Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PTS Bredbandskartläggning
Advertisements

Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Grafer Riks-Stroke årsrapport
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Kalibrering – Dagens kapacitet – något under DG
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. Kontaktformulär  På varje seriös webbplats bör det finnas ett kontaktformulär.  Använd ej maillänkar, risk för spam!
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Det allmänna ekonomiska läget
Konstföreningen Dragning På sista sidan finns konstnärerna för respektive tavla.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Presskonferens 8 juni 2011 Arbetsmarknadsutsikterna våren 2011 Tord Strannefors.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
SWEPOS Kundnöjdhetsundersökning Undersökningen Webenkät under 3 veckor i september 2012 Bruttourval ca huvudutskick och 2 påminnelser Triss-lott.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej med i gamla systemet) Övrigt: Mätningen.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej i bruk förrän VT13) Övrigt: Mätningen är.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Kommunalekonomins utveckling Nordiskt möte i Island 2014 Ilari Soosalu.
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Varumärket Luleå kommun
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Smittspårarutbildning
VAD TÄNKER FINLÄNDARNA OM SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSTJÄNSTERNA SERVICE OCH DESS FRAMTID?
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Presentationens avskrift:

Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf

©TNS 2014 Undersökningens genomförande 2 Insamling av material Materialet samlades in på Gallup Kanal tiden mellan 18– Det är TNS Gallup Oy:s svararpanel vars medlemmar särskilt rekryterats för att delta i opinionsundersökningar. Svarande belönas inte. Materialet representerar landets 15– 74-åriga befolkning (inkl. Ålands invånare). Sammanlagt gjordes 1087 intervjuer. Statistisk felmarginal högst ± 3 procentenheter. Undersökningens innehåll I underökningen granskades följande teman: uppfattningar om vårdens nivå i dagens Finland, uppfattningar om vårdens resurser, åsikter om hur äldres behov beaktas i vissa servicesituationer, förväntningar/krav på innehållet i vård och tjänster som erbjuds äldre, åsikter om vårdställe, kunskap om bra vårdställe, egna erfarenheter av äldrevård. Äldrevården

Äldrevårdens nivå i Finland

©TNS Äldrevården Mycket bra Ganska bra Inte bra eller dålig Ganska dålig Mycket dålig Kan inte säga UPPFATTNINGAR OM ÄLDREVÅRDENS OCH TJÄNSTERNAS NIVÅ I DAGENS FINLAND % N = 1087

©TNS Äldrevården %20 %40 %60 %80 %100 % ALLA Kvinna Man 15–24-åringar 25–34-åringar 35–44-åringar 45–54-åringar 55–64-åringar 65 eller mer UPPFATTNINGAR OM ÄLDREVÅRDENS OCH TJÄNSTERNAS NIVÅ I DAGENS FINLAND 1/3 (%), N = 1087 Mycket braGanska braInte bra eller dålig Kan inte sägaGanska dåligMycket dålig

©TNS Äldrevården

©TNS Äldrevården %20 %40 %60 %80 %100 % ALLA Ledande/högre tjänsteman Lägre tjänsteman Arbetare Företagare Studerande Pensionär Hushållets inkomster < €/år € € € Över 85000€ UPPFATTNINGAR OM ÄLDREVÅRDENS OCH TJÄNSTERNAS NIVÅ I DAGENS FINLAND 3/3 (%), N = 1087 Mycket braGanska braInte bra eller dålig Kan inte sägaGanska dåligMycket dålig

Äldrevårdens resurser

©TNS Äldrevården %20 %40 %60 %80 %100 % Som kund hos detaljhandeln Som kund hos kollektivtrafiken (tåg, buss, flyg) Som kund hos hälso- och sjukvården Som kund hos myndigheter (skatteverk, Fpa) Som kund hos banker UPPFATTNINGAR OM HUR ÄLDRES BEHOV BEAKTAS I DAGENS FINLAND (%) N = 1087 Mycket braGanska braKan inte säga Ganska dåligtMycket dåligt

