Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Skolområde Tuna läsåret 2012/2013 Tillbakablick Fortbildning/kompetensutveckling för våra pedagoger på Skolområde Tuna.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Utveckla din Praktiska IT
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Ett arbete med att etablera
Den nationella ungdomspolitiken
September 2013 Anneli Angeling
VISION Kommunplaner – strategisk planering
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Pedagogiskt ledarskap
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops

Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Jag har en strategi har du?
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Mål- och resultatstyrning
Björknässkolan Nacka kommun
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Mervärden och aha-upplevelser
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
BFL Bedömning för lärande
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar 2016.
FIRST LEGO LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan starten år 2000 har FIRST Scandinavia haft som målsättning att ge barn och ungdomar goda inlärningsupplevelser.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Framtidskartläggning
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Innovationer för framtidens sjukvård i Stockholms läns landsting Daniel Forslund (L) innovationslandstingsråd Innovationsroteln, Liberalerna i SLL.
Digitalt laborativt centrum Högskolan i Halmstad
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
DET-Uppgifter.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Från analog till digital skola

Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På väg till Verksamhetsstyrt/anpassat IKT-stöd

Det här behövs formulerades vid en workshop 2009 Målbild/vision 1:1 koncept! Hur då? Lärande och lärresurser! Hur då? Ekonomiska förutsättningar Tekniska förutsättningar och avtal Plan för lärarnas kompetensutveckling Skolledarrollen! Vad innebär den nu? Hantering av juridiska frågor Forskning

Västeråsmodellen Elevers bästa lärande Pedagogers behov Entreprenöriell strategi Omvärldsspaning Pilotprojekt Styrning för hållbar utveckling

Utvecklingsresan i Västerås Litet pilotprojekt Stort pilotprojekt Ny verksamhets- modell Bred utrullning Uppföljning 2012

Skolan ger varje barn och elev bästa möjliga förutsättningar att nå sina mål. Nya sätt att tänka kring mötet med eleverna och kring den pedagogiska utvecklingen leder till att fler når målen. Skolan utmanar och inspirerar barn och ungdomar och deras nyfikenhet och kreativitet tas tillvara. Lärandet anpassas, avseende lärstil och lärmiljö, till olika elevers behov. Tillgången till IT, annan modern teknik och skolbibliotek ger möjligheter till en anpassningsbar och flexibel pedagogik. Lärandet sker oberoende av tid och rum. Verksamhetens och projektets målbild

Tekniklösningar Trådlöst nät Informationssäkerhet –Webfilter –Certifikat Mac/PC/open source Användare är egna administratörer Live + Share point Successiv utrullning/profilskolor

Lösningar utbildning PIM för alla Utbildning för skolledare och utvalda lärare –Tänk OM –Innovativa Skolprogrammet Nätverk för att dela erfarenheter och fånga behov –Skolledare –Lärcoacher –Teknikansvariga IKT-mentor

Utmaningar Förvaltning mot förvaltning Utrullningstakt i förhållande till ekonomi, ordnade processer och support Alla lärares involvering och vilja till utvecklat arbetssätt Hållbar utveckling i förvaltning, tekniskt och pedagogiskt Säkra skolans behov i outsourcing, upphandling systemstöd

Undersökning bland lärare om hur datorn påverkar arbetet i skolan 2011 gav bilden

Fördelar med datorn (elevers uppfattning)

Nya beslut! Gemensam utbildningsgrund för alla Test av nya verktyg Ny skolportal Nytt skoladministrativt system på G Ny verksamhetsmodell som integrerar IT-stödet i pedagogiken

Erfarenheter under utvecklingsresan har lärt oss: Att kompetensutveckling och stöd för lärares lärande i vardagen är viktiga förutsättningar i förändringsarbetet Att det behövs effektiva rutiner för hantering av teknikproblem Att vi har riktlinjer och regler för elevers användning Att vi ständigt arbetar med problemlösning och förbättringar Att strategisk ledning och politik kommer med

Kontakt Kenneth Wiberg IS/IT-chef proAos Bitte Henriksson utvecklingsledare, Västerås stad Skolverksamheter