Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Varför tidiga insatser? Forskning och beprövad erfarenhet Ökade förutsättningar att klara skolan Positiv utveckling inom de olika utvecklingsområdena Förstärkt självkänsla Ekonomiskt /Samhällsperspektiv
Förskolans och skolans uppdrag Att följa barnets utveckling och lärande genom dokumentation och uppföljning Att samverka med vårdnadshavaren och andra viktiga personer för barnet
Viktiga faktorer för att barn ska utvecklas så positivt som möjligt God föräldrakontakt Den inre kvalitén på förskolan/skolan, miljön och pedagogisk/specialpedagogisk kompetens Ett bra samarbeta med övriga utanför förskola/skola som är viktiga för barnet/familjen
Orsaker till varför barn kan vara i behov av särskilt stöd Tal – och språk Samspel med andra barn/vuxna samt konflikter med andra barn/vuxna Funktionsnedsättningar Medicinska Sen utveckling Psykosocialt
Vad är ett beteendeproblem? Beteende som bryter mot gällande regler, normer och förväntningar i uppväxtmiljön och i samhället Vilken utsträckning beteendet avviker från åldersadekvat uppförande på ett sådant sätt att det hindrar barnets eget lärande och utveckling Hindrar eller skapar problem för andra och eller hindrar positivt samspel med andra barn och mellan barnet och vuxna (Ogden, 1998).
Riktlinjer för tidiga insatser Vilka rutiner finns på förskolan/skolan för tidiga insatser? Vilka personer ska kontaktas? Vem gör vad på förskolan/skolan? Hur gör vi? När i tid ska det ske, från det aktualiseras till att det följs upp, hur gick det?
Litteraturtips Asmervik, S. m.fl. 2001: Barn med behov av särskilt stöd: Studentlitteratur, Lund. Barnombudsmannen 2012: Rapport: Signaler: www.barnombudsmannen.se Lillvist, A. 2010: The applicability of a functional approch to social competens in preschool children in need of special support: Örebro Universitet. Nordahl, T. m.fl. 2007: Att möta beteendeproblem bland barn och ungdomar – Teoretiska och praktiska perspektiv: Liber AB, Stockholm. Persson, B. 2011: Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap, Andra upplagan, Stockholm: Liber AB.
Mer tips Sandberg, A. (red.) 2009: Med sikte på förskolan –barn i behov av särskilt stöd: Studentlitteratur AB, Lund. Skolverket 2012: Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan – pedagogisk dokumentation: Fritzes. Tullie, Rabe & Anders, Hill: 1990: Små barn stora behov – en bok om vad förskolan bör tänka på när man arbetar med barn i behov av särskilt stöd för sin utveckling: Libris. Åman, J. 2009: Att lära av det bästa – en ESO-rapport om svensk skola i ett internationellt forskningsperspektiv, 2011:8. Regeringskansliet, finansdepartementet. www.forskoleforum.se www.skolverket.se http://www.lararnasnyheter.se/forskolan