Kunskap 3: Rationalism och Empirism

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
”Jag är vinden som blåser”
Ett Liv i Lärjungaskap Del 1 – Frälsningens Mysterium
Daniel i lejongropen.
En dag på Skogsgrinden…
~ Den första mobiltelefonen ~
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Välkommen till Ungdomssamling!
Les meilleures photos de
Sinnena 4C Vt 2013.
”Existensen föregår essensen!”
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Kjell Prytz, Högskolan i Gävle,
Alla har inneboende.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Antikens teorier – Vitruvius m.m.
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
FILOSOFI 1 - introduktion
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
V AR KAN EN PLATS PÅ JORD VI FINNA ? Braw 296 V AR KAN EN PLATS PÅ JORD VI FINNA ? S ÅNG B- DUR 2. Ty allt i denna världen blandas på varje plats där.
I början fanns GUD.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Empirismen 1600-talet. En ny tid Avståndstagandet från skolastiken Ord och ting Nya sätt att söka kunskap: - rationalism - empirism.
Skepticism, romersk stoicism, nyplatonism
Vetenskap och sekularisering
Personliga förberedelser
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Gudstro och ondskan – kan de förenas ?
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Andligt ”DNA”.
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Världens vän eller Guds vän?
Kunskap 2 Egna upplevelser
Det sägs att ovan molnen
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
MORIA: Immanuel Kant.
Diskutera denna hamburgare som om du vore Platon.
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
MORIA: Medeltiden. Medeltiden (ca 400 – ca 1500 Teodicéproblemet Naturrätt Moralens natur (Dygder, plikter, sinnelag) Fri vilja.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Tredje världskriget Emma Augustin, Matilda Blohm, Oscar Pettersson, Adam Qvirist, Caroline Pettersson & Matilda Krantz.
Finns konst? Ja Nej. Är konst materia? JaNej Är allt konst? Ja Nej.
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Susanna Andersson, FLoV, GU.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
”Böckernas bok” ”Den heliga skrift” ”Guds ord”
Idrottspsykologi.
Textilarbete Alice Höök.
Rationalism Grunden för kunskap ligger i förnuftet.
Grunden för kunskap ligger i förnuftet.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Berättande text.
Kommunikation.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Andlig Klarsyn En måttstock för den Kristna församlingen.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Vetenskap & Religion.
Frågor om kunskap och existens
Metafysik, ontologi och vetenskap under den nyare tiden
Rationalismen 1600-talet.
Presentationens avskrift:

Kunskap 3: Rationalism och Empirism Rationalismen ser kunskapen som en produkt av vårt förnuft och vårt tänkande. Vi resonerar och arbetar oss fram till kunskap med vårt intellekt. René Descartes (1596-1650) var en viktigt representant. Empirismen ser kunskapen som en produkt av våra erfarenheter, vilka förmedlas via våra sinnen. John Locke (1632-1704) var en viktig företrädare.

Descartes Descartes sökte den säkra kunskapen. För att nå den använde han ett systematiskt tvivel. Han tvivlade på allt: sinnena kan bedra oss, matematiska bevis kanske bara är skenbart säkra - ja, till och med Gud kan bedra oss. Men så finner han slutligen en sats han inte tvivlar på. Jag tänker alltså är jag till. (Cogito ergo sum, på latin). Han menar att han kan tvivla, men just för att han tvivlar så tänker han, och eftersom han tänker så existerar han.

Descartes Utifrån denna visshet om sin egen existens bygger Descartes åter upp sin värld. Och för att göra det använder han ett berömt gudsbevis som ser ut ungefär så här: Eftersom jag tvivlar, är jag ofullkomlig. Eftersom jag vet att jag är ofullkomlig förstår jag att det måste finnas något som är fullkomligt (annars skulle jag inte kunna förstå vad som menas med ofullkomlighet). Idén om fullkomlighet kan inte komma från mig själv, utan måste komma från något som faktiskt är fullkomligt, dvs. Gud.

Descartes Med denna bevisade Gud är det inte svårt för Descartes att bygga upp sin världsbild igen: Eftersom Gud är fullkomlig har han inte lurat människan, utan gett henne ett gott förnuft. När därför vårt förnuft klart och tydligt hjälper oss att skilja mellan sanning och lögn osv, kan vi lita på förnuftet. Genom att tänka klart kan vi få kunskaper i såväl matematik som i fysik.

John Locke Locke ansåg att vår själ (eller vårt medvetande) vid födseln är en tom tavla, en tabula rasa. Från början finns det ingenting på denna tavla, men efter hand skriver erfarenheterna in sina kunskaper där. Han hävdade att om det fanns medfödda idéer (alltså medfödd kunskap), så skulle det finnas idéer som alla höll med om – och det gör det inte enligt Locke.

John Locke Locke menar att vi kan få kunskap om två olika saker. 1. Vi kan få kunskap om själens – eller vårt medvetandes – inre verksamhet genom varseblivning och reflexion. Ex: Jag vet att jag tänker på te, bröd och ett äpple – och att jag förnimmer smärta i min vänstra hand. 2. I motsats till många stränga empirister menar Locke också att vi kan få kunskaper om en värld utanför vårt medvetande, alltså om sinnesobjekt i en yttervärld. Ex: Att det står en dator på bordet och att det ligger ett äpple i min väska.

John Locke Locke godtar på så sätt att det finns en mer eller mindre objektiv yttervärld. Han är en ’kritisk realist’. För att hålla isär erfarenheter av den inre och yttre världen och deras sätt att ge oss kunskap om exempelvis ett ting använder han begreppen ’primära’ och ’sekundära’ egenskaper.

John Locke Primära egenskaper är de egenskaper som faktiskt finns hos tinget – och som är oberoende av våra sinnen - som form, utsträckning, soliditet, antal, rörelse och vila. Sekundära egenskaper är egenskaper som är beroende av betraktarens sinneorgan. Ex: ljud, smak, lukt och färg.