Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Betygsregistrering Grundskola Grundsärskola 2013
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Om det svenska utbildningssystemet och om Skolverket
Den nya skollagen.
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Den svenska förskolan.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Exempel utifrån ett antal målområden
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Planering.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Nya samlade läroplaner
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Välkommen till Käppala skola 4-9
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Luleå 14 februari 2011 Anderz Andersson 070/
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Förslaget till ny SKOLLAG Ds 2009:25
Läroplansträff fritidshem
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklass på Tomtebogård
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
SKOLA 2011 Vad händer? Hur kommer det att gå till?
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Skola i förändring Ulf Groth Karlstads universitet
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Om det svenska utbildningssystemet och om Skolverket
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
(För-)Skola 2011 Annika Zetterström Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier Uppsala universitet
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Bedömning och betygsättning
Inkludering och skolans uppdrag
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Presentationens avskrift:

Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1 Huvudmän och ansvarsfördelning, kapitel 2 Barns och elevers utveckling mot målen, kapitel 3 Kvalitet och inflytande, kapitel 4 Trygghet och studiero, kapitel 5 Åtgärder mot kränkande behandling, kapitel 6 Skolplikt och rätt till utbildning, kapitel 7 Förskola, förskoleklass och de obligatoriska Skolformerna, kap 8-13 Fritidshemmet, kapitel 14 Gymnasieskolan, Kapitel 15-17 Gymnasiesärskolan, kapitel 18-19 Kommunal vuxenutbildning, särskild utbildning för vuxna och utbildning i svenska för invandrare, kapitel 20-22 Annan pedagogisk verksamhet, kapitel 25 Tillsyn, statlig kvalitetsgranskning och nationell uppföljning och utvärdering, kapitel 26 Skolväsendets överklagandenämnd, kapitel 27 Överklagande, kapitel 28 Övriga bestämmelser, kapitel 29

SKOLLAGEN 2011 Denna lag innehåller bestämmelser om skolväsendet. Förskola-förskoleklass-grundskola- grundsärskola-specialskola-sameskola-gymnasieskola-gymnasiesärskola-kommunal vuxenutbildning- särskild utbildning för vuxna och –utbildning i svenska för invandrare. I skolväsendet ingår också fritidshem som kompletterar utbildningen.

Reformerna innebär bland annat: * en ny modern skollag med tydliga bestämmelser om ansvar, rättigheter och skyldigheter. nya samlade läroplaner för grundskolan, grundsärskolan, samskolan och specialskolan.. ny struktur på kursplaner i alla ämnen centralt innehåll införs i alla ämnens kursplaner

Reformerna innebär bland annat forts… nationella prov i årskurserna 3,6 och 9 en ny betygsskala med sex steg. (betyg i sexan) Reformerna har fokus på kunskap och kvalitet för att elever ska nå målen. Den nya skollagen - FÖR KUNSKAP - VALFRIHET - TRYGGHET

Skollagen 2011 Skall börja tillämpas höstterminen 2011 och är anpassad till en målstyrd skola där kunskap är i fokus. Grundregeln är att samma bestämmelser skall gälla för offentliga och fristående skolor och i största möjliga utsträckning även för samtliga skolformer. Den nya skollagen anger att undervisningen i skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet www.skolverket.se/forskning

Kapitel 1 Inledande bestämmelser Övergripande mål och värdegrund Utbildningen syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheter och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. I utbildningen ska hänsyn tas till elevers olika behov.

Kapitel 1 En strävan skall vara att tillgodose varje elevs möjligheter att lära. Barnkonventionen – se till barnets bästa och att få komma till tals. Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja elevens allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare. Läroplanen ska ange utbildningens värdegrund och uppdrag. Den ska också ange mål och riktlinjer för utbildningen.

Kapitel 2 Undervisning i skolväsendet: Lärare och förskollärare som har en utbildning som är avsedd för den undervisning som läraren eller förskolläraren ska bedriva. Utöver lärare och förskollärare får det i undervisningen i fritidshem finnas annan personal med sådan utbildning eller erfarenhet att elevernas utveckling och lärande främjas. Lärarna är avgörande för hur en reviderad läroplan och reviderade kursplaner kommer att användas och följas i verksamheten. Elevhälsa: den ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevernas utveckling mot utbildningens mål ska stödjas.

Kapitel 2 Rektorns roll förändras och förtydligas. Rektor skall besluta i flera frågor Rektorn ska leda och samordna det pedagogiska arbetet och har ett särskilt ansvar för att utbildningen utvecklas. Det yttersta ansvaret för verksamheten ligger dock fortfarande på huvudmannen. I rektors uppdrag ingår att besluta om sin enhets inre organisation och att fatta de beslut som framgår av skollagen och andra författningar. Rektor skall besluta om: särskilt stöd i form av särskild undervisningsgrupp, enskild undervisning eller genom anpassad studiegång.

Kapitel 2 För att det ska bli tydligt vem som har ledningsansvaret på skolan ska denna person kallas rektor. En skolenhet får inte ha mer än en rektor, men rektorn får vara chef för flera skolenheter. Rätt att delegera, ledningsansvaret får inte delas av flera personer. Nytt är att det går att delegera beslutanderätten, frågor som rektor kan delegera kan handla om den inre organisationen, eller beslut där rektor utpekas som beslutfattare i skolförordningen. Rektor kan utse en ställföreträdare när han eller hon inte är närvarande.