©TNS Äldrevården %20 %40 %60 %80 %100 % ALLA Kvinna Man 15 ‒ 24-åringar 25 ‒ 34-åringar 35 ‒ 44-åringar 45 ‒ 54-åringar 55 ‒ 64-åringar 65 eller mera UPPFATTNINGAR OM HUR ÄLDRES BEHOV BEAKTAS I DAGENS FINLAND: som hälsovårdens kunder 1/3 (%), N = 1087 Mycket braGanska braKan inte säga Ganska dåligtMycket dåligt

©TNS Äldrevården %20 %40 %60 %80 %100 % ALLA Huvudstadsregionen Stadsliknande kommuner Tätortskommuner Landsbygdskommuner Västra Finland Helsingfors-Nyland Södra Finland Norra och Östra Finland UPPFATTNINGAR OM HUR ÄLDRES BEHOV BEAKTAS I DAGENS FINLAND: som hälsovårdens kunder 2/3 (%), N = 1087 Mycket braGanska braKan inte säga Ganska dåligtMycket dåligt

©TNS Äldrevården %20 %40 %60 %80 %100 % ALLA Ledande/högre tjänsteman Lägre tjänsteman Arbetare Företagare Studerande Pensionär Hushållets inkomster > €/år € € €- Över € UPPFATTNINGAR OM HUR ÄLDRES BEHOV BEAKTAS I DAGENS FINLAND : som hälsovårdens kunder 3/3 (%), N = 1087 Mycket braGanska braKan inte säga Ganska dåligtMycket dåligt

Saker som förutsätts av äldrevården

©TNS Äldrevården Kostnaderna för servicen är skäliga Tekniska säkerhetshjälpmedel står till förfogande (t.ex. för nödsituationer eller för att kalla på hjälp) Saker i anslutning till hälsofrågor sköts såsom respektive situation kräver Möjlighet att få rehabilitering om det krävs av hälsotillståndet Besök tillräckligt ofta Vid behov individuell hjälpperson som t.ex. går ut med en Vid behov läkarhembesök Kan utnyttja konditionskartläggningar och olika konditionsprogram och med dem själv se till sin kondition SAKER MAN SKULLE KRÄVA OM MAN SJÄLV VAR I BEHOV AV VÅRD OCH SERVICE SOM ERBJUDS ÄLDRE OCH BOR ENSAM HEMMA 1/2 (%), N = 1087

©TNS Äldrevården Regelbundna besök (enligt viss tidtabell) Utsedd personlig vårdare Tillgång till hjälpmedel som underlättar det dagliga livet (t.ex. matautomat). Endast hälsovårdsexperter ser till saker i anslutning till hälsan Annat Inget av ovanstående Kan inte säga SAKER MAN SKULLE KRÄVA OM MAN SJÄLV VAR I BEHOV AV VÅRD OCH SERVICE SOM ERBJUDS ÄLDRE OCH BOR ENSAM HEMMA 2/2 (%), N = 1087

©TNS Äldrevården ALLA Kvinna Man 15–24-åringar 25–34-åringar 35–44-åringar 45–54-åringar 55–64-åringar 65 eller mera SAKER MAN SKULLE KRÄVA OM MAN SJÄLV VAR I BEHOV AV VÅRD OCH SERVICE SOM ERBJUDS ÄLDRE (OM MAN BOR HEMMA) hälsofrågor sköts så som varje tillstånd kräver (%) N = 1087

©TNS Äldrevården ALLA Kvinna Man 15 ‒ 24-åringar 25 ‒ 34-åringar 35 ‒ 44-åringar 45 ‒ 54-åringar 55 ‒ 64-åringar 65 eller mera SAKER MAN SKULLE KRÄVA OM MAN SJÄLV VAR I BEHOV AV VÅRD OCH SERVICE SOM ERBJUDS ÄLDRE (OM MAN BOR HEMMA): vid behov kommer läkare hem 1/3 (%) N = 1087

