Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kristina Bäck VFU-handläggare
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Studiebesök Stockholm, vinster:
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Rektor Malmö Borgarskola
Implementering av nya läroplaner
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Hälsa, lärande och trygghet
Examensarbeten och skolutveckling
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Ingela Wiese Studie- och karriärvägledare, Studie- och karriärcenter Malmö högskola Var är alla studenter?? ? Våra planer för framtiden Bakgrund till vårt.
Information till LU-lärare
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor 2-3 okt 2014
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Regional samverkan för en skola på vetenskaplig grund
Varmt välkomna till VFU-samordnarmöte
Välkomna till ÖS/ÖFS-huvudmannamöte 19 februari 2015.
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Skapa nya vägar. NU -03 ISBN Ca 200 kr hos Adlibris och Bokus.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Projekt LÄRMODELLER II vt ht 2016
Försöksverksamhet med övningsskolor och förskolor Kriterier
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Positiva fakta om lärarutbildningen
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Pia Evander Handledare steg 3 Pia Evander
Övningsskoleprojektet
Mellbystrandsskolan årskurs 3
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Vårdvalsråd 20 mars Helena Lagerlöf Anna Björk
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
VFU i CL-programmet
NSHU – ny myndighet för främjande av högre utbildning
Presentationens avskrift:

Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola 2014 - 2019 2014-10-02 - 2014-10-03 Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola

Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola Övergripande mål Höja kvaliteten i lärarutbildningen och stärka studenternas professionsutveckling genom ett närmare samarbete mellan högskoleförlagd och verksamhetsförlagd tid Hur kan ett närmare samarbete ske 2014-10-02 - 2014-10-03 Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola

Implementering – inventering Hösten 2014 Fördjupning av vårt Partnerskoleavtal Systematiskt skapa förutsättningar för samverkan mellan högskola och partnerskola Övningsskolans/förskolans roll Handledarens roll VFU-lärarens roll Studentens roll Kartläggning av förväntningar och möjligheter Ta vara på erfarenheter som redan finns 2014-10-02 - 2014-10-03 Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola

Skolans roll – att skapa framstående skolmiljöer Inkludera hela skolan i samverkan Arbetslagets och handledarens roll Information till skolorna Handledarutbildningen – en naturlig ingång i utvecklingsarbetet Information ute i verksamheten till större grupper - planering av 7,5hp Studenten är en del i arbetslaget 2014-10-02 - 2014-10-03 Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola

Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola VFU-lärarens roll VFU-lärare knyts till övningsskolor Fördjupad samverkan Seminarier/workshops Handledarutbildning Samtalsmodeller Länk mellan högskolan och skolan för att stärka studenternas utveckling 2014-10-02 - 2014-10-03 Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola

Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola Studentens roll Studenternas erfarenheter och utvärderingar efter VFU-kursen kommer skolan till nytta, för den fortsatta utvecklingen i försöksverksamheten Möjligheter för alla studenter att ta del av högskoleförlagda föreläsningar/seminarier/workshops 2014-10-02 - 2014-10-03 Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola

Handledarutbildning 7,5 hp Övningsskolor – antagna ht 2014 Handledarutbildning 2015 under två terminer Övningsskolor – antagna ht 2015 Handledarutbildning 2016 under två terminer Höstens samtal och nätverk ger möjligheter för att anpassa och vara lyhörda för de behov som finns i övningsskolorna 2014-10-02 - 2014-10-03 Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola

Kvalitetsarbete för att stärka lärmiljöer Stärka strukturer för studenternas arbete under VFU-kurserna Fördjupat arbete ”På väg mot läraryrket” Strukturer för utvärdering och reflektion Planering & Strukturer Handledar- utbildning 7,5hp Utvärdering & reflektion Seminarier& kvalitetsarbete Implementering Cyklist arbete som löper under försöksverksamheten där utvärdering och reflektion från studenter - vfu-lärare och handledare ligger till grund för fortsatt arbete 2014-10-02 - 2014-10-03 Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola

Information och nätverk Nätverk och samtal under hösten för att planera arbetet Samverka i regioner, kommuner och inriktningar Samverkan där arbetets utformas på likvärdig grund De önskemål och förslag som vi fångar upp från övningsskolor samverkar för att arbetet ska ta lika riktning 2014-10-02 - 2014-10-03 Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola

Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola Kontakt Samordnare för övningskola och övningsförskola Inger Mauritzson inger.mauritzson@mah.se mobil: 0732 315850 2014-10-02 - 2014-10-03 Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola