Vad skiljer APL från APU??

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga delar från skolverket
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen.
Vad är på gång inom gymnasieskolan? Elevstatistik 2012/13 Gymnasieingenjörsutbildningen - uppföljning - översyn Teknikprogrammet.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Skola-Arbetsliv Programråd
Gymnasiearbetet p..
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Planering.
Dagordning 24 nov Välkomna! Omtaget – områdesrektor Karl Nordlund Nya organisationen – Solkustens skolområde Mål i LB-planen Nya intagsregler till gymnasieskolan.
Om utbildning och utvecklingsstörning
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
En viktig utgångspunkt- skolans breda uppdrag
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Framtidsvägen.
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Nätverksträff för idrottsprogram Luleå 6 – 7 januari 2010 Idrottsutbildningar i den reformerade gymnasieskolan.
Lärlingsutbildning ”-Nu höjer vi yrkesutbildningarnas kvalitet. Att eleverna utbildas på arbetsplatserna ger duktiga yrkesarbetare med moderna kunskaper.”
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
GYMNASIEARBETE – vad är det?
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
1 4e året på Teknikprogrammet Regionförbundet Östsam svarar på remiss senast den 31 maj -Införande av försöksverksamhet från hösten 2011, T4 -4e året bygger.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Gymnasiesärskoleutredningen Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning SOU 2011:8.
Gymnasieval.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
Gymnasievalet. Strukturen Ämnen och Kurser Alla ämnen är indelade i kurser Alla ämnen är indelade i kurser En kurs omfattar alltid 100 eller 50 gymnasiepoäng.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Handledarutbildning för yrkesverksamma som tar emot elever från gymnasieskolan Observera länken! Där kommer allt material att finnas.
Gymnasial lärlingsutbildning
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
BARNSKÖTARUTBILDNING
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Styrsystemet och styrdokumentens karaktär Riksdagen- nationella program - programmens omfattning - gymnasiegemensamma ämnen Regeringen- examensmål - nationella.
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Finns på skolan måndag-fredag.
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Studie- och yrkesvägledning
Bygg- och anläggningsprogrammet
Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken
Arbetsplatsförlagt lärande
Tidigare granskningar
Bygg- och anläggningsprogrammet
Personen från Skolverket
Vad är och hur når vi en inkluderande arbetsmiljö på APL platsen?
Tanum
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Vad skiljer APL från APU?? Arbetsplatsförlagd utbildning (APU) ”Kursplanestyrd utbildning på ett program som genomförs på en arbetsplats utanför skolan” (def) ”skall förekomma på alla nationella program utom det estetiska programmet, naturvetenskapsprogrammet, samhällsvetenskapsprogrammet och teknik programmet, med minst 15 veckor” ”i skolplanen bör redovisas de arbetslivskontakter som skolan har för anordnande av APU” Gymnasieförordningen (1992:394)

Vad skiljer APL från APU?? Arbetsplatsförlagt lärande (APL) ”Lärande på ett program som genomförs på en eller flera arbetsplatser utanför skolan” (def) ”Ett yrkesprogram ska innehålla arbetsplatsförlagt lärande.” ” Arbetsplatsförlagt lärande ska förekomma på alla yrkesprogram i minst 15 veckor. En elev som går på gymnasial lärlingsutbildning ska i stället genomföra mer än hälften av sin utbildning som arbetsplatsförlagt lärande.” Gymnasieförordningen (2010:2039)

Vad skiljer APL från APU?? ”Om arbetsplatsförlagt lärande inte kan erbjudas på ett yrkesprogram, får utbildningen anordnas bara om 1. planerade platser för arbetsplatsförlagt lärande inte kan tillhandahållas på grund av omständigheter som huvudmannen inte kan råda över, eller 2. utbildningen av säkerhetsskäl inte kan förläggas till en arbetsplats utanför skolan. Det arbetsplatsförlagda lärandet ska i de fall som avses i första stycket bytas ut mot motsvarande utbildning förlagd till skolan. Innan huvudmannen beslutar om detta ska samråd ske med det lokala programrådet. Om utbildningen har skolförlagts på grund av vad som sägs i första stycket 1, ska huvudmannen vidta de åtgärder som behövs för att utbildningen så snart som möjligt ska förläggas till en arbetsplats.” Gymnasieförordningen (2010:2039)

Vad skiljer APL från APU?? Utbildningskontrakt för gymnasial lärlingsutbildning ”I utbildningskontraktet ska det anges 1. vilka delar av utbildningen som ska genomföras på arbetsplatsen och omfattningen av dessa delar, 2. hur kostnaderna för de skador som eleven kan orsaka under den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen ska fördelas mellan skolhuvudmannen och den juridiska eller fysiska person som avses, 3. avtalstiden och grunderna för att avtalet ska kunna upphöra innan avtalstiden löpt ut, och 4. Vilken lärare på skolenheten och vilken handledare på arbetsplatsen som ska vara kontaktpersoner för den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen.” Skollagen (2010:800)

Vad skiljer APL från APU?? ”Skolverket ska i samverkan med de nationella råden för yrkesprogrammen i gymnasieskolan analysera kvaliteten i det arbetsplatsförlagda lärandet.” Regleringsbrevet för 2011

Vad skiljer APL från APU?? ”För en elev som deltar i arbetsplatsförlagt lärande ska det utses en handledare på arbetsplatsen. Som handledare får bara den anlitas som har nödvändiga kunskaper och erfarenheter för uppdraget och som även i övrigt bedöms vara lämplig.” Gymnasieförordningen (2010:2039)

Vad skiljer APL från APU?? Exempel på insatser enligt budgetpropositionen 2012. Öka attraktionskraften hos yrkesprogrammen och höja kvaliteten i det arbetsplatsförlagda lärandet. Följa upp försöksverksamheten med gymansial lärlingsutbildning.

Vad skiljer APL från APU?? ”Regeringen bedömer att den organisatoriska formen för arbetsplatsförlagt lärande (APL) på de yrkesinriktade programmen bör vara en integrerad form av nuvarande APU och LIA, något som regeringen förutskickade redan i utvecklingsplanen (skr. 2001/02:188).” Prop. 2003/2004;140 Kunskap och kvalitet – elva steg…… ”Begreppet arbetsplatsförlagt lärande infångar på ett bättre sätt de olika dimensionerna i den lärprocess som kan erhållas på en arbetsplats. Här sker lärandet i en realistisk miljö under överinseende av en yrkeskunnig handledare och här kan eleven tillägna sig den mångfacetterade yrkeskoden i ett reellt socialt sammanhang.” SOU 2008:27 Framtidsvägen