Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

Frågor om krönikorna Vilken åsikt för Rebecka fram i sin krönika?
Vilka källor kan du lita på?
Källkritik.
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Referat En sammanfattning.
Vem ska jag tro på?.
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
Begreppsschema – Krönikor
Källkritiska kriterier
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mål och betygskriterier
Informationssökning och källkritik
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Formellt, skarpt och snyggt
- Konsten att ge feed-back
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Svenska p Svenska p.
Källkritik.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Nätet som källa och text Roland Rask Stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling Delegations för IT i skolan Utbildningsdepartementet.
Ett arbetsområde om poesi
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Källkritik på Internet
Vad är historia?.
Debattera.
Källkritik.
Etik Moral Filosofi.
Vem är du?.
Hur samarbeta med journalister? Kommunikationschef Päivi Musakka Högsta förvaltningsdomstolen Vasa
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
KÄLLKRITIK En metod.
Källkritik. Uttryck man bör känna till… Avsändare – den som skickar informationen.. Mottagare – den som tar emot informationen… Syfte – Varför? Skillnad.
Hur gör man en debattartikel?
Källkritik.
Källkritik.
Skriva noveller.
KÄLLKRITIK.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Vad är sant? Vem kan man lita på?
= samlingsnamn på metoder för granskning av källor
Några källkritiska frågor att ställa i historia
En guide för arbeten i SO
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Personligt brev.
Att referera och ange källa!
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att söka information och bli källkritisk
 Kvarlevor (sånt som lämnats kvar) tex: mynt, byggnader, statyer, runstenar, bilder  Berättande källor tex: dagboksanteckningar, brev, krönikor, bouppteckningar,
Källmaterial och källkritik
Samtidigt som många hem i världen har förstörts, som här i staden Homs i Syrien…
Källkritik.
För att ta reda på det, använder vi källor!  Något som ger oss information om det som hänt i förfluten tid.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Källkritik 101.
Svenska som andraspråk 3
KÄLLKRITIK En metod.
Källkritik.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser Källkritik Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser

Varför källkritik? Du kan lita mer på det du läser, ser eller hör Det du skriver blir mer objektivt och du motarbetar dina egna fördomar Det du skriver blir mer trovärdigt Genom att redovisa källor ger vi andra möjligheten att kolla upp det vi påstår samt eventuellt fortsätta vårt arbete

Typer av källor Artefakt / lämning Skriftlig källa

Identifikation av källan Upphovsman – vem skriver? Innehåll – vad skrivs? Mottagare – för vem skrivs? Tillkomstsituation – i vilket sammanhang skrivs? Avsikt – varför skrivs? Äkthet – har det skrivits av den som uppges vara upphovsman?

Närhetskriteriet Närhet i tid till det som beskrivs Närhet i rum till det som beskrivs Kulturell närhet till det som beskrivs – förstår den som skriver den företeelse han / hon skriver om Språklig närhet till det som beskrivs – hur många gånger har texten översatts innan den kommer till läsaren? Går det att översätta språket helt korrekt? Är det en första-, andra-, eller tredjehandskälla (o. s. v.)? Ju närmre desto mer trovärdigt

Tendenskriteriet Varför skrivs det som skrivs? Finns det något intresse av att påverka de människor som läser på något sätt?

Beroendekriteriet Om det finns olika källor som beskriver samma sak på samma sätt... vad har då dessa källor för förhållande till varandra? Är någon källa beroende av den andra källan? Det vill säga: vem har skrivit av vem? Varför säger källorna samma sak?

Urvalskriteriet Bedömning av upphovsmannens val av källor Var har den som skriver hittat sin information? Väljer den som skriver ut enbart källor som stödjer hans sak? Saknas det källor som skulle kunna fungera bättre?

Objektiv - subjektiv Objekt – ett föremål/företeelse som existerar i världen Subjekt – den person som interagerar med föremålet/företeelsen Objektiv – att försöka bortse från sig själv och tolka ett föremål/företeelse utan fördomar Subjektiv – att tolka det du ser enbart utifrån dig själv och dina egna erfarenheter Att vara källkritisk är att sträva efter objektivitet