©TNS Äldrevården Mat och näring så mycket man behöver Kostnaderna för servicen är skäliga Vid behov har man möjlighet till privatliv på vårdstället Utom hälsofrågor fästs tillräcklig uppmärksamhet vid primära behov Anhöriga har möjlighet att komma så ofta man önskar Möjlighet att inverka på valet av vårdställe Uppmärksamhet fästs vid att man hålls vital till sinnet SAKER MAN SKULLE KRÄVA OM MAN SJÄLV VAR I BEHOV AV VÅRD OCH SERVICE SOM ERBJUDS ÄLDRE om man vårdas/får service på anstalt 1/2 (%), N = 1087

©TNS Äldrevården Man stöds och sporras att delta i diverse verksamheter som ordnas på vårdstället Hälsovårdsexperter med kunskaper i äldrevård ser till alla hälsorelaterade saker Man uppmuntras att bilda kontakter med vårdställets andra boende Man uppmuntras och understöds att höra till samfund utanför vårdstället Annat Inget av ovanstående Kan inte säga SAKER MAN SKULLE KRÄVA OM MAN SJÄLV VAR I BEHOV AV VÅRD OCH SERVICE SOM ERBJUDS ÄLDRE: om man vårdas/får service på anstalt 2/2 (%), N = 1087

©TNS Äldrevården ALLA Kvinna Man åringar åringar åringar åringar åringar 65 eller mera SAKER MAN SKULLE KRÄVA OM MAN SJÄLV VAR I BEHOV AV VÅRD OCH SERVICE SOM ERBJUDS ÄLDRE (OM MAN ÄR PÅ ANSTALT): möjlighet att inverka på valet av vårdställe 1/3 (%), N = 1087

©TNS Äldrevården ALLA Ledande/högre tjänsteman Lägre tjänsteman Arbetare Företagare Studerande Pensionär Hushållets inkomster < € € € € Över € SAKER MAN SKULLE KRÄVA OM MAN SJÄLV VAR I BEHOV AV VÅRD OCH SERVICE SOM ERBJUDS ÄLDRE (OM MAN ÄR PÅ ANSTALT): möjlighet att inverka på valet av vårdställe 3/3 (%), N = 1087

©TNS Äldrevården ALLA Kvinna Man 15 ‒ 24-åringar 25 ‒ 34-åringar 35 ‒ 44-åringar 45 ‒ 54-åringar 55 ‒ 64-åringar 65 eller mera SAKER MAN SKULLE KRÄVA OM MAN SJÄLV VAR I BEHOV AV VÅRD OCH SERVICE SOM ERBJUDS ÄLDRE (OM MAN ÄR PÅ ANSTALT): uppmärksamhet fästs vid att man hålls vital till sinnet 1/3 (%), N = 1087

©TNS Äldrevården ALLA Kvinna Man 15 ‒ 24-åringar 25 ‒ 34-åringar 35 ‒ 44-åringar 45 ‒ 54-åringar 55 ‒ 64-åringar 65 eller mera SAKER MAN SKULLE KRÄVA OM MAN SJÄLV VAR I BEHOV AV AV VÅRD OCH SERVICE SOM ERBJUDS ÄLDRE (OM MAN ÄR PÅ ANSTALT): hälsovårdsexperter med kunskap i äldrevård ser till alla hälsorelaterade frågor 1/3 (%). N = 1087

©TNS Äldrevården ALLA Ledande/högre tjänsteman Lägre tjänsteman Arbetare Företagare Studerande Pensionär Hushållets inkomster < € € € € Över 85000€ SAKER MAN SKULLE KRÄVA OM MAN SJÄLV VAR I BEHOV AV VÅRD OCH SERVICE SOM ERBJUDS ÄLDRE (OM MAN ÄR PÅ ANSTALT): hälsovårdsexperter med kunskap i äldrevård ser till alla hälsorelaterade frågor 3/3 (%). N = 1087

