”Vi och Dom” i LAU 270/275 Ett samhällsvetenskapligt tema kring kategorisering och dikotomier (ömsesidigt uteslutande kategorier) Vår strävan att bringa.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredningen om män och jämställdhet
Advertisements

Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Närvaro!!.
Sidas attitydmätning om utveckling och bistånd 2008 Magnus Liljeström Vokativ Ab.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Arbetsplan för skolbiblioteket
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
Unga i Piteå granskar måltider
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Passion, Samhörighet och Kärlek
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
ett sätt att undersöka sociala fenomen?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Strömslundsskolans Värdegrund.
Supported Employment för invandrare? Varför inte! Bengt Eklund Annika Bengtsson Arbetsmarknadsstyrelsen.
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Landstingsfullmäktiges beredningar
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Att fundera på. En bildserie om att tycka och tro.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ämnesdidaktik vid GU Att undervisa är att välja
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Demokrati och diktatur
Källkritik. Uttryck man bör känna till… Avsändare – den som skickar informationen.. Mottagare – den som tar emot informationen… Syfte – Varför? Skillnad.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
INTEGRATION Som nykomlingens vän och stöd Integrationscykeln.
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Diskussion om ansvarsfördelning och ett växande behov av stödinsatser Diskussion om ansvarsfördelning och ett växande behov av stödinsatser Politiska beslut.
Konsten att intervjua – och sedan tolka
Varför krig och inte fred?
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Introduktion & Säkerhet del 1
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Samhällets ojämlikhet
Identitet Vad formar oss till oss?.
Genus Manligt & kvinnligt.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Vad driver den etniska bostadssegregeringen i Sverige och vilka konsekvenser leder detta till? Emma Neuman KEFU-dagen, Lund 2 juni 2016.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Emma Arneback Med kränkningen som måttstock – Planerade bemötanden av främlingsfientliga uttryck i gymnasieskolan Emma Arneback
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Människan – Guds avbild
Det är insidan som räknas!
Sociologi Introduktion.
Presentationens avskrift:

”Vi och Dom” i LAU 270/275 Ett samhällsvetenskapligt tema kring kategorisering och dikotomier (ömsesidigt uteslutande kategorier) Vår strävan att bringa ordning

Exempel på dikotomier Identiteter skapas genom kontraster Ung-gammal Kvinna-man Rik-fattig Högutbildad-lågutbildad Högpresterande-lågpresterande ”invandrare”-”svensk” Tuff-töntig

Varför är detta intressant? Kontrasterna kan få olika värden och användas för - diskriminering - att skapa ojämlikhet och segregation - att skapa utanförskap - att alstra konflikter + positiv särbehandling + att leda till åtgärder som likabehandlingsplaner + specifika insatser om särskilda behov identifieras

Planerade dikotomier, stereotyper, diskriminering

”Oplanerad”? segregering

Utanförskap?

Faran – när ”dom” berövas alla mänskliga egenskaper

Faran När konstruktionen av ”de andra” och ”jag-vi-oss” tappar fotfästet

Ett övergripande syfte med detta tema är att genom problematisering av olika kategorier och dikotomier bidra till en förståelse för hur och varför ”vi” och ”dom”- kategoriseringar och dikotomier finns runt om oss och hur de kan urarta i destruktiva konflikter, samt hur man kan bearbeta och överskrida sådana kategoriseringar och sätta in metoder för konfliktlösning. Detta blir alltmer viktigt i det mångkulturella samhället, i skolan och i den globaliserande värld vi lever och arbetar i.

Med detta tema kan du studera Den socio-kulturella konstruktionen av dikotomier Dikotomiernas betydelse för identitets- skapande processer Dikotomiernas potentiellt konfliktskapande karaktär Behovet att förstå dikotomiers innebörd och dynamik för att förebygga och lösa konflikter

Varför välja temat? Chans att fördjupa dig i ett samhällsproblem som ofta kommer till uttryck i skolvärlden. Chans att kliva ur rollen som blivande lärare för att med ett ”forskarperspektiv” undersöka verkligheten i skolan. Chans att sätta dig in i en fråga eller ett fenomen du tycker att du inte får svar på eller vill fördjupa dig i under utbildningen.

Exempel på tidigare ämnen Hur kan man som lärare förebygga konflikter i skolklasser? Hur hanterar man en konflikt där man själv är ena parten? ”Ja får inte va me” – hur utanförskap skapas i barngrupper Gruppbildningar i högstadieklasser Stackars Pricken – hur förskolebarn resonerar kring utanförskap och diskriminering utifrån boken om kaninen Pricken. Killbaciller och tjejbaciller – hur barn på mellanstadiet tänker och förhåller sig till genusskillnader. Är likabehandlingsplanen en avdammad anti-mobbningsplan? Hur skildras homosexualitet i engelskböcker? Övervikt – en källa till stigmatisering? Skapar läxor segregation? Är betygen ett sorteringsredskap?

Ämnen som ryms inom temat ”Vi och Dom” Identitet Genuskonstruktioner Konflikter Konflikthantering Styrdokument och verkligheten Den andre och utanförskap Integration och segregation