3 100 medarbetare 125 kontor 50 000 kunder Sveriges ledande företag inom revision och rådgivning gör nu en satsning på området ”regional utveckling”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Arbetsmarknadens kompetensförsörjning på kort och lång sikt Med kommentarer till förundersökning av Thång, Ohlsson & Holmer, (Institutionen för arbetsvetenskap,
Samhällsekonomi 2.
Touch Down 18/3.
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Från idé till verklighet!
Fö 7 - Produktionsfaktorer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Lidköping Det första decenniet på 2000-talet innebar fler i arbete och snabbt ökande realinkomster för de allra flesta. Bättre hälsa och minskad.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
Västsvenska paketet.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Anne Kolmodin Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingara och analyser Tillväxtanalys.
1 Innovationers betydelse Staffan Larsson Tillväxtanalys.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Vi blir Region Jönköpings län
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
OECD Territorial Review of Sweden
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Regionalt utvecklingsprogram
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken

Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
OECD Territorial Review Skåne. Syfte: för att ha ett bra kunskapsunderlag inför det kommande regionala utvecklingsprogrammet och det nya strukturfondsprogrammet.
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Kollegiet för Svensk Bolagsstyrning Arbetsmöte* 13 december 2006 Göran Tidström Kriterier för priset ”Bästa Bolagsstyrningsrapport” *connectedthinking.
Strategiskt utvecklingsarbete
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
”Blod, möda, tårar och svett” – en diskussion om global konkurrens och ödesfrågor i tillväxtpolitiken.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Integration Gävleborg 2.0
Produktivitetskommissionen i Skåne Kick-off seminarium 13 november 2015 Pernilla Johansson, PhD Senior Ekonom.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Några trender i välfärden Invånare har ökade och nya krav på välfärden Ökad (ungdoms-)urbanisering Ökad polarisering (levnadsförutsättningar)
Modell för bättre matchning mellan utbud och efterfrågan
I städer, på landsbygder och allt däremellan
Ulf Tynelius.
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Identifierade trender
Arbetslöshet och utanförskap
Produktion, handel och transport
Vad innebär regionbildningen?
Ekonomisk hållbarhet och ett växande näringsliv !
Presentationens avskrift:

3 100 medarbetare 125 kontor kunder Sveriges ledande företag inom revision och rådgivning gör nu en satsning på området ”regional utveckling”

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Öhrlings PricewaterhouseCoopers medarbetare på 125 kontor Konsulter med erfarenhet från regeringskansliet, statliga myndigheter, länsstyrelser, regionala kommunala organ och kommuner Omfattande erfarenhet av den offentliga sektorns behov, speciella villkor och krav Djupa insikter genom vårt forskarnätverk Team med bred kompetens såväl i Sverige som internationellt

Vem flyttar vart och varför? Gävle 12 september 2008 Nya villkor för hållbar utveckling och tillväxt – om vikten av att vara attraktiv *connectedthinking

Öhrlings PricewaterhouseCoopers ”Growth occurs where smart people want to be” (Richard Florida) Gäller detta också i Sverige och i Gävleborg och Dalarna???

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Nya förutsättningar för näringsliv och politik Accelererande teknikutveckling Allt mer specialiserad arbetsmarknad Befolkningsförändringar Hållbar utveckling i fokus - är fyra utgångspunkter… …och två till är Internationalisering Regionalisering

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Globaliseringen ökat omvärldsberoende tilltagande och förändrat omvandlingstryck som påverkar både företag och offentlig sektor…...och ger ökad betydelse åt omvärldsbevakning, visioner och strategier gränsöverskridande samverkan i flera dimensioner ledarskap präglat av bl.a. mod och tillit

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Globaliseringens konsekvenser för företagen Den globala ekonomin växer Nya marknader OCH ökad konkurrens Transportkostnadernas relativa andel minskar Förändrad branschstruktur – tjänstesektorn växer snabbt Kortare produktlivslängd Innovationer och entreprenörskap blir viktigare Mer kunskap i såväl varor som tjänster

