ITiS…men sen då? Linköping 03-05-16.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Samtal om Skapande skola Regionteatern Blekinge Kronoberg 14 februari
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 september 2003.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Regional digital agenda för Östergötland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
1700 Mkr under åren –alla skolor i alla kommuner –komplettera och förstärka –folkhögskolor deltar med 1500 platser 2002 ? Kompetensutveckling.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 16/ ITIS år 2002, Platser 2001/2002 Skolledarutbildning vt 2002 Handledarstöd Informationskampanj.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Välkommen till ESF:s seminarium
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Länsgemensam ledning i samverkan
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 15 november 2002 Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning Redovisning och ev. återbetalning.
IT som stöd för kvalitetsarbetet
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Samordnad Individuell Plan
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kira Berg  1 Samverkansledning (tidigare kampanjledning) Nätverksträffar, KB, Folkbildningsrådet, Sambruk, Folkbildningsförbundet  2En.
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
ITiS hittills… Deltagande lärare 1999 – Deltagande lärare 2002 ca ca Handledare 1999 – Utbildade skolledare 1999.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Utveckla samverkan och kunskap om psykisk ohälsa
NEA Seminarium 7 december 2004
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÖNKÖPINGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Skolledarpiloten Lycksele kommun ht Processförare Bengt-Ove Åström
Bilder från utvärderingen av ”IT för skolledare” 2003.
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Uppstart arbetsgrupper
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

ITiS…men sen då? Linköping

Aktuella frågor… Kommer det att bli fortsatta statliga stödåtgärder för kommunernas IT- verksamhet? Hur kommer skolutvecklingsmyndigheten att verka för fortsatt IT-utveckling? Vilka är skolutvecklingsmyndighetens mål angående IT? Vilka krav kommer att ställas på kommunerna? Hur kommer skolutvecklingsmyndigheten att verka för att IT implementeras som ett lärandets verktyg i skolan.

Ett nytt uppdrag i en ny myndighet…

Uppdraget inom IT i skolan som det beskrivs i regleringsbrevet Ta tillvara, utveckla och sprida erfarenheter från ITiS och KES (europeiska skoldatanätet) Utveckla det Svenska skoldatanätet Utveckla Nationellt resurscentrum för läromedia. Utveckla en mjuk infrastruktur inom utbildningsområdet Stimulera svenskt deltagande i det Europeiska skoldatanätet. Skapa förutsättningar för kompetensutveckling om IT som pedagogiskt verktyg Stödja nätverk som bl.a. byggts upp i samband med ITiS-satsningen

NS uppdrag inför NS ska ha en regional legitimitet NS ska driva nätverk av kommunala kontaktpersoner kring skolutveckling och IT på uppdrag av Myndigheten för skolutveckling NS ska vara en aktiv part i arbetet med myndighetens prioriterade områden NS ska fånga upp kommunernas behov av fortsatt utveckling, synliggöra och följa upp effekterna av nationella insatser kring IT och lärande i ett skolutvecklingsperspektiv; ex ITiS, Skoldatanätet, Multimediabyrån NS ska skapa arenor för dialog mellan forskare och praktiker. NS ska kunna ge processtöd i bl a kompetensutvecklingsinsatser, så som IT för skolledare NS ska vara ett stöd för regional samverkan samt underhålla en regional www-plats.

Nuvarande verksamhet

Framtiden? En långsiktig strategi för området IT i skolan ska presenteras före årsskiftet. Under diskussion……. Vilka är era behov och önskemål i fråga om stöd?

Huvudprinciper IT för skolledare Målet för utbildningen är att öka rektors förmåga att initiera och leda utvecklingsarbetet med IT på sin skola. Det handlar om att kunna se IT som möjliggörare i skolan som helhet, inte vara projektledare. Utbildningsaktiviteten skall vara självinitierad och behovsstyrd. Kommunen är drivande, inte anordnaren.

dare/

Kompetensutvecklingens helhet: Varje skolledargrupp är delaktiga i planeringen av innehåll och upplägg i respektive kommun Skolchefen skapar tidsutrymme för utbildningen Alla skolledare i en förvaltning deltar i samma utbildning Formen lärande samtal skapar ramar för reflektion och idéutbyte Skolledarna är aktiva och lär varandra med stöd av externa experter IT-frågorna integreras med annat lokalt utvecklingsarbete