Åsikter om äldrevården

©TNS Äldrevården %20 %40 %60 %80 %100 % Äldres egna önskemål bör vara det allra viktigaste rättesnöret i lösningar om äldrevården. För att få vård behövs inte nödvändigtvis läkare utan den första kontakten kan lika väl ske genom en sjukskötare med utbildning i äldrevård Jag anser att åldrande alltid har rätt att få hem den service de behöver Äldres frågor borde överlåtas åt personer utbildade i äldrevård att beslutas. ÅSIKTER OM ÄLDREVÅRDEN 1/3 (%), N = 1087 Helt av samma åsiktDelvis av samma åsikt Kan inte sägaDelvis av annan åsikt Helt av annan åsikt

©TNS Äldrevården %20 %40 %60 %80 %100 % Jag är beredd att använda egna pengar för att köpa åldersrelaterade behandlingar och service. Debatten i offentligheten rör sig alltför mycket om vården när det vore bättre att tala mera om vård för att förebygga problem. Debatten i offentligheten rör sig alltför mycket kring problem och negativa saker Den allmänna hälsovårdsutbildningen är helt tillräcklig för att arbeta med uppgifter som gäller äldrevården Trots att också äldrevården har sina problem är debatten om den, mycket mer negativ än det verkligen finns orsak till. ÅSIKTER OM ÄLDREVÅRDEN 2/3 (%), N = 1087 Helt av samma åsiktDelvis av samma åsikt Kan inte sägaDelvis av annan åsikt Helt av annan åsikt

©TNS Äldrevården %20 %40 %60 %80 %100 % Också i frågor gällande äldrevården borde var och en koncentrera sig mer på att se till sig själv och familjemedlemmarna i stället för att förvänta sig att samhället kommer till hjälp. Äldrevårdens verkliga tillstånd är avsevärt bättre än man kunde tro på basis av debatten i offentligheten Frågor i anslutning till äldres vård skall absolut överlåtas åt läkare att beslutas. Samhällets ansvar för vården av äldre betonas alltför mycket Vem som helst kan arbeta med uppgifter i anslutning till äldrevården ÅSIKTER OM ÄLDREVÅRDEN 3/3 (%), n = 1087 Helt av samma åsiktDelvis av samma åsikt Kan inte sägaDelvis av annan åsikt Helt av annan åsikt

©TNS Äldrevården %20 %40 %60 %80 %100 % ALLA Kvinna Man åringar åringar åringar åringar åringar 65 eller mera ”Debatten om äldrevården rör sig alltför mycket kring problem och negativa saker" 1/3 (%), N = 1087 Helt av samma åsiktDelvis av samma åsikt Kan inte sägaDelvis av annan åsikt Helt av annan åsikt

©TNS Äldrevården %20 %40 %60 %80 %100 % ALLA Kvinna Man åringar ålingar åringar åringar åringar 65 eller mera "Äldres frågor borde överlåtas åt vårdare med utbildning i äldrevård att beslutas" 1/3 (%), N = 1087 Helt av samma åsiktDelvis av samma åsikt Kan inte sägaDelvis av annan åsikt Helt av annan åsikt

©TNS Äldrevården %20 %40 %60 %80 %100 % ALLA Kvinna Man åringar åringar åringar åringar åringar 65 eller mera ”För att få vård behövs inte nödvändigtvis läkare utan den första kontakten kunde lika väl ske genom sjukskötare med utbildning i äldrevård" 1/3 (%) N = 1087 Helt av samma åsiktDelvis av samma åsikt Kan inte sägaDelvis av annan åsikt Helt av annan åsikt

©TNS Äldrevården %20 %40 %60 %80 %100 % ALLA Kvinna Man åringar åringar åringar åringar åringar 65 eller mera ”Frågor i anslutning till äldres vård skall absolut överlåtas åt läkare att beslutas" 1/3 (%), N = 1087 Helt av samma åsiktDelvis av samma åsikt Kan inte sägaDelvis av annan åsikt Helt av annan åsikt

Att känna till ett bra vårdställe

©TNS Äldrevården Ja Nej Kan inte säga FINNS NÅGOT BRA VÅRDSTÄLLE FÖR ÄLDRE NÄRA DITT HEM (%) N = 1087

©TNS Äldrevården

©TNS Äldrevården

©TNS Äldrevården