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Globaliseringens konsekvenser för offentlig sektor Nya krav på kompetensförsörjning – utbildning, persontransporter och ATTRAKTIVITET Livsmiljön uppgraderas och nya värderingar gör entré – påverkar bl.a. planeringen av bostadsområden och att valmöjligheter erbjuds Ändrade villkor för matchningen på arbetsmarknaden, för kapitalförsörjningen m.m. Utvecklingen är glokal – regionalisering, EU- medlemskap, bolånekris i USA

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Kompetensförsörjning – inte bara en fråga om utbildning Ökad specialisering på arbetsmarknaden Attraktivitet och regionförstoring blir viktigare Kompetenskraven varierar mellan företag, regioner och över tid och blir alltmer en färskvara Livslångt lärande ställer krav på en samlad infrastruktur för gymnasie- och yrkesutbildningen – och löpande i arbetslivet

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Några fakta av betydelse Allt fler får allt högre utbildning Tjänstesamhället är här Bara ett fåtal kommuner ökar långsiktigt sin befolkning (2006 och 2007 undantag med ca 165) Exporten ökar som andel av BNP (x2 på 15 år) Produktion flyttar ur landet – men inte så mycket Storstäderna i täten för tillväxten – men har inomregionala obalanser Ökande skillnader mellan stora och små regioner och allt färre LA-regioner

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Funktionell regionförstoring Utvecklingen av antalet arbetsmarknadsregioner 1970 – – – – 67 (Prognos Nutek) 2030 – 54 (Prognos Nutek)

Öhrlings PricewaterhouseCoopers

Den ”kritiska nyttigheten” knuten till en rörlig individ Mer kunskap i produktionen av varor och tjänster Kunskap och information blir ”kritiska nyttigheter” Knutet till individen och inte till den fysiska miljön Individerna är rörliga och väljer ”scenen för sitt liv ”

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Gammal fråga med nytt svar??? Idag finns en tydlig trend där arbetsplatser bl.a. inom tjänstesektorn flyttar till befolkningskoncentrationer så den gamla frågan Ger en förbättrad arbetsmarknad och fler jobb också befolkningstillväxt eller … … ser vi en utveckling mot ett mer komplext samband?

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Kommunerna/regionerna och varumärket En satsning på att bygga varumärke är kanske mer motiverad än någonsin Det är inte bara en fråga om att locka invånare Det räcker inte med slogans Kräver ett brett upplägg lokalt Det regionala sammanhanget bör tydliggöras

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Kommunerna/regionerna och varumärket Viktigt att - definiera platsen i ett regionalt sammanhang - bygga regionala allianser - utveckla ortens komparativa fördelar Konkurrenterna är inte i första hand grannarna Satsning på infrastruktur och kollektivtrafik räcker inte – hemläxan viktig

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Helhetssyn på attraktivitet ”Hårda” och ”mjuka” faktorer samverkar Nya villkor och mönster gäller – lägg inte alla ägg i jobbskaparkorgen Bygg regionala allianser Utveckla ”produkten” och vårda varumärket/identiteten

Öhrlings PricewaterhouseCoopers Sammanfattande budskap Globaliseringen är här för att stanna - ökat konkurrenstryck - allt mer specialiserad arbetsmarknad (på alla nivåer) - ökad andel kunskap i varor och tjänster - kompetens den kritiska nyttigheten - kritisk massa nödvändig Kedjan jobb → befolkning mer komplex Regionala sammanhanget uppgraderas - LA-regionen större än kommunen (och ju större desto bättre) Se individen och samverka!

”Tillväxt uppstår där smarta människor vill vara” Har Florida rätt? Om svaret är ”ja”, hur bör det i så fall påverka utvecklingsarbetet i Din kommun/region? © 2004 Öhrlings PricewaterhouseCoopers Gruppen AB. Att mångfaldiga innehållet helt eller delvis är förbjudet enligt lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Förbudet gäller varje form av mångfaldigande genom tryckning, kopiering etc. *connectedthinking är ett varumärke inom PricewaterhouseCoopers LLP.