Kapitel 3 Elevers utveckling mot målen Kunskapskrav Särskilt stöd/ utredning Betoningen av åtgärdsprogram: behov eleven har? vilka insatser som sätts in? ange hur insatserna skall utvärderas? Anpassad studiegång= avvikelser från timplanen rektor beslutar. Allmänt om betyg På vilka grunder är betyget satt. Betyg ska utfärdas skriftligt

Kapitel 4 Kvalitet och inflytande Systematisk kvalitetsarbete Skriftliga klagomålsstrukturer Elevers och vårdnadshavares inflytande Elever ska ges inflytande över utbildningen. Den ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas informerade i frågor som rör dem.Informationen och formerna för elevernas inflytande ska anpassas efter ålder och mognad. Inflytande och samråd Det ska finnas forum för samråd. Elever och vårdnadshavarna ska informeras om huvuddragen i de bestämmelser som gäller för utbildningen.

Kapitel 5 Trygghet och arbetsro/studiero Utbildningen ska utformas på ett sådant sätt att alla elever tillförsäkras en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero Ordningsregler ska finnas för varje skolenhet Rektor eller lärare får vidta de omedelbara och tillfälliga åtgärder som är befogade för att tillförsäkra elevernas trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande. Åtgärdstrappa: Utvisning- kvarsittning- utredning/åtgärder, skriftlig varning, tillfällig omplacering. tillfällig placering vid annan skola, avstängning

Kapitel 6 Åtgärder mot kränkande behandling. Aktiva åtgärder. Målinriktat arbete. Skyldighet att förebygga och förhindra kränkande behandling. Plan mot kränkande behandling. Skyldighet att anmäla, utreda, och vidta åtgärder mot kränkande behandling.

Kapitel 7 Skolplikt och rätt till utbildning. Skolplikt inträder höstterminen det kalenderår då barnet fyller sju år. Tidigare skolstart= om ett barns vårdnadshavare begär det hos hemkommunen, ska barnet redan ht det kalenderår då barnet fyller sex år jämställas med skolpliktiga barn i fråga om rätten att börja skolan.

Kapitel 8 Förskolan Kapitel 9 Förskoleklass Förskoleklassen ska stimulera elevers utveckling och lärande och förbereda dem för fortsatt utbildning. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på eleven och elevens behov. Förskoleklassen ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap Rätt till modersmål. Utvecklingssamtal: minst en gång varje läsår ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare he ett utvecklingssamtal om elevens utveckling och lärande.

Kapitel 10 Grundskolan Kapitlets innehåll: Allmänna bestämmelser Bestämmelser om betyg Bestämmelser om grundskola med offentlig huvudman Bestämmelser om fristående grundskola

Allmänna bestämmelser Utbildningens syfte: Grundskolan ska ge eleverna kunskaper och värden och utveckla elevernas förmåga att tillägna sig dessa. Utbildningen ska utformas så att den bidrar till personlig utveckling samt förbereder eleverna för aktiva livsval och ligger till grund för fortsatt utbildning. Utbildningen ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap och ge en god grund för ett aktivt deltagande i samhällslivet.

Allmänna bestämmelser Undervisningen ska omfatta följande ämnen: Bild Engelska Hem och konsumentkunskap Idrott och hälsa Matematik Musik Naturorienterande ämnen; biologi, fysik och kemi. Samhällsorienterande ämnen; geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap. Slöjd Svenska, svenska som andra språk Teknik. Elevens val, skolans val och modersmål. Härutöver ska det som ämnen finnas språkval och modersmål vid behov.

Utvecklingssamtal och IUP Minst en gång /termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare he ett utvecklingssamtal om hur elevens kunskapsutveckling och social utveckling bäst kan stödjas. Informationen vid utvecklingssamtalet ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i förhållande till läroplanen. Utvecklingssamtal ska i vissa fall resultera i ett åtgärdsprogram

IUP och skriftliga omdömen Förändringar Mål att sträva mot och mål att uppnå tas bort och därmed behöver IUP med skriftliga omdömen formuleras utifrån den nya kursplanestrukturen. Bedömningen av elevernas kunskapsutveckling ska utgå från kunskapskraven. Oförändrat IUP ska även i fortsättningen fungera som stöd för elevens lärande IUP ska fortfarande innehålla omdömen om elevens kunskapsutveckling i alla ämnen och en plan för hur skolan ska arbeta så att eleven utvecklas så långt som möjligt. Det är fortfarande rektor som beslutar om utformningen av den enskilda skolans IUP Skriftliga omdömen görs utifrån den terminens kunskapskrav

Utvecklingssamtal och IUP Vid utvecklingssamtal ska läraren i en skriftlig individuell utvecklingsplan. 1 ge omdöme om elevens kunskapsutveckling i förhållande till kunskapskraven i de ämnen som eleven får undervisning i, och 2 sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.

Kursplanernas konstruktion *Normer *Värden *Kunskaper här ges ämnets uppdrag Syfte; här anger vad undervisningen syftar till Centralt innehåll; Vilket innehåll undervisningen ska innehålla anger vad som ska behandlas i undervisningen. Kunskapskrav; anger vilka kunskaper som krävs för respektive Betyg.

Betyg A B C D E lägsta nivå F inte godkänd DET ÄR UNDERVISNINGEN SOM SKA UTVECKLA KUNSKAPER I OM OCH HUR Mhl okt10