Studieområden - Veta vad som är rätt - IT och juridik, källkritik och etik - Utveckla skolan - IT som pedagogiskt redskap, stöd för verksamhetsutveckling - Underlätta arbetet - IT som administrativt redskap - Förstå teknik - Grundläggande IT-kunskaper – öka beställarkompetensen

Fråga till Skolchef/processförare: Jag upplever skolledarnas behov av IT- kompetens som… Mycket små Små Stora Mycket stora

Jag upplever min skolledargrupps behov av IT-kompetens som… Mycket småSmåStoraMycket stora

Min egen IT-kompetens uppskattar jag som … MVG VG G IG

Jag upplever mina behov av att lära mig mer om IT frågor som stora. Instämmer helt Instämmer delvis Instämmer till stor del Instämmer inte alls

Datum TidAktivitetMedverkande 12/ Uppstarts- och inspirationsdag Presentation av Skolledarpiloten Skolwebben i Tibro - funktion och idé Lärande samtal Exempel från verkligheten Förväntningar Kenneth Andersson/Susanne Jörgensen, Skoldataenheten Mattias Gustafsson/Annette Larsson /Gunnar Smedberg Bosse Andersson, Skolverket 26/ Uppstart Lärande samtal Mattias Gustafsson, Annette Larsson, Gunnar Smedberg 10/ Seminariedag: Personuppgiftslagen Ulf Lindeberg 24/ Lärande samtal Övergripande samtalsgrupper Mattias Gustafsson, Annette Larsson, Gunnar Smedberg 7/ Seminariedag: Etik och moral på Internet Eva Dahl, Skolverket 21/ Redovisning bas- och samtalsgrupper Planering inför våren Bosse Andersson, Skolverket, Lena Elfvingsson, ITiS Planering - TIBRO Exempel på kommunplanering

Jag upplever att kompetensutvecklingen har fått den tid som har krävts i vårt kalendarium: Instämmer..helt..till stor del..delvis..inte alls

A...har ökat B...är på samma nivå som tidigare Jag anser att min IT kompetens % 18.3 %

Jag har deltagit i annan kompetensutveckling under hösten 52.9% 47.1% JA NEJ

Hur har dina förväntningar på utbildningen infriats? A. Jag var positiv inför starten och förväntningarna har infriats B. Jag var positiv inför starten men utbildningen lever inte upp till mina förväntningar C. Jag var negativ från början men utbildningen är bättre än förväntat D. Jag var negativ från början och mina förväntningar har bekräftats 52.9% 23.1% 22.1% 1.9%

Studiematerialet har varit väl anpassat för mina behov JA NEJ

Seminarierna/föreläsningarna har passat bra in i vår utbildning... A Instämmer B Instämmer inte C Tveksam 88.3% 1% 10.7%

Jag anser att jag nu har fått bättre förutsättningar att driva skolutveckling med stöd av IT : JA NEJ

Jag anser att jag nu har fått bättre förutsättningar att använda IT som ett verktyg för mina dagliga arbetsuppgifter : JA NEJ

Jag anser att jag nu har fått bättre förutsättningar att ta investeringsbeslut som rör IT : JA NEJ

Fas 2 år 2003 – ”Ringar på vattnet” Syfte Att testa och undersöka kompetensutvecklingen/utbildningens möjligheter till skalbarhet. Att utveckla nuvarande modell både till innehåll och form.

Modell 500 skolledare under ht 2003 Centralt Samordning Norr NS+processförare Lycksele/Luleå Syd NS+processförare Hörby/Landskrona Öst NS+processförare Finspång Väst NS+processförare Kristinehamn/Tibro Nuvarande partnerskap i ägandet av kompetensutvecklingen bibehålls: Skolledar- förbunden, KK-stiftelsen, Kommunförbundet och Skolutvecklings- myndigheten

Roll- och ansvarsfördelning Kommunerna - Processförare, ansvarar för tidsplanering och förutsättningar, LS-ledare Nätverkssamordnarna och tidigare lokala processförare - Processtöd / bollplank - Resursbank Skolutvecklingsmyndigheten - Guide / bollplank för NS - Utveckling - Uppföljning

Fas 3 Planer att erbjuda x antal kommuner kompetensutvecklingen under

Lärande samtal med Elisabeth Nordström

Handledare och kommunala kontaktpersoner från Jönköpings- och Östergötlands-län

RS:arna Elisabeth F-Emilsson och Sören Thornell tänker framåt…