Gemensam examen - så gör vi i praktiken

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
FORSKARSTUDENTER I LADOK. FUNKTIONER I LADOK Studentuppgifter allmänna •SA90 – Antagning till ämne på forskarnivå •SA91 – Forskarstuderandes handledare.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Stöd för olika utbildningsformer i Ladok3
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.
Serviceprogram (RSP) Välkomna Jämtlands län - att längta till och växa i.
Hållbart Campus - miljöledningssystem
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
P. avd. FUUAnställningsunderlag P Ansökningar Rangordningsprotokoll Rektor Utlysning P. avd. Antagning FUU Behörighets - kontroll RangordnigIntervju Antagningsunderlag,
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Studieplan NUAK Catherine Zetterqvist och Annette Larsson.
1 Ladok3 Examensfokus »NUAK »Catherine Zetterqvist, huvudproduktägare Ladok3 »Annika Thunström, områdesproduktägare examen Ladok3.
Utredning Ju 2013:13 ”En modern reglering av person- och godstransporter på järnväg”
Att styra med kompetens
Vårdsamverkan Fyrbodal
DOKTORANDREGLERNA Regler för studier på forskarnivå vid Göteborgs universitet December 2008 Kristina Ullgren December 2008.
Johan Sundqvist, Miljöchef
MEDICINSKA FAKULTETEN VID L U N D S U N I V E R S I T E T MED MÄNNISKORS HÄLSA I FOKUS
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2015.
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Målseminarium stöd för utbildning på forskarnivå i nya Ladok Wallingatan Annette Larsson, Catherine Zetterqvist, Matz-Ola Cajdert.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Högskoleverket arbetar för studenternas rättssäkerhet Kårdagen den 7 oktober 2010.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
Välkomna!.
Regelsamlingen för utbildningen Utbildningsdagar för studentrepresentanter och programstudierektorer 13 februari 2015 Johan Torén, planeringsavdelningen.
Målseminarium Uppföljning » Wallingatan 2 »Catherine Zetterqvist och Anna Åhnberg.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Överenskommelse om samarbete mellan landstinget och länets kommuner när det gäller personer med psykiska funktionsnedsättningar Lagstadgad skyldighet –
Rekrytering av doktorand
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Enkel information angående diariet/DFS BEATRICE NORDLÖF.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Särskilt pedagogiskt stöd
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Högskolans regler i praktiken – erfarenheter från tillsynsbesöken 1998–2012, rapport 2014:16 Caroline Cruz, projektledare.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Sv Bedömning av utländsk utbildning -för arbetsmarknad och tillträde till högre utbildning Ida Larsten.
KTH:s Arbetsordning. Process KTH – arbetsordning Utvärdering skolorganisation Uppdrag arbetsgrupp – 25 mars 2010 Gunnar Svedberg (ordf.), Marita Hilliges,
Resultat så här långt Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist, Anette Eriksson.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Välkommen till studentdagen 2016
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Forskarnivån i nya Ladok
Status projekt Ladok3 på KTH
Antagningsprocess KI DS
Anders Vestin Klara Nordström
Individuella studieplaner i Nacka vuxenutbildning
Presentationens avskrift:

Gemensam examen - så gör vi i praktiken Sofia Knutz KTH UF/AUA/Examensgruppen

Riktlinjer beslutades av rektor juni 2014. Riktlinjer för forskarnivå Arbetsgrupp med olika kompetenser arbetade fram riktlinjer för KTH:s engagemang i utbildningssamarbeten som ska leda till gemensam examen under hösten -13 och våren -14. Riktlinjer beslutades av rektor juni 2014. Riktlinjer för forskarnivå Riktlinjer för grund- och avancerad nivå Högskolelag Högskole-förordning KTH:s riktlinjer Checklistor

Riktlinjernas betydelse i organisationen Initiativ till utbildningssamarbeten ska stödjas av prodekanus i samråd rektor för vidare beredning. När fullständig underlag för utbildningssamarbetet finns i form av en checklista ska prodekanus efter samråd med rektor ge slutgiltigt godkännande för fortsatt beredning.

Förankring av riktlinjer inom KTH Rektorsgrupp Ledningsgrupp Fakultetsråd Utbildningsutskott Grundutbildningsansvariga Forskarutbildningsansvariga Administrativt utbildningsfunktionsansvariga

Riktlinjer - innehåll Inför studiernas påbörjande (antagning/behörighet/meritvärdering/besked/finansiering/ försäkring) Studiernas upplägg (lärandemål och utbildningsplan/ studieplan fo.utb.ämne/ ISP/del vid KTH/betygssystem/ studenters rättigheter och skyldigheter/disputation) Disciplinära åtgärder/avskiljande/ indragning av handledare

Riktlinjer – innehåll, forts. Examenskrav och examensbevis (redovisning av resultat/examensbevis/DS) Kvalitetssäkring (utvärdering/akademiska och adm. resurser) KTH-intern hantering (antagning/registrering/fakturering) Ansvarsfriskrivning (parternas ansvar)

Stöddokument vid sidan av riktlinjerna Checklistor (grund och avancerad nivå/forskarnivå) Mallar avtal exmensbevis gemensam individuell studieplan (forskarstudenter) avhandlingens utformning Processbeskrivning för arbetet fram till beslut om inrättande av utbildningsprogram (utbildningssamarbete) som leder till gemensam examen.

Processkarta Ska ses som en illustration av komplexiteten från förslag till inrättande av ett utbildningsprogram (utbildningssamarbete) som leder till gemensam examen.

Checklista

Långsiktighet! Fokus på mervärde! Erfarenheter Riktlinjer kan inte vara alltför detaljerade. KTH:s riktlinjer ska se till att svensk lagstiftning följs och tydliggöra KTH ställningstagande i olika frågor. Utbildningssamarbeten som leder till gemensam examen medför att myndighetsbeslut kan överlåtas; antagning och tillgodoräknande utan särskild prövning. Långsiktighet! Fokus på mervärde!

Hur arbeta vidare? Beredningsgruppen för utbildningssamarbeten (BUS) En ingång för alla typer av samarbeten Underlätta kontakt för den som vill påbörja ett utbildningssamarbete. Består av arbetsgruppen som tog fram riktlinjerna Ta vara på den kunskap som samlats under arbetet med riktlinjerna. Stående tid varje vecka Initialt nödvändigt för att få koll på samarbeten som är på gång. Färdigställa stöddokument.

Frågor? Sofia Knutz Gruppchef examensgruppen knutz@kth.se 08-790 6127