svart - mellan dröm och verklighet www.magazine.se/ webbdesign.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för lärare En guide.
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
Referat En sammanfattning.
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Skriv text i punktlistor och ändra bildlayout
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
VÅRDFÖRBUNDET 2007.
PowerPoint 2007 Lathund.
Producerad av Publiciteta&Co Sundsbussarna Förslag på ny design av hemsida Publiciteta&Co 2006.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT •Vad ger framgång? •Vilka är problemen? •Vilka krav ställs på innehåll? •Vilken teknik använder.
svart - mellan dröm och verklighet
Mål och betygskriterier
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Skriva för webben.
Att bygga en fungerande webbplats
Presentation - Svenska kyrkans webbplats
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Styr mot syftet och de önskade effekterna och använd prioriteringar som redan är gjorda i effektkartan.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
©storm.
2. Utveckla en presentation
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Ett arbetsområde om poesi
”PARALLELL PUBLICERING” ÄR FEL TÄNKT Vad ger framgång? Vilka är problemen? Vilka krav ställs på innehåll? Vilken teknik använder.
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Koncepten bakom att skapa en bra upplevelse för dina användare
Studieteknik och inlärning
Kommunikation OL108A.
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Webbdesign Vittert vetande om webbdesign, SBe, PK
Vittert vetande om webbdesign
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
om företaget där du gör din praktik!
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Tillgängliga webbtexter Mittuniversitet 2 och 23 april 2007.
svart - mellan dröm och verklighet webbdesign.
svart - mellan dröm och verklighet webbdesign.
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Riktlinjer Att läsa: Kapitel 7 i kursboken.
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Skriftlig framställning
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Kommunikationspass Jag heter
STUDIETEKNIK.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Hur du kan lära bättre!.
4 processer att behärska:
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Svenska – skriva berättelser
Olika funktioner och tips till PowerPoint
Helhet och allsidighet
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

svart - mellan dröm och verklighet webbdesign

svart texten är bortglömd ATT UTFORMA GRÄNSSNITT

DU BESTÄMMER INTE Användaren bedömer, väljer och använder efter förmåga Enda vägen till framgång är att anpassa sig till användaren Webben saknar i princip regler Användaren lär sig inte av dig – utan av andra!

Designen övergår från estetik och informationsöverföring till att vara ett verktyg. Webbsidan innehåller ofta 50% verktyg och bara 50% information Webbdesign är mer likt industridesign än klassisk grafisk design WEBBDESIGN EJ ESTETIK

IDAG SKA VI TALA OM Vi definierar gränssnittet Argument för att bry sig Skilja på webbdesign och grafisk form Hur kan man arbeta för att lyckas? Ta fram en checklista tillsammans Göra en hel del övningar

ETT BRA GRÄNSSNITT /1 Ska vara konsistent Ska vara konventionellt Ett verktyg att användas

VAD ÄR ETT GRÄNSSNITT? Kommunikation In- och utmatning Återkoppling Grafisk design – Grafiskt gränssitt

ETT BRA GRÄNSSNITT /2 Datorn ska inte verka dum Användaren ska inte känna sig dum

ETT BRA GRÄNSSNITT /3 Gå snabbt att lära Hjälpa användaren att utföra och förstå Ge få misstag

ETT BRA GRÄNSSNITT /4 Trygg miljö bra Visa möjligheterna Allt för att maximera användbarheten!

VIKTIGAST överblick navigation position

VIKTIGT avsändare datering kontakt

TYPER AV INTERAKTION Kommando Inmatning Manipulation Återkoppling

LITE ATT TÄNKA PÅ Effektivitet kontra lärbarhet Det som görs ofta ska vara enklast Det är lättare att känna igen än att komma ihåg.

svart texten är bortglömd TEXTEN ÄR BORTGLÖMD

Texten är ett verktyg också. Måste visa rätt och avslöja. Hjälp läsaren att fatta rätt läsbeslut. FUNKTIONELL TEXT INFORMATIV TEXT

TEXT ÄR SVÅRT Läsaren är otålig Informationsmängden är enorm Det är lätt att gå därifrån Typografin styrs av användaren

WEBBTEXT ÄR SPECIELLT Besökaren vill inte läsa utan skummar Besökaren letar efter information Besökaren ser texten före grafiken Text är mycket hög grad av abstraktion Läshastigheten är låg

LÄSHASTIGHET  Tal: 120 ord/min  Datorskärm: 150 ord/min  Skrivmaskinstext: 200 ord/min  Ordbehandlad utskrift: 320 ord/min  Professionellt typograferad text: 460 ord/min Källa: Retrac

ETT FALL Webb för naturupplevelser i Nebraska Testad utifrån –att utföra en uppgift –fel som användaren gör –hur mycket man minns av webbtjänsten –hur man minns strukturen –subjektiv känsla för webbtjänsten

ORIGINALTEXTEN Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).Carhenge

HALVERAD LÄNGD In 1996, six of the best-attended attractions in Nebraska were Fort Robinson State Park, Scotts Bluff National Monument, Arbor Lodge State Historical Park & Museum, Carhenge, Stuhr Museum of the Prairie Pioneer, and Buffalo Bill Ranch State Historical Park. Carhenge 58%

