsätter minst tre olika förverkligade och godkända Grön Flagg-projekt, alla med olika teman. Minst två av projektens teman skall vara något av de tre grundteman. SEX TEMAN

Grön Flagg baserar sig på principen om ständig förbättring, som härstammar från kvalitets- och miljömärkningssystem. I Grön Flagg är principen förädlad till att betjäna utvecklingsprojekt inom pedagogiken. STÄNDIG UTVECKLING

Verksamhetsplan Mål Kartläggning Tema Miljöråd och -team Verksamhet Rapportering Slutkartläggning

FORTSATT STÖD Från Natur och Miljö r.f. Grön Flagg-materialmapp och information Utvärdering av verksamhetsplan och slutrapport Nyhetsbrev 6 ggr under läsåret (Sykse)‏ Rådgivning Utbildningstillfällen och seminarier Möjlighet till internationellt samarbete via Eco- Schools nätverket

FORTSATT STÖD Lokala främjare stöder verksamheten (6 svenskspråkiga främjare)‏ Utbildning och träffar Rådgivning Besök hos deltagarna

KRITERIER Grön Flagg-programmet har kriterier, som baserar sig på det internationella Eco-Schools- programmets principer. Daghemmets/skolans Grön Flagg-projekt utvärderas på basen av dessa kriterier. Med kriteriernas hjälp utvärderas bl.a. verksamhetens kvalitet, kontinuitet och målinriktning och barnens/elevernas deltagande.

VERKSAMHETENS RESULTAT Grön Flagg-verksamheten ger resultat inom: Ekologisk Social och Ekonomisk hållbarhet

VERKSAMHETENS RESULTAT Vattenförbrukningen har minskat betydligt. En del av deltagarna har minskat sin förbrukning med över 40%. Vattenanvändningen har minskat bl.a. genom nya sätt att tvätta händerna att äta tallriken ren förnyade städmetoder att reparera läckande kranar 1. Ekologisk hållbarhet

VERKSAMHETENS RESULTAT Energikonsumtionen har många daghem och skolor lyckats minska med över tio procent. Minskningen har uppnåtts bl.a. genom Att släcka onödiga lampor och apparater Effektivera vädringen Sänka rumstemperaturen 1. Ekologisk hållbarhet

Minskning av avfall Avfallsmängderna som förs till soptippen har minskat betydligt hos alla daghem och skolor som är med i programmet. Det här har skett genom eftertänksamhet i konsumtionen, återanvändning och sortering. VERKSAMHETENS RESULTAT 1. Ekologisk hållbarhet

VERKSAMHETENS RESULTAT Verksamhetsmodellen visar hur ni kan utveckla den sociala hållbarheten: Barnens och ungdomarnas deltagande – aktivt medborgarskap Utökat samarbete mellan lärarna Samarbete med det omgivande samhället Samhällelig påverkan 2. Social hållbarhet

VERKSAMHETENS RESULTAT Som ett resultat av verksamheten uppstår betydliga ekonomiska inbesparingar Investeringar Avfallsavgifter Elräkningar Fastighetens energikonsumtion Vattenavgifter 3. Ekonomiskt hållbarhet

ATT DELTA I GRÖN FLAGG PROGRAMMET Vad krävs? Vad ger det? Deltagaravgifter

ATT DELTA Fortlöpande verksamhet Barnens/ungdomarnas insats viktig i alla skeden! Nytt tema och nya målsättningar i varje projekt Bestående förändringar i verksamhetsrutinerna Verksamhet för hållbar utveckling som en del av vardagen ”Vad krävs?”

ATT DELTA En fungerande och inspirerande modell Färdigt material med tips på verksamhet Stöd för fostran i hållbar utveckling och för att utveckla miljöprogram Rådgivning, utbildning, utvärdering Gemenskap Positiv publicitet Internationella kontakter ”Vad ger det?”

ATT DELTA Deltagaren sätter upp sina egna mål och planerar sin verksamhet Programmets verksamhetsmodell och kriterier visar vägen till en framgångsrik verksamhet Passar såväl daghem som yrkesläroanstalt Flaggan förutsätter och certifierar en högklassig verksamhet! Precis men flexibel

ATT DELTA Sykse och Natur och Miljö är ideella föreningar, som inte eftersträvar vinst. Grön Flagg finansieras med understöd från miljö- och undervisningsministerierna och samarbetspartner samt med läsårsavgifter. Deltagaravgifter Högst 100 barn/unga250 € Över 100 barn/unga 500 € Hållbar Grön Flagg100 € Läsårsavgifter

ATT DELTA Läsårsavgiften täcker: Grön Flagg-mappen och nya material Nyhetsbrevet (6 nr/år)‏ Rådgivnining per telefon och e-post Skriftlig utvärdering av verksamheten Den Gröna flaggan (inhemsk, av god kvalitet)‏ Eco-Schools-avgiften och internationella tjänster Tidskriften Finlands Natur (6 nr/år)‏ Sykses tidskrift Ympäristökasvattaja (4 nr/år) Rabatt på Sykses utbildningar Läsårsavgifter

TILLÄGGSINFORMATION OCH ANMÄLNING Anmälningsblanketten finns på  Grön Flagg Natur och Miljö r.f. GF-koordinator Maria Aroluoma E-post: Tfn: (045)