PUNKTER Nebraska is filled with internationally recognized attractions that draw large crowds of people every year, without fail. In 1996, some of the most popular places were: Fort Robinson State Park (355,000 visitors) Scotts Bluff National Monument (132,166) Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000) Carhenge (86,598)Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002) Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446). 47%

OBJEKTIV TEXT Nebraska has several attractions. In 1996, some of the most-visited places were Fort Robinson State Park (355,000 visitors), Scotts Bluff National Monument (132,166), Arbor Lodge State Historical Park & Museum (100,000), Carhenge (86,598), Stuhr Museum of the Prairie Pioneer (60,002), and Buffalo Bill Ranch State Historical Park (28,446).Carhenge 27%

ALLT PÅ EN GÅNG In 1996, six of the most-visited places in Nebraska were: Fort Robinson State Park Scotts Bluff National Monument Arbor Lodge State Historical Park & Museum Carhenge Stuhr Museum of the Prairie Pioneer Buffalo Bill Ranch State Historical Park 124%

HUR SKRIVER MAN? /1 Kort text Sammanfatta i punkter Ha bara ett budskap per mening Strukturera texten hierarkiskt/logiskt Markera viktiga ord med fetstil (ej med färg eftersom det blandas ihop med länkar)

HUR SKRIVER MAN? /2 Hjälpsamma avslöjande rubriker Rubriker rakt på sak Bara det som syns finns Använd omvänd pyramid – slutsatsen först Betydelsefulla underrubriker

SLUTSATSER Texter som gjorts för tryck passar sällan på webben direkt. ”Myndighetssvenska” inte bra – långa bakvända meningar med flera satser. Det går att förbättra sig!

svart texten är bortglömd ATT VISA HÄNSYN

TESTA Testa med 3 – 7 användare Gör det i flera faser Gör det flera gånger Enkla tester räcker

HUR STRUKTURERA? Strukturera givetvis inte utifrån avsändarorganisationens struktur Bestäm dina mål med webbplatsen Låt användarna bestämma strukturen!

HUR TYPOGRAFERAR MAN? Ej kursivt (fult) eller understruket (länkar) Fetstil bra Punktuppställningar Skärpa och kantutjämning vid behov Peta i grafikbaserad text för hand Använd ej färgad text (länkar)

svart SKAPA ORDNING

STRUKTURMODELLER Hypertext Hierarki Flerval Flöde Frågor och svar Svart låda

Flikar

svart texten är bortglömd FOTOGRAFIET ÄR DÅLIGT ANVÄNT

BILDER Lika viktigt som texten Skarpa och tydliga Beskär fram det viktiga Symbolbilder Snabba = små och bredd och höjd spec. Effekter förvirrar

FÄRG Länkfärg Symbolik Indelning av sidan Navigation Färgsatt text Kulöromfång Färgblindhet

svart texten är bortglömd KONKRETA TIPS

NAVIGATION Runt 7 huvudgrupper/länkar Ett klick till sök, hjälp och karta Länka på rätt sätt. Adressen ska leda rätt Kombinera navigation, position och överblick

NO FRAMES! Bokmärken fungerar ej Titel fungerar ej URL visas ej Utskrifter blir ofta fel Rullningslister tar plats och stör Svåranterat för användaren

VALSITUATIONER Metafor / Knappar Snabb / Effektfull Upplevelse / Nytta Titta / Interagera Profil / Experimentell Generell / Personanpassad Erfaren / Oerfaren Öppen / Teknikkrav

ARBETSGÅNGEN 1 Behovsanalys 2 Prioritering 3 Informationsstrukturering 4 Utformning av Gränssnitt och funktonell text 5 Interaktionsprototyp 6 Genomförande 7 Testning 8 Drift 9 Utvärdering

VERKTYG Strukturskisser Dispositionsdesign Interaktionsprototyper Lapptest Video REAL Större användartester

VAD GER FRAMGÅNG? Leva upp till läsarens förväntan Relevant innehåll Nytta och mervärde! Vara nära läsaren Innehåll anpassat till webben Delaktighet hos användaren

TEKNIK FÖR FRAMGÅNG Skiljer design, teknik och innehåll Enkel att använda Tillåter interaktivitet Lätt att bygga ut och förändra T I DD

RESURSER FÖR FRAMGÅNG Dedicerad personal Både informations- och teknikkunniga Satsa på förarbetet Vad händer när man webben växer - använd publiceringssystem Utvärdera och bygg om vid behov - webben lever

VILKA ÄR PROBLEMEN? Kunderna fast i traditionellt tänkande Blir ett sidoprojekt - liten budget Tro om att det går automatiskt Tro om att parallell publicering finns

KRAV PÅ INNEHÅLLET Text (läsning sker annorlunda) Bild (låg upplösning och litet format) Designen och layout (begränsad) Designen mer än estetik och informationsförmedling

CYKELSÄLLSKAPET Gissa Behovspröva Testa Sjösätt Omvärdera Dra nytta av erfarenheter

svart - mellan dröm och verklighet HUR ARBETAR MAGAZINE?

VANLIGASTE FELEN Dålig överblick Ej användaranpassad struktur Papperstexter Ohjälpsam funktionell text Dålig testning

SAMMANFATTNING Se designen som ett verktyg Låt användaren bestämma Testa Webbanpassa textmaterialet Skilj på funktionell